Monday, January 17, 2011

Siapa bertanggungjawab lemahkan kuasa raja-raja Melayu?

Posted on 18th JAN 2010
***
DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Ya, Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan pekerjaan yang berat di atas pundak kami, sebagaimana Engkau pikulkan di atas pundak orang-orang yang sebelum kami." (Surah Ali Imran ayat 286)
***

Ketika tercetus isu pelantikan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), Dato’ Mohammed Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan (KSU) negeri Selangor, kita difahamkan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim memanggil sidang tergempar Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor bagi memulihkan kuasa Sultan sebelum Pindaan Undang-Undang Perlembagaan 1993 yang diusahakan pemimpin kerajaan khasnya daripada Umno.

Dengan melakukan pindaan itu, adalah diharapkan perkenan Sultan diperlukan dalam pelantikan setiausaha kerajaan, pegawai kewangan negeri dan penasihat undang-undang negeri.

Jika Menteri Besar Selangor daripada Pakatan Rakyat berusaha mengembalikan sedikit sebanyak peranan Sultan, pemimpin Umno-BN berperanan besar dalam menghakis kuasa raja-raja Melayu melalui pindaan Perlembagaan 1993 namun kini mereka bercakap berdegar-degar, seolah-olah merekalah yang pembela dan paling taat setia kepada institusi raja.

Sebenarnya, tindakan pemimpin Umno-BN itu mempunyai implikasi yang sangat dahsyat terhadap raja-raja Melayu sehinggakan mereka boleh disaman dan dibicarakan di mahkamah khas. Perkara ini pernah berlaku ketika krisis Perlembangaan negeri Perak sedikit masa dulu di mana Pengerusi DAP, Karpal Singh mempunyai hujah untuk menyaman Sultan Azlan Shah.

Sehubungan itu tidak wajar menyalahkan Karpal di atas kelantangannya sebaliknya salahkan pemimpin Umno-BN yang bertindak keterlaluan sehingga sanggup menghakis kuasa dan menyanggah kedudukan payung rakyat itu.

Dalam sistem kehakiman Malaysia, diwujudkan mahkamah-mahkamah khas bagi membicarakan kesalahan oleh pihak-pihak tertentu dan salah satunya adalah Mahkamah Khas Raja-Raja bagi membicarakan kes-kes kesalahan yang dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong dan Sultan-Sultan.

Mahkamah Khas Raja-Raja ditubuhkan di bawah Bahagian XV, Perlembagaan Persekutuan pada 29 Mac 1993 di mana mahkamah ini membicarakan kesalahan oleh DYMM Yang di-Pertuan Agong atau Sultan mana-mana negeri atas sifat peribadinya. Bidang kuasa mahkamah ini sama seperti Mahkamah Awam yang lain melalui Perlembagaan atau Undang-Undang Persekutuan dan pejabat pendaftarannya adalah di Kuala Lumpur.

Prosiding Mahkamah Khas Raja-Raja diputuskan mengikut pendapat majoriti anggota dan keputusannya adalah muktamat. Tindakan atau prosiding mahkamah ini hanya boleh dimulakan oleh Peguam Negara.

Bagi keanggotaan Mahkamah Khas Raja-Raja, Perkara 182, Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan keadilan mahkamah ini dipengerusikan oleh Ketua Hakim Mahkamah Persekutuan, hakim-hakim Besar Mahkamah Tinggi, dan dua orang lain yang memegang atau pernah memegang jawatan sebagai Hakim Mahkamah Persekutuan/Mahkamah Tinggi yang dilantik oleh Majlis Raja-Raja.

Mahkamah Khas Raja-Raja ini mempunyai bidang kuasa membicarakan semua kesalahan yang dilakukan oleh DYMM atau Sultan negeri-negeri di dalam Persekutuan. Mahkamah Khas memiliki bidang-bidang kuasa sama seperti mahkamah-mahkamah awam yang beribu pejabat di Kuala Lumpur manakala semua prosedur sivil dan jenayah di mahkamah-mahkamah awam boleh dilaksanakan di Mahkamah Khas Raja-Raja.

Akibat daripada adanya mahkmah khas ini, DYMM atau Sultan terpaksa turun takhta jika dipenjara sehari atau lebih.

Jika kita soroti sejarah, Mahkamah Khas Raja-Raja ditubuhkan di bawah Bahagian XV, Perlembagaan Persekutuan pada 29 Mac 1993. Persoalannya apa sebenarnya yang berlaku pada tahun ini? Hakikatnya pada tahun itu, Parlimen meluluskan Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 1993 (Kekebalan Raja-Raja) yang turut disokong oleh pemimpin Umno-BN termasuklah Perdana Menteri sekarang ini Najib Razak (ketika itu masih menteri) dan ramai menteri dan ahli Parlimen BN yang masih berkhidmat sehingga hari ini.

Jadi berdasarkan hujah ini, sedarlah, pemimpin Umno-BN sebenarlah yang menghakis kuasa raja-raja Melayu, ironinya sekarang ini mereka mendabik dada kononnya merekalah pejuang kedaulatan institusi raja-raja Melayu.

1 comment:

joe penang said...

Kekadang pelik.
Patutnya terima kasih pd umno kerna cabut imuniti raja.
Pas ni jgn mintak nak kembalikan imuniti raja plak