Thursday, December 9, 2010

Tahun baru: Rakyat marhain didahulukan galas beban?

POSTED ON 9th NOV 2010
***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Oleh itu, jika mereka bertaubat (daripada kekufuran), dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat, maka mereka itu adalah saudara kamu yang seagama, dan Kami menjelaskan ayat-ayat keterangan Kami satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui." (At-Taubah Ayat 11)
***

TAHNIAH Barisan Nasional kerana menang di Galas dan Batu Sapi. Namun janganlah hendaknya rakyat marhain digalaskan untuk terus menanggung beban kehidupan pada tahun baru 2011 Masihi dan 1432 Hijrah. Namun nampaknya, belum pun masuk tahun baru, harga petrol, gas dan gula pasir sudah pun naik (cakaplah naik, jangan nak berselindung dengan ungkapan 'penyelarasan harga').

Kini sesi persekolahan 2010 sudah tamat. Dalam keghairahan anak-anak menghabiskan cuti panjang, ibu bapa dan penjaga perlu berwaspada akan kewangan mereka; sudah bersediakah untuk menggalas kepayahan tahun baru?

Tahun baru bermakna banyak bayaran perlu dibereskan. Bagi mereka yang mempunyai sejumlah anak bersekolah, bersedialah kerana kos menghantar kembali anak-anak ke sekolah bukannya murah; jika seorang anak memerlukan RM200, lima orang anak sudah berjumlah RM1,000!

Penyediaan ini belum lagi membabitkan pakaian, kasut dan beg serta bayaran pengangkutan. Tidak lama dulu tambang bas sekolah dinaikkan sehingga 50 peratus, seorang anak yang tinggal lima kilometer dari sekolah, tambangnya mencecah RM40 sebulan.

Beberapa tahun lalu, ibu bapa dicanangkan bahawa pendidikan di Malaysia adalah percuma selepas Kementerian Pelajaran memansuhkan yuran persekolahan. Hakikatnya bayaran dimansuhkan adalah yuran sekolah yang tidak sampai RM10. Mengapa berkira membiayai bidang pendidikan sedangan bangunan megah Menara Warisan bernilai RM5 bilion mahu didirikan?

Bagi seorang anak yang bersekolah rendah wang RM200 mungkin tidak cukup untuk dia membereskan pelbagai yuran dan juga pembelian buku kerja dan latihan. Ini kerana selain sekolah biasa, dia juga perlu ke sekolah agama rakyat yang biasanya diadakan pada sebelah petang. Biasanya yuran dan buku tulis bagi sekolah agama ini mencecah RM100, jadi bakinya hanya RM100 untuk membereskan pelbagai yuran sekolah biasa. Cukupkah jumlah itu?

Bagi anak-anak yang tinggal di sekolah berasrama penuh, yuran dan pelbagai bayaran lain boleh mencecah sehingga RM1,000 seorang anak. Apa tidaknya, yuran makan yang dinaikkan daripada RM1 kepada RM3 sehari tidak lama dulu, sudah membabitkan bayaran sebanyak RM600.00 setahun (200 hari persekolahan dharab dengan RM3). Dicampurkan dengan yuran asrama, PIBG dan sebagainya, wang RM1,000 itu pun dibimbangi tidak mencukupi. Bagi yang tidak cukup duit, bolehlah mereka membayar yuran asrama dan makanan untuk tempoh enam bulan atau kurang daripada itu.

Cuba bayangkan beban sebuah keluarga jika mereka mempunyai tiga orang anak bersekolah rendah dan dua orang di sekolah menengah berasrama penuh. Kos yuran persekolahan mereka saja sudah mencecah RM2,600! Bagaimana pula kos pakaian dan peralatan sekolah, tambang dan duit poket? Nampaknya terpaksalah ibu bapa mengikat perut, berpinar-pinar biji mata memikirkan duit yang perlu disediakan.

Bagi kakitangan kerajaan, mereka boleh berasa lega sikit kerana mendapat bonus akhir tahun RM500 bagi menampung serba sedikit keperluan anak-anak, tetapi bagaimana pekerja swasta seperti buruh kilang? Pesawah, penoreh getah dan peneroka terutama di kawasan di landa banjir seperti di Kedah dan Perlis tentunya akan menghadapi masalah rumit apabila tahun baru bermula. Hasil sawah tidak menjadi, jadi bagaimana mereka mahu memenuhi kehendak anak-anak yang mendayu-dayu meminta dibelikan peralatan dan kelengkapan persekolahan.

Ketika berlangsung kempen pilihan raya kecil Galas, tanpa disedari sebahagian besar rakyat, harga petrol RON-97 dinaikkan 5 sen seliter dan bagi menenangkan rakyat dan memujuk pengundi, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Penggunaan memberi jaminan harga minyak RON-95 yang digunakan sebahagian besar rakyat marhain, tidak akan dinaikkan tahun ini. (NAMUN HAKIKATNYA puak ini membohongi rakyat, belum pun masuk tahun baru, HARGA MINYAK RON-95 sudah dinaikkan. Apakah erti cakap tapi tak serupa bikin, bukankah ini ciri-ciri ORANG MUNAFIK?)

Apakah ini bermakna bermula saja tahun baru maka harga minyak ini akan dinaikkan? Jika hal ini berlaku akan bertambah susahlah kehidupan rakyat pada tahun baru termasuklah mereka yang hanya mampu berkenderaan buruk.

Sebelum ini pun, pemilik kereta lama yang kebanyakannya rakyat marhain terpaksa menanggung beban berganda apabila insurans kenderaan mereka dinaikkan berlipat kali ganda. Syarikat insurans mendakwa mereka terpaksa menanggung risiko tinggi oleh itu bayaran polisinya terpaksa digandakan dan malang bagi rakyat, kerajaan akur kepada kehendak sekali gus mengetepikan nasib golongan kurang berupaya. Dianggarkan ada lima juta kenderaan lama yang melebihi usia 10 tahun di negara ini.

Tidak lama dulu, kerajaan menguar-uarkan bahawa semua kenderaan persendirian berusia 15 tahun atau lebih diwajibkan menjalani pemeriksaan komprehensif tahunan ekoran kajian Dasar Automatif Nasional (DAN) yang mensyaratkan kelulusan daripada Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) Sdn Bhd sebelum pemilik boleh memperbaharui cukai jalan.

Jika kerajaan mendakwa langkah ini bertujuan meningkatkan tahap keselamatan di jalan raya, rakyat marhain melihatnya sebagai satu lagi pendekatan untuk memeras golongan kurang mampu.

Apabila langkah pemeriksaan oleh Puspakom ini dikuatkuasakan, rakyat perlu mengeluarkan wang yang banyak bagi menyediakan kenderaan pada peringkat ‘tip top’ seterusnya membuat pembayaran kepada pihak berkenaan.

Pemeriksaan secara tahunan ini akan menyusahkan golongan yang tinggal di pedalaman kerana mereka terpaksa membawa kenderaan mereka ke bandar-bandar besar untuk diuji sedangkan ada antara mereka hanya menggunakan kenderaan itu untuk ke kebun dan ladang bagi mengangkut hasil pertanian.

Biasanya apabila tahun baru menjelma, akan berlaku pelbagai kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang sudah pasti mencengkam rakyat marhain. Harga barangan keperluan harian seperti beras, tepung, gula, susu, minyak masak, ikan, ayam, daging dan sayur-sayuran dibimbangi akan naik, sekali gus membebankan golongan berpendapatan rendah.

Rakyat marhain juga khuatir jika bayaran perkhidmatan seperti tarif elektrik, air dan aneka jenis cukai akan naik yang memerlukan mereka berbelanja lebih sedangkan pendapatan mereka tidak berubah sekalipun tahun sudah bertukar.

Kini mereka semakin cemas apabila ada ura-ura untuk menswastakan perkhidmatan kesihatan manakala mereka yang dikira mampu sedikit dinasihatkan pula mendapatkan rawatan di pusat rawatan swasta yang kosnya berlipat kali ganda daripada hospital kerajaan.

Apabila ini berlaku, adakah rakyat didahulukan untuk menikmati kemakmuran negara atau mereka didahulukan untuk menggalas beban di sebuah negara yang dicanangkan oleh perdana menteri sebagai negara yang rakyatnya berpendapatan tinggi tidak lama lagi, malah ada negeri ligat menghebohkan negeri mereka sudah maju. Apakah ertinya negeri atau negara maju sedangkan rakyat marhain tetap sengsara?

1 comment:

nurman ar said...

SUNGGUH TAJAM MATAPENA TUAN.TAHNIAH ATAS ANUGERAH ALLAH SAW KPD TUAN GUNA SEBAIK MUNGKIN PERJUANGAN BELUM SELESAI SELAGI BUMI MALAYSIA BELUM BERSINAR NUR ISLAM