Friday, August 20, 2010

Barang makin mahal, yang murah tiada kualiti

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Dialah yang mencipta kamu daripada tanah, sesudah itu ditentukan ajal atau kematianmu, dan ada lagi suatu ajal yang ditentukan untuk membangkit, yang ada pada sisi-Nya (yang Dia sendirilah mengetahuinya). - Al-An'am: 2)
***

BARU-BARU ini ketika membeli bateri baru kereta saya, saya mendapat maklumat terkini apabila Chai, si ‘wireman’ memberitahu: “Haiyaa, lu nasib baik, sebulan lagi harga bateri akan naik 10 peratus. Kali ini lu punya pasal, gua caj RM175. Gua beli bateri lama lu RM10, lu bayar RM165. Tak apa, kira cincai lu bayar RM160 saja.”

Sebelum memasang bateri baru itu, Chai menyerahkan kepada saya satu slip kertas dan meminta saya mengisikan nama, nombor kad pengenalan, alamat dan nombor telefon. Saya lantas bertanya; “Ini apa tauke, tak pernah aku beli bateri kena isi borang…”

Dengan segera Chai menjawab: “Sekarang ini undang-undang kerajaan, tiap-tiap orang beli bateri baru kena isi borang, kena tulis nama, nombor telefon dan alamat. Lagi pun lu dapat kad gerenti. Gerentinya setahun. Lu tak tunjuk ini kad apabila bateri lu rosak, lu punya bateri tak boleh tukar.”

Tercengang saya mendengar penjelasan Chai. Menurutnya langkah mengisi borang itu adalah pendekatan terkini kerajaan untuk mengawal pengawalan dan pengedaran bateri kerana yang palsu terlalu banyak dalam pasaran!

Demikianlah harga alat ganti kenderaan semakin naik, si tauke apabila kita ke kedainya kerap mengulangi cerita lama ini; "Lu nasib baiklah, bulan depan harga itu barang akan naik!"

Selain menggunakan kereta, saya juga menunggang motosikal terutama untuk ke masjid, sebab senang parkir, laluannya pun dekat kerana boleh celah sana-sini.

Satu hal yang kurang disenangi apabila memiliki dan menggunakan motosikal ini tayar (tiub)nya cepat pancit. Sebulan dua selepas ganti tiub, pancitlah ia. Ada sekali itu, pagi ganti tiub, petang sudah pancit.

Saya tanya tauke motosikal apa pasal tiub motosikal cepat pancit. Dia kata memanglah bisnes macam itu. Kalau kerap pancit keraplah orang datang ke kedai, jadi bisnes pun bagus. Kalau tiub susah pancit, susah pula orang bisnes.

"Kalau lu mahu tiub susah pancit, belilah yang mahal punya. Yang biasa dijual itu koman punya. Made in Malaysia. RM8 saja. Mahu mahal RM15 pun ada. Lu mahu yang mana?"

Bapa saya kata, barangan lokal dan dari negara rantau sebelah sini adalah 'low quality', tak macam barangan dari negara mat salih seperti England. Misalnya basikal jika ada tanda R (Raleigh), wow ketahanannya sangat hebat, besinya masih berkilat-kilat walaupun sudah 10 tahun dipakai.

Tetapi basikal lokal dan negara rantau ini, besinya cepat berkarat, pakai setahun dua, tersandarlah di batang pokok dekat reban ayam.

Persoalannya, bolehkah kita keluarkan barangan 'high quality' dan pada masa yang sama juga murah?

Seorang rakan melawak: "Awak nak barang 'high quality' tetapi murah harganya, lu bikinlah sendiri."

No comments: