Friday, February 19, 2010

Siri Pemikiran Kreatif (6): Indoktrinasi gagal bentuk masyarakat madani

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Abu Hurairah r.a. berkata: “Datanglah seseorang kepada Nabi s.a.w. dan bertanya: Siapakah yang berhak aku layani dengan sebaik-baiknya? Jawab Nabi s.a.w.: Ibumu. Kemudian siapa? Jawab Nabi: Ibumu. Kemudian siapa? Jawab Nabi: Ibumu. Lalu siapa lagi? Jawab Nabi: Ayahmu.” (HR. Bukhari, Muslim)
***

HANYA Umno-BN saja mampu buat itu dan ini. Hanya Umno-BN saja yang mampu perintah negara - demikian antara lain kita disogokkan dengan slogan berbentuk indoktrinasi.

Sejak kecil sehingga dewasa dan seterusnya tua, kita menerima apa saja yang disogokkan tanpa kita berusaha menyelidiki kebenaran atau hakikat sesuatu perkara itu.

Sebagai contoh ramai daripada kita diajar hal ehwal agama semasa kecil tanpa memahami apa yang sebenar kita pelajari.

Ramai orang mengaji (membaca al-Quran) tetapi sangat sedikit daripadanya memahami maksud ayat yang dibaca apatah lagi mengamalkannya.

Orang dewasa menyuruh kita sembahyang tetapi ramai daripada kita tidak faham apakah tujuan kita berbuat demikian dan pengertian ayat yang kita baca ketika solat.

Ketika kecil, ramai daripada kita dipaksa menyerap dan menanam fahaman dan ajaran ke dalam diri kita secara bulat-bulat tanpa dapat mempersoalkan apa yang kita lakukan.

Apabila dewasa dan tiada lagi pihak berkuasa (ibu bapa sudah jauh dari mata) mengawasi dan memaksa kita melakukan ibadat tersebut (seperti sembahyang), sebahagian daripada kita secara perlahan-lahan meninggalkan atau melakukannya hanya sebagai satu kebiasaan saja.

Mereka yang melakukan ibadat tersebut, sebahagiannya hanya mengharapkan pahala (balasan baik) dan dijauhkan daripada seksaan api neraka.

Hal yang sama berlaku tatkala kita dewasa. Kita dipaksa menerima fahaman-fahaman yang ternyata kita sendiri tidak faham tetapi kita juga tidak mempunyai hak mempersoalkannya.

Orang lain cuba mengambil kesempatan daripada kelemahan kita untuk menanamkan fahaman-fahaman dan kepercayaan ini.

Dari segi jangka pendek, indoktrinasi kelihatan berkesan tetapi dari segi jangka panjang pula, amalan jenis ini tidak dapat diterima kerana manusia mempunyai naluri untuk memikirkan fahaman serta ajaran apa yang mereka fikirkan baik apabila mereka diberi kebebasan.

Ambillah iktibar indoktrinasi fahaman komunis yang selama 70 tahun membelenggu rakyat Soviet Union dan negara Eropah Timur, akhirnya hancur begitu saja.

Secara lojiknya, seseorang itu berhak memikirkan apakah sebenarnya tujuan dirinya menganuti sesuatu fahaman atau ajaran itu. Jika tidak, maka tidak gunalah manusia dikurniakan akan oleh Allah SWT.

Kemungkinan amalan indoktrinasi ini digunakan oleh pihak yang gagal mendapatkan pengikut dan penyokong menyebabkan mereka bertindak memaksa orang lain menerima fahaman mereka itu.

Apabila cara ini digunakan seolah-olah ia menyekat sama sekali kebebasan manusia berfikir, otak manusia dipaksa menerima apa yang tidak dapat difikirkan dari seggi lojiknya.

Perlu diingat manusia boleh berubah-rubahh cara pemikiran dan tindak-tanduknya. Seseorang yang dikerahkan setiap kali untuk melakukan sesuatu kerja akan bergantung kepada kerahan untuk membolehkan dia melakukan kerja.

Jika diberi kebebasan, hampir pasti orang ini akan sukar menggunakan daya pemikirannya dan tidak dapat berbuat apa-apa dalam kehidupan bebas. Hanya dengan perintah dan kerahan saja, dia boleh melakukan kerja.

Dengan mengamalkan indoktrinasi, daya pemikiran kita tidak berkembang sepatutnya, tetapi menurut apa yang dipaksakan ke dalam jiwa kita.

Kita menerimanya bukan kerana kita rela tetapi dipaksa. Lama kelamaan kita mungkin akan sebati dengan ajaran ini, tetapi ternyata kita terus tidak mempunyai keyakinan pada diri kita sendiri kerana segala yang kita lakukan, bukanlah dengan hati yang rela.

Selepas membaca penjelasan ini, bukalah gedung hati kita seluas-luasnya dan fikir-fikirkanlah sama ada slogan dan indoktrinasi ‘Hanya Umno-BN saja yang boleh buat itu ini’ atau ‘Hanya Umno-BN saja boleh perintah negara’ adalah betul atau mengarut saja! - BERSAMBUNG

No comments: