Saturday, February 13, 2010

Siri Pemikiran Kreatif (1): Kembangkan pemikiran kreatif untuk kepentingan bersama

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
“Kamu telah dilalaikan oleh perlumbaan (memperbanyakkan harta benda dan anak-anak).” (Q.S. At Takatsur: 1)
***

PRASARANA dunia maju tetapi mentaliti pemimpin dunia ketiga – demikian seorang pemimpin negara mengungkapkan sikap rakyat baru-baru ini.

Rakyat yang pasif akan menerima saja dakwaan ini tetapi seseorang yang kreatif akan memikir-mikirkan dakwaan itu.

Misalnya, benarkan prasarana negara bertaraf ‘world class’? Pemikiran kreatif inilah yang perlu dikembangkan di kalangan rakyat agar mereka tidak bersikap jumud dan mengagung-agungkan secara membabi-buta slogan ‘dulu, kini dan selamanya’.

Ini kerana desakan ingin tahu, Newton akhirnya berjaya menggariskan 'Newton’s Law of Gravity'. Keupayaaan dan ketidak-upayaan seseorang itu mengaitkan desakan ingin tahunya dengan pemerhatiannya terhadap alam semula jadi, memisahkan antara mereka yang boleh mengambil manfaat daripada pemikirannya atau sebaliknya.

Kebanyakan daripada kita mengambil manfaat daripada sesuatu ciptaan itu tanpa berfikir penat lelah orang di belakang penciptaan tersebut. Orang cipta komputer, malah kaedah komunikasi seperti blog ini, kita hanya tahu memakainya tetapi tidak pernah berusaha mengenal penciptanya.

Pemikiran kreatif adalah berpunca daripada desakan ingin tahu manusia. Tidak ramai insan mempunyai kemampuan untuk berfikir secara kreatif. Ini kerana tanpa pemikiran ini pun seseorang itu masih dapat hidup dalam keadaan aman sentosa. Ertinya, ia tidak menggugat kepentingan seseorang.

Sudah menjadi lumrah, manusia lebih cenderung berfikir mengenai perkara-perkara yang mendatangkan kepentingan kepada dirinya serta memfokuskan peribadi orang lain.

Pepatah Inggeris ada menyatakan ‘curiosity kills the cat’, namun bukanlah kucing kita jadikan teladan sebagai pegangan kita tetapi ia dijadikan landasan perasaan ingin tahu kita itu.

Perasaan ingin tahu kita itu hendaklah dapat menolong kita dan manusia sejagat. Daya ingin tahu yang mendatangkan manfaat ini dipanggil ‘idle curiosity’.

Selalunya apabila menaiki bas untuk perjalanan jauh, kita mengelamunkan perkara-perkara yang berkisar mengenai diri kita, kawan kita, keluarga kita dan sebagainya.

Lebih-lebih lagi perjalanan tersebut adalah untuk pulang ke kampung halaman setelah lama di perantauan – terbayanglah wajah-wajah orang tersayang di depan mata kita. Kita ingin segera sampai, tetapi realitinya masa adalah tetap sama – ia tidak akan cepat atau lambat sesaat pun.

Hanya segelintir manusia yang dapat menumpukan perhatian kepada penumpang lain secara ‘detail’, seterusnya membuat kesimpulan-kesimpulan bertingkat.

Demikian halnya apabila pertama kali masuk ke sesebuah bilik atau pejabat. Sesetengah orang berkeupayaan memerhatikan keadaan di dalam bilik atau pejabat tersebut – susunan barang-barang dan perhiasannya – seterusnya membuat penilaian watak pemiliknya!

Ertinya dia sudah membaca sebahagian pemikiran dan watak orang berkenaan. Tidakkah ini suatu kelebihan? – BERSAMBUNG

No comments: