Sunday, February 14, 2010

Siri Pemikiran Kreatif (2): ‘Hang Nadim’ dibunuh demi mengekalkan kuasa

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
“Katakanlah, jika kamu menyintai Allah maka ikutilah aku (rasul) nescaya Allah akan mengasihanimu…” (Q.S. Ali Imran: 31)
***

BANJIR di Kuala Lumpur tidak lama dulu pasti membuatkan seseorang yang kreatif, berfikir keras. Mereka termasuklah tauke bengkel kenderaan yang bakal untung besar.

Sudah banyak jaminan dibuat bagi mengatasi banjir, tetapi hasilnya tidak seberapa. Usaha paling akhir ialah membina ‘longkang pintar’ yang kini dinamakan ‘Terowong Smart’. Tetapi jangan terkejut dan marah apabila banjir Lumpur sekali sekala melanda Kuala Lumpur kerana namanya pun membayangkan keadaan tempatnya.

Keupayaan dan ketidak-upayaan seseorang untuk membuat analisis, memisahkan antara mereka yang boleh berfikir secara kreatif ataupun tidak. Penulis-penulis kreatif seperti Sherlock Holmes dan di tanah air kita seperti Allahyarham Usman Awang mempunyai sifat penelitian ini.

Kebanyakan orang memandang sesuatu perkara itu secara datar sahaja. Hal ini tidak akan membawa seseorang itu berfikir secara kreatif. Disebabkan tidak dapat berfikir secara kreatif, maka tidak ada perkara baru yang dapat disumbangkan kepada masyarakat untuk manfaat bersama.

Mereka yang tidak membuka mata dan hati dengan luas – hanya memikirkan mengenai perkara yang berkaitan dirinya saja, tidak akan tajam pemerhatian mereka. Misalnya seorang pelajar yang hanya memikirkan gred mata pelajarannya dan hal berkaitan peribadinya saja, tidak akan dapat melihat dan menganalisis peristiwa yang berlaku di depan matanya.

Jika dia nampak pun peristiwa tersebut, kerana tidak mempunyai pemerhatian yang tajam, dia akan gagal memahami peristiwa tersebut kerana tidak berkeupayaan untuk mengaitkannya dengan perkara-perkara lain.

Perasaan ingin tahu akan melahirkan persoalan seperti mengapa, bagaimana, apa puncanya, betulkah begitu dan apa sebabnya. Kerana naluri ingin tahu inilah manusia berfikir dan pemikiran inilah titik permulaan pemikiran kreatif.

Persoalan-persoalan yang bermain dalam kepala adik beradik Wright adalah, bolehkah manusia itu terbang? Berdasarkan pemerhatian teliti mereka terhadap keupayaan burung terbang, akhirnya dapatlah mereka mencipta kapal terbang.

Newton juga dapat menggariskan ‘Newton’s Law of Gravity’ setelah mengaitkan persoalan dalam kepalanya dengan kejadian epal jatuh dari pokok. Malangnya Newton sendiri tidak tahu nama beliau digunakan untuk menerangkan satu teori!

Usaha untuk memperluaskan penggunaan daya pemikiran kreatif, walaupun akhirnya mendatangkan manfaat kepada individu, masyarakat, negara dan manusia sejagat, pada permulaannya akan mendapat penentangan hebat daripada hampir semua pihak.

Pihak yang memegang kuasa sudah tentu tidak akan membiarkan perkara ini berlaku kerana mereka lebih berminat mempertahankan keadaan sedia ada supaya kedudukan dan kepentingan mereka tidak tergugat.

Kajilah sejarah bagaimana seorang budak bijak bernama Hang Nadim berjaya mematahkan serangan ikan todak ke atas pulau Singapura dengan menggunakan batang pisang. Cemas dengan kebijaksanaan budak ini, akhirnya dia difitnah dan dibunuh.

Demikianlah hari ini ramai ‘Hang Nadim’ dibunuh bagi membolehkan pihak tertentu termasuk penguasa paling besar meneruskan kerakusan mereka. Tetapi sampai bila mereka dapat memdabik dada kerana pemerintah besar seperti Firaun dan Namrud pun akhirnya tersungkur dim amah bumi! – BERSAMBUNG

No comments: