Friday, February 5, 2010

Politik kotor hancurkan generasi muda

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang Menciptakan, yang telah menciptakan manusia daripada bibit ('alaq). Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Mulia, yang mengajarkan dengan qalam (dengan alat tulis baca), mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya." (Al-Alaq, 96: 1-5)
***

BERDASARKAN perkembangan politik semasa, kita berasa sedih dan jijik dengan perlakuan sesetengah pemimpin politik terutama yang beragama Islam.

Mereka seolah-olah mengesahkan tanggapan bahawa politik itu kotor; untuk berkuasa seseorang itu perlu bijak mencuri peluang sekalipun haram kerana matlamat menghalalkan cara (Machiavelli). Hakikatnya, politik tidak terlepas daripada hukum-hakam Islam yang menjadi adden (cara hidup) seseorang Muslim, tidak kira bangsa, kedudukan dan pangkatnya.

Kita tidak tahu apa yang bersarang dalam hati 'pemain utama politik kotor' ini kerana soal hati adalah milik individu dan Allah SWT, tetapi berdasarkan tindak tanduk dan tingkah mereka; ia boleh dijadikan landasan dan sempadan.

Seperti disebutkan, dalam Islam matlamat tidak menghalalkan cara. Buatlah apa sekalipun, yang hak tetap hak dan yang batil tetap batil.

Mendapat kuasa secara batil, tidak membawa apa-apa keuntungan, sama ada di dunia apatah lagi di akhirat. Merujuk kepada perkembangan semasa, kita berasa dukacita kerana tindak tanduk sesetengah pihak dan pemimpin tidak menepati undang-undang termasuk Perlembagaan Persekutuan.

Kini seluruh rakyat, termasuk generasi muda di bangku sekolah dan pusat pengajian tinggi sedang memerhati. Sesetengahnya didedahkan dengan urusan pentadbiran dan pengurusan negara antaranya membabitkan Perlembagaan Persekutuan dalam Pengajian Am Pra-Universiti.

Mereka tahu bahawa Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi negara. Tetapi apa yang berlaku, mencabar minda; apa yang pelajari tidak selari dengan tindakan sesetengah pemimpin.

Generasi muda tahu bahawa Perlembagaan Persekutuan sebuah dokumen yang merupakan sumber segala perundangan lain yang wujud dalam negara dan mengandungi undang-undang tertinggi untuk mewujudkan satu sistem kerajaan yang teratur.

Jika undang-undang tertinggi ini dilanggar, tentunya ia mencelaru dan merosakkan pemikiran generasi muda yang bakal menjadi pemimpin. Jika pemimpin negara dan politik tidak dapat menunjukkan contoh baik, bagaimana golongan muda dapat diharapkan menjadi warga baik pada masa depan.

Inilah yang kita bimbangi kerana bapa borek, anak rintik; guru kencing berdiri anak murid kencing berlari.

Tindakan pemimpin 'bersandiwara' dalam politik - 'melompat bagaikan katak' - diiringi tuduhan dan pembohongan dan kemudian menjilat balik kata-katanya, menampilkan ciri-ciri munafik yang sekali gus menjadi contoh buruk kepada generasi muda. Apa yang boleh diharapkan daripada pemimpin jenis ini, yang menjual maruah untuk mendapatkan sedikit habuan dunia.

Kini terbukalah rahsia mengapa sesetengah pemimpin ini menolak mentah-mentah hukum-hakam Islam, malah memperlekehkan hukum hudud tidak lama dulu. Jika hukum manusia (Perlembagaan Persekutuan) pun tidak dapat dipatuhi malah dieksploitasi, bagaimana mereka dapat menerima hukum Allah SWT.

Apabila tidak melaksanakan hukum Allah SWT manusia jauh daripada barakah-Nya kerana di dalam undang-undang-Nya ada kehidupan.

Kini apabila pemimpin menggunakan kuasa (Pusat) untuk mendapat kuasa (negeri) sekalipun menyalahi undang-undang ciptaan makhluk (dalam kes ini Perlembagaan Persekutuan), percayalah mereka hanya mempercepatkan kehancuran diri.

Apa yang kita bimbangi penyakit rakus menjadi pemimpin dan gila kuasa golongan ini akan menyebabkan rakyat terheret sama kerana seluruh negara akan menjadi keluh kesah manakala fitnah bermaharajalela.

Kepada orang beriman, ingatlah hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: "Wahai Abdul Rahman bin Samurah! Jangan meminta untuk menjadi ketua. Jika sesuatu jawatan diberi kepadamu kerana permintaan engkau, nescaya ia akan diserahkan kepadamu tanpa pertolongan. Sekiranya diberi kepadamu tanpa engkau memintanya, nescaya engkau diberi pertolongan." (al-Bukhari: kitab al-Ahkam)

2 comments:

Naim said...

Dan yang membimbangkan lagi ramai anak muda tidak ambil kisah tentang politik... mereka tidak rasa penting melantik pemimpin melalui sistem pilihan raya.
65% daripada remaja layak jadi pengundi (minimum 21 tahun) adalah Bumiputera. Hal ini amat membimbangkan.

@naimisa

Lanh Sr. said...

terima kasih atas pandangan anda, saudara naim