Thursday, February 18, 2010

Laksana diat cegah nahas jalan raya

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Khonsa binti Khidam r.a. menyatakan; "Ketika dia sudah menjanda, ayahnya menikahkannya (dengan seorang lelaki pilihan ayahnya). Dia tidak menyukai hal tersebut, maka menghadaplah dia kepada Rasulullah s.a.w. Lalu baginda membatalkan pernikahannya." (HR, Bukhari dan Abu Daud)
***

KINI, apabila orang ramai berpusu-pusu balik kampung sempena cuti panjang Tahun Baharu Cina, isu kemalangan jalan raya kembali panas.

Biasanya, bagi menghadapi permasalahan nahas jalan raya ini, kaedah penyelesaian ditawarkan bersifat konvensional seperti menyemarakkan kempen, mengadakan operasi khas dan meningkatkan mutu jalan raya tetapi tidak pernah dilihat kebarakahan kehidupan berdasarkan undang-undang Islam.

Kita berpendapat sudah sampai masanya pihak berkuasa melihat isu kemalangan jalan raya ini dari sudut Islam termasuk diat (pampasan) akibat daripada jenayah pembunuhan. Antara kitab boleh dirujuk adalah Bahru Mazi syarahan Syeikh Idris Marbawi.

Hukum jenayah Islam terbahagi kepada hukum hudud, qisas dan ta’zir. Hukum qisas yang dari segi bahasanya bermaksud memotong dan dan dari segi syarak bererti hukuman yang ditetapkan oleh syarak melalui nas-nas al-Quran dan hadis-hadis Nabi s.a.w. kerana kesalahan-kesalahan melibatkan hak individu.

Kesalahan-kesalahan yang diwajibkan hukuman qisas ialah membunuh dengan sengaja dan mencederakan anggota tubuh badan seperti mata, hidung dan telinga.

Mengikut hukum qisas seseorang penjenayah mesti diikuti dengan hukuman yang sama sepertimana dia lakukan ke atas mangsanya. Kalau ia membunuh maka dia mesti dihukum bunuh.

Allah SWT berfirman maksudnya: “Dan Kami telah tetapkan atas mereka di dalam Kitab Taurat itu, bahawa jiwa dibalas dengan jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas dengan hidung, dan telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas dengan gigi dan luka-luka hendaklah dibalas (seimbang). Tetapi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya maka menjadilah ia penebus dosa baginya.” (Surah al-Maidah ayat 45)

Sementara itu diat adalah denda yang wajib dibayar kerana kesalahan jenayah sebagai ganti qisas. Kadar diat dikira mengikut bilangan unta iaitu harta yang paling bernilai. Kadar penuh diat 100 ekor unta.

Bagi jenayah membunuh dengan sengaja, ada dua hukuman iaitu qisas dan diat. Diat hanya boleh dilaksanakan jika dipersetujui oleh waris. Jika tidak, qisas bunuh dikenakan. Pemerintah tidak ada kuasa dalam pengampunan.

Pembunuhan separuh sengaja dikenakan diat 100 ekor unta manakala pembunuhan tidak sengaja dihukum membayar pampasan 100 ekor unta. Hukuman bagi jenayah pembunuhan separuh sengaja dan pembunuhan tidak sengaja adalah diat sahaja. Qisas tidak dikenakan.

Sementara itu diat jenayah kerana mencederakan anggota ada pelbagai kategori seperti 100 ekor unta untuk anggota tunggal seperti terputusnya lidah, hilang akal, menyebabkan lumpuh seluruh anggota badan dan hilang keupayaan bersetubuh.

Pampasan 50 ekor unta dikenakan untuk anggota berpasangan, jika kedua-duanya terlibat maka diatnya 100 unta. Ia melibatkan salah satu daripada kaki atau tangan, mata dan telinga. Demikianlah ada pampasan lebih rendah jika membabitkan kecederaan lebih ringan.

Kita mengesyorkan dikaji jika berlaku sesuatu kemalangan jalan raya membabitkan mangsa yang terbunuh apakah si pelanggar atau orang mengakibatkan nahas itu perlu membayar diat.

Jika si pelanggar sengaja melakukannya; seperti dia sudah mengenal mangsa dan berhajat membunuhnya dengan melanggarnya bererti dia sudah melakukan satu pembunuhan, hukumannya adalah qisas bunuh. Dia akan dihukum mati.

Kalau si pelanggar tadi, tidak sengaja dan mangsa dilanggarnya mati; bererti dia membunuh secara tidak sengaja. Apabila ini berlaku dia perlu membayar diat 100 ekor unta. Dan apabila si pelanggar tadi, mengakibatkan orang dilanggarnya cedera, dia boleh dikenakan membayar diat 100, 50 ekor unta dan seterusnya.

Demikianlah dalam Islam, hukumnya yang datang daripada Allah SWT adalah menyeluruh; menyentuh soal kematian dan kecederaan termasuk dalam nahas jalan raya. Apabila hukum qisas dan diat dilaksanakan termasuk di atas jalan raya, tentulah pengguna jalan raya gementar dan berhati-hati memandu. Kita yakin kemalangan dapat dikurangkan mengikut undang-undang Allah ini.

2 comments:

suratkhabarlama said...

kadang2 terfikir kenapa ramai yg masih pandang rendah & lekeh dgn hukum Allah...seolah2 Allah itu tidak mengetahui dunia akan menjadi semoden skrg semasa Allah wahyukannya kpd nabi Muhammad SAW..sesungguhnya ramai manusia telah tertipu dgn dunia yg sementara ini..

Lanh Sr. said...

terima kasih orang suratkhabarlama, wassalam