Thursday, February 25, 2010

Pemikiran kreatif (Akhir): Konsep 'siapa dulu makan garam' matikan pemikiran kreatif

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa takwa itulah yang sebaik-baiknya. Yang demikian itu adalah daripada tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmat-Nya kepada hamba-hamba-Nya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur)." (Al-A'raaf Ayat 26)

***


SELAMA beberapa siri, ruangan ini memperkatakan mengenai pemikiran kreatif dan kelebihan seseorang (terutama pelajar) yang memilikinya. Pemikiran begini sukar diterapkan di kalangan pelajar pusat pengajian tinggi apatah lagi di sekolah.

Di kebanyakan dewan kuliah, bilik darjah dan sebagainya, pelajar bersikap pasif, teragak-agak menjawab soalan guru dan pensyarah, enggan mengemukakan pendapat atau bertanya.

Jika dihalusi, setiap orang mempunyai pandangan dalam sesuatu perkara itu tetapi kebanyakannya tidak berupaya meluahkannya kepada orang lain. Ertinya pandangan itu tersimpan dalam diri seseorang, tidak pernah diluahkan.

Andai kata seseorang itu berupaya meluahkan pandangannya, timbul masalah juga kerana tidak semua pandangan itu dapat dikemukakan dengan tepat dan menepati apa yang dimaksudkannya.

Hal ini memang amat membingungkan kerana apa yang ingin dikemukakan, lain pula ditafsirkan orang.

Sikap seseorang itulah yang selalunya mempengaruhi dirinya untuk membentuk pendapat. Ini kerana kita selalunya merujuk kepada kejadian dialami serta pengalaman kita apabila mengeluarkan sesuatu pendapat itu.

Demikian juga dengan peristiwa yang kita dengar tetapi tidak tahu sejauh mana kebenarannya. Kerana hal-hal ini, pendapat kita selalunya menjadi berat sebelah.

Kita yakin kita benar sedangkan kita tidak tahu kejadian di sebaliknya.

Kadang-kadang kepercayaan kita atau orang di sekeliling mempengaruhi diri kita dalam mengemukakan pendapat.

Misalnya, jika terdapat pantang larang (taboo) dalam sesebuah masyarakat, individu dalam kumpulan tersebut tidak akan melawan kehendak masyarakatnya walaupun kadang-kadang mereka ingin mengemukakan pendapat yang bertentangan dengan adat bangsa mereka.

Pendeknya kita bukannya bebas untuk mengemukakan pendapat kerana kita masih tebal dengan kepercayaan dan adat bangsa kita. Kata-kata 'siapa makan garam dulu, dialah lebih tahu' jelas membayangkan yang masyarakat kita memegang konsep siapa lebih tua dialah yang bijak atau pendapatnya yang layak diterima.

Demikianlah betapa sukar jika kita cuba mengubah pemikiran golongan lama yang berpegang kepada falsafah kononnya hanya Umnolah yang dapat menyelamat dan membangunkan rakyat, sesuai dengan slogan 'dulu, kini dan selamanya'.

Apabila golongan ini berhujah 'aku hanya mengikut adat warisan datuk nenekku', maka tahulah kita jawapan itu mematikan apa saja yang kita perjuangkan - pemikiran kreatif.

Sebab itulah golongan ini masih mempertahankan adat-adat lapuk yang bertentangan dengan ajaran agama Islam seperti pemujaan ulik mayang, main pantai, menurun, bersanding, joget lambak (cak kun cak) dan wayang kulit bercampur lelaki perempuan. - TAMAT

No comments: