Tuesday, February 9, 2010

Fundamentalis Islam tidak gentar ugutan Barat

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Muhasabah diri
Umar r.a. berkata: "Cukuplah bagi seseorang jika dia melakukan tiga macam;
1. Mencela perbuatan orang padahal dia berbuat seperti itu.
2. Melihat kesalahan orang lain dan tidak melihat kesalahan diri sendiri.
3. Dan mengganggu kawannya dengan perbuatan yang tidak penting baginya.
***

SEKALIPUN Amerika mengerahkan ratusan ribu lagi askarnya ke Afghanistan, pejuang Taliban tidak tergugat sebaliknya meningkatkan serangan ke atas pasukan tentera asing dan juga askar kerajaan.

Taliban dianggap salah sebuah kumpulan fundamentalis Islam, mereka berpegang teguh kepada asas Islam, sekali gus perjuangan mereka tidak akan padam, inilah yang ditakuti oleh Barat termasuk Amerika dan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato) yang telah menggandakan askar masing-masing.

Di seluruh dunia walaupun golongan fundamentalis Islam ini dipersalahkan dalam banyak konflik terutama di negara umat Islam sendiri, perjuangan mereka tetap konsisten. Kelihatan mereka begitu istiqamah sekali. Mengapa begitu?

Berdasarkan perkembangan ini, adalah menarik untuk kita mengkaji siapakah golongan fundamentalis ini. Mengapa kumpulan ini dikatakan mendatangkan ancaman sehinggakan banyak tokoh Barat kerap memberi ingatan mengenainya.

Sebagai contoh, seorang penganalisis kanan Amerika Syarikat, Ian Lesser sedikit masa dulu, membentangkan bahawa kebangkitan kumpulan fundamentalis Islam di Afrika Utara dan Timur Tengah mendatangkan ancaman keselamatan baru kepada dunia Barat selepas berakhirnya Perang Dingin.

Lesser, seorang penganalisis dasar kanan untuk Rand Corporation, mendakwa kawasan bergolak dan mungkin dilanda kekacauan merentangi Afrika Utara melalui Aegean, Turki, Balkan, Caucasus dan Asia Tengah.

Kebangkitan golongan fundamentalis Islam semakin hebat, sebahagiannya kerana kegagalan kerajaan memenuhi keperluan rakyat, dakwanya.

Algeria dan Mesir kini berperang dengan golongan fundamentalis sehinggakan pada pilihan raya Algeria pada dekad 90-an yang hampir pasti dimenangi oleh Barisan Penyelamat Islam (FIS) dibatalkan dan tentera mengambil alih kuasa dengan sokongan kuasa Barat sedangkan merekalah yang mendakwa sebagai pejuang demokrasi.

Demikianlah betapa takutnya dunia Barat kepada apa didakwa ancaman golongan yang mereka sifatkan sebagai fundamentalis. Siapakah sebenarnya fundamentalis itu? Kerana ungkapan ini bikinan Barat, eloklah diteliti pandangan cerdik pandai mereka.

Salah seorang cendekiawan Barat yang termasyhur mengenai hal-ehwal sejarah dan kebudayaan Islam ialah Bernard Lewis. Beliau pernah menjadi Profesor Emeritus Cleveland F Dodge, Pengajian Timur Dekat, Universiti Princeton.

Beliau yang disifatkan oleh The New York Times Book Review sebagai doyen (tokoh kanan) Pengajian Timur Tengah, melalui koleksi eseinya bertajuk ‘Islam and The West’, mempersembahkan pemerhatian mendalam mengenai Islam yang dianggap sebagai agama paling penuh rahsia dan paling kurang difahami di dunia.

Lewis, penulis lebih dua dozen buku, termasuk ‘The Arab in History’, ‘The Emergence of Modern Turkey’, ‘The Political Language of Islam’ and ‘The Muslim Discovery of Europe’ berkongsi pandangan mengenai fundamentalis Islam dan perkembangan di Timur Tengah.

Fundamentalis Islam dilihat sebagai kumpulan ganas dan bersedia menghancurkan rundingan damai Israel dan Palestin. Dalam satu wawancara, Lewis berkata: “Menggunakan istilah fundamentalis bagi menggambarkan pergerakan Islam adalah mengelirukan.”

Katanya, ungkapan fundamentalis boleh disanggah berdasarkan dua sebab. Sebab pertama pada asalnya ia adalah satu perkataan yang begitu spesifik (khusus). Ia berkaitan orang Amerika dan Protestan. Ia mula digunakan pada kira-kira 1910 sebagai lambang sesetengah gereja Protestan Amerika yang mahu membezakan mereka dengan gereja Protestan kumpulan utama.

Ia satu panggilan bagi merujuk kepada mereka berdasarkan satu siri risalah yang mereka terbitkan dan dipanggil ‘The Fundamentals’. Soal yang menyebabkan mereka berbeza daripada kumpulan utama Protestan berkisar kepada dua perkara.

Satu ialah penentangan mereka kepada teologi liberal dan satu lagi ialah bantahan terhadap gerakan mengkritik Bible. Sehubungan itu, kata Lewis, adalah mengelirukan untuk menggunakan ungkapan ini kepada pergerakan Islam.

Pertama, kerana mereka berbeza dengan golongan Protestan Amerika, terutama yang berkaitan persoalan 1910. Sebab kedua, kata Lewis, mengapa ungkapan fundamentalis boleh disanggah penggunaannya ialah kerana ia merendahkan martabat.

Malangnya, seperti banyak sarjana Barat lain, Lewis berkata ungkapan itu adalah yang terbaik untuk menggambarkan golongan orang Islam yang ‘tersasar’ daripada kumpulan utama.

Kepada kebanyakan sarjana Barat, golongan fundamentalis dilihat gagal dalam perjuangan mereka walaupun mempunyai semangat berkobar-kobar. Mereka melihat kerajaan Iran dan Sudan sebagai contoh. Misalannya, Lewis mengemukakan hujah ini – kumpulan fundamentalis sudah memerintah Iran sejak sekian lama tetapi yang jelas mereka tidak berupaya membaiki tahap penghidupan rakyat awam. Keadaan menjadi lebih buruk dengan ekonominya merosot.

Lewis seolah-olah menyindir golongan fundamentalis. Katanya, sesetengah orang Islam sering bercakap bahawa dengan kembali kepada ajaran Islam termasuk perundangannya, semua masalah dapat diatasi. Iran sudah melaksanakannya manakala Sudan dalam peringkat awal. Persoalan yang ditimbulkan, benarkan semua permasalahan berkaitan di negara terbabit sudah dapat diatasi.

Sesungguhnya Barat semakin berani mencabar dunia Islam. Mereka sengaja mencipta istilah yang bertujuan memecah-belahkan kesatuan ummah. Istilah fundamentalis sengaja direka-reka bagi merealisasikan impian mereka.

Hakikatnya, kerajaan umat Islam apatah lagi gerakan Islam tidak mendatangkan ancaman besar kepada kuasa Barat. Pergerakan apa didakwa kumpulan fundamentalis Islam tidak bermatlamat untuk menentang kuasa besar Barat seperti Amerika yang begitu takut selepas Tragedi 911 (serangan ke atas Pusat Dagangan Dunia, WTC).

Pergerakan seperti Taliban, FIS di Algeria, Hamas di Palestin dan Ikhwanul Muslimin di banyak negara termasuk Mesir dan Jordan menentang ketidakadilan di negara masing-masing.

Pejuangnya tetap istiqamah sekalipun dinafikan hak untuk memerintah sekalipun selepas menang pilihan raya (satu bentuk penyataan demokrasi yang diagungkan Barat) seperti yang menimpa FIS dan Hamas. Ternyata golongan digelar fundamentalis Islam tidak gentar sama sekali dengan ancaman Barat; perjuangan mereka menegakkan Islam akan bersinar sepanjang zaman.

No comments: