Monday, February 15, 2010

Siri Pemikiran Kreatif (3): Berani kerana ramai, bukan kerana benar

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
“Takutlah kamu akan hari yang akan dikembalikan kamu pada hari itu kepada Allah, kemudian disempurnakan (balasan) tiap-tiap orang apa usahanya, sedang mereka itu tiada teraniaya.”
***

KITA bakar pejabat…demikian antara lain kata-kata garang seorang pemimpin. Seseorang yang kreatif tidak akan membiarkan ancaman ini berlalu begitu saja tanpa menganalisisnya.

Pemimpin berkenaan berani membuat hasutan berkenaan kerana dia berada dalam kumpulan orang ramai atau pengikutnya. Jika keseorangan hampir pasti dia tidak akan berani berbuat demikian. Jika dia menjerit ketika itu (berseorangan), orang lain akan mengecopnya sebagai gila.

Seseorang yang kreatif akan mengaitkan lagak pemimpin itu dengan sikap manusia yang dikenali sebagai ‘collective behaviour’ (tindak-tanduk bersama).

Kelakuan manusia berbeza sama sekali apabila di bersendirian atau berada dalam sesebuah kumpulan (beramai). Kelakuan beramai mempunyai ciri tertentu yang membolehkan kita mengenal pasti dan mengkaji tingkah-laku manusia dalam situasi itu.

Perlakuan manusia semasa beramai mempunyai sifat-sifat tidak tersusun , spontan, emosional dan tidak dapat diramalkan (unpredictable).

Individu yang termasuk dalam keramaian, bertindak kepada sesuatu perangsang (stimulus) yang berupa orang, peristiwa atau apa-apa saja yang boleh menimbulkan emosi rancak.

Contoh ‘collective behaviour’ adalah seperti satu perhimpunan, rusuhan, orang berlari menuju ke sesuatu sasaran atau lari daripada punca bahaya, sekumpulan orang yang mengikuti perkembangan fesyen, sekumpulan penonton di padang bola, mereka yang berpegang kepada falsafah pak turut (seperti pengamal slogan ‘dulu, kini dan selamanya’) dan budak-budak sekolah atau gadis kilang yang bertempik beramai-ramai kerana kononnya ternampak hantu.

Seseorang yang bersendirian akan mengamalkan sifat-sifat yang asli pada dirinya – jika dia seorang yang baik, maka dia akan menunjukkan kelakuan yang baik, sebaliknya apabila berada dalam sesebuah kumpulan, perlakuannya boleh berubah dalam sekelip mata.

Seseorang yang berperangai baik, tiba-tiba saja menunjukkan perubahan dalam sesuatu majlis seperti pesta dansa atau perhimpunan. Kelakuan biasanya yang penuh sopan santun, tiba-tiba menjadi liar di majlis tersebut kerana di sana orang melakukan ‘collective behaviour’. Atas alasan orang lain pun melakukannya, seseorang itu tidak berasa bersalah apabila berkelakuan liar.

Bukankah ada falsafah yang mengibaratkan kekuatan manusia itu dengan lidi penyapu. Jika hanya sebatang, ia akan mudah patah tetapi apabila lidi itu disimpul menjadi penyapu, ia akan bermanfaat kepada manusia.

Demikianlah juga dengan sifat manusia – apabila bersendirian dia adalah lemah dan penakut – ibarat seekor tikus yang sentiasa takut akan bayang-bayang kemampuannya, jauh daripada takutkan bayangkan kucing. Sebenarnya kucing tidak wujud, tikus hanya takut pada dirinya saja.

Namun apabila berkumpulan, barulah manusia berani dan lantang. Berani bercakap berapi-api dan latang termasuk untuk ‘membakar itu dan ini’ kerana dia yakin mendapat sokongan dan akan dibela oleh ribuan bahkan jutaan pak turut di belakangnya.

Apabila kembali dan duduk bersendirian dalam biliknya, dia akan sedar bahawa dia amat lemah dan kemudian akan kembali memikirkan mengenai diri dan kepentingan dirinya saja.

Bagi seseorang yang insaf pula, akan berfikir betapa lemahnya dia nanti dalam kubur menghadapi balasan baik dan jahat, juga secara bersendirian. – BERSAMBUNG

No comments: