Tuesday, February 16, 2010

Siri Pemikiran Kreatif (4): Enggan berubah kerana mahu ambil hati nenek moyang?

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Orang Miskin Yang Sebenarnya: Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Yang disebut orang miskin itu bukanlah peminta-peminta yang diberi satu atau dua biji kurma, atau sesuap dua makanan. Tetapi orang miskin sesungguhnya, ialah orang yang tahu menjaga diri daripada meminta-minta. Jika engkau mahu bacalah firman Allah SWT: “…mereka tidak meminta-minta kepada orang banyak dengan mendesak…(Al-Baqarah: 273).” – (HR. Muslim)
***

KEMATIAN mengingatkan kita bahawa manusia itu perlu bersedia berubah (berhijrah) ke kedudukan yang lebik baik.

Bagaimanapun, hakikatnya, ramai manusia tidak bersedia berubah. Masih ramai yang berpegang kepada amalan nenek moyang walaupun menyedari perbuatan itu salah. Apakah ini bermakna kita enggan berubah kerana tidak mahu mengecilkan hati nenek moyang kita?

Kita nampak wajah kita tidaklah secantik mana dalam cermin. Kita juga tahu kita tidaklah sebijak mana. Kita selalu berasa rendah diri melihat orang lebih berjaya dan pandai daripada kita.

Kita tidak suka akan diri kita dan mula membayang-bayangkan diri kita sebagai orang lain pula. Sepatutnya kita berusaha untuk membaiki kelemahan yang ada pada diri kita dan seterusnya bersedia untuk berubah.

Kalau kita tidak sepandai orang lain, cari sebab musababnya. Tanya diri sendiri, adakah aku sudah belajar secukupnya atau betulkah cara aku belajar itu.

Namun lebih ramai manusia lebih gemar membuat perbandingan dirinya dengan orang lain seterusnya mengambil pendekatan negatif.

Langkah memencilkan diri adalah salah satu daripadanya. Memang benar dengan memencilkan diri, akan kuranglah perhubungan kita dengan orang lain. Orang ini hanya mementingkan egonya saja.

Hatinya tidak sakit (hati biasanya sakit apabila berhubungan sesama manusia), tetapi dengan memencilkan diri, apa yang dapat kita sumbangkan kepada masyarakat?

Orang yang suka menjatuhkan kewibawaan diri sendiri adalah ibarat bangkai yang menjadi makanan burung nasar (vulture). Seperti bangkai, manusia bersifat ini, membiarkan dirinya sebagai mangsa.

Ramai daripada kita mempunyai sifat patut mematut kepada ego sendiri. Perlakuan ini seolah-olah membayangkan diri kita sungguh lemah sekali – belum pun orang lain mengatakan kita lemah, kita terlebih dahulu mengaku yang diri kita lemah. Belum pun berjuang, kita sudah mengaku kalah. Daripada membenarkan orang lain mengkritik, kita merendahkan diri terlebih dahulu.

Sikap memandang rendah kepada diri sendiri mungkin berpunca daripada pengalaman masa kita kecil. Sebagai budak, banyak daripada perlakuan kita adalah salah. Abang, kakak, ibu dan bapa, semuanya marah, tegur dan kritik kita.

Akibatnya, harga diri kita retak. Kita menerima saja kekurangan, kebodohan dan kejahilan kita sebagai kenyataan yang tidak boleh diubah.

Selama tiada orang memberitahu kita, selama itulah kita mengikut pendapat jahil kita yang kita sangkakan benar itu.

Hakikatnya, perkara seperti kepandaian, kebolehan berkawan, kebolehan kreatif dan daya penarik boleh berubah.

Namun tahun demi tahun, kita hanya menerima diri kita sebagai diri kita yang lama dan berterusan mengeluh kerana kurang berpuas hati dengan diri sendiri.

Namun sampai bilakah kita boleh bertahan dengan amalan karut tidak boleh berubah ini? Lambat-laun kita akan sedar bahawa kita perlu berubah ke arah kebaikan. Keadaan fizikal kita pun berubah. Dulu kita muda, sekarang kita sudah tua. Dulu kita cantik, sekarang kulit pun sudah berkedut.

Jika ramai manusia berhijrah sudah berjaya, apakah kita masih mahu terus berada dalam kepompong ‘dulu, kini dan selamanya’. Ulat dalam kepompong pun sudah keluar, malah sudah terbang menjadi rama-rama.

Bersedialah untuk mengucapkan selamat jalan kepada slogan lapuk ‘dulu, kini dan selamanya’. Apabila kita membuka jendela hati kita, bermakna kejayaan sudah berada dalam jangkauan. – BERSAMBUNG

No comments: