Sunday, February 28, 2010

Kisah burung kecil wajar jadi iktibar

***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Aswad bin Yazid meriwayatkan Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Ubatilah orang-orang kamu yang sakit dengan (mengeluarkan) sedekah dan bentengilah harta-harta kamu dengan (mengeluarkan) zakat dan siapkan untuk (menjauhi) bala dengan berdoa.” (HR. Baihaqi)
***

SEORANG sahabat lama Sikh, tidak lama dulu mengunjungi saya. Sambil minum kami pun berbual, menyentuh pelbagai isu negara. Antaranya persoalan sekolah agama rakyat (SAR).

Selepas mendengar hujah saya mempertahankan SAR, sahabat saya itu bertanya: “Kalau ‘you’ yakin dengan SAR, adakah ‘you’ hantar anak-anak ‘you’ ke SAR?”

Terkejut besar saya dengan pertanyaannya itu. Lama kemudian baru saya menjawab: “Tidak.”

“Kenapa?” tanyanya.

Saya hanya membatu, tidak tahu menjawab pertanyaan itu.

Sahabat saya itu kemudian meneruskan luahan hatinya. Katanya, dia bimbang jika ada satu-satu kumpulan rakyat yang bercampur sesama sendiri saja (dalam kes ini pelajar Islam di SAR), mereka akan janggal untuk menghadapi realiti kehidupan apabila mereka dewasa.

Apabila ‘terjun’ menjadi anggota masyarakat, mereka akan berhadapan dengan orang bukan Islam yang terdiri daripada kaum dan golongan Cina, India, Sikh dan sebagainya. Malah di peringkat global, mereka akan berurusan dengan manusia pelbagai bangsa.

Saya mengakui pandangan sahabat saya itu, malah berasa amat malu kerana jahil dengan sebuah institusi pengajian Islam seperti SAR. Jika saya sebagai seorang Muslim tidak memahami soal SAR, bagaimana pula tanggapan orang bukan Islam?

Oleh itu apabila timbul kata-kata seperti ‘sekolah agama rakyat tidak mengajar Islam sebenar’, ‘sekolah agama mengajar membenci pemimpin’ dan ‘guru sekolah agama mengajar murid memijak gambar pemimpin’, ia mencetuskan perasaan ingin ingin tahu di hati saya (malah sebahagian besar rakyat) mengenai institusi pengajian ini.

Daripada perasaan ingin tahu ini, saya berusaha mendapatkan maklumat sebanyak mungkin mengenai SAR terutama bagi menjawab permasalahan yang dilontarkan oleh sahabat Sikh saya itu.

Seorang guru sekolah agama yang saya temui, akhirnya dapat memberikan jawapan memuaskan berhubung perkara ini.

Katanya, tidak betul untuk menyatakan pelajar sekolah agama berada dalam dunia terasing dan tidak berinteraksi dengan anggota masyarakat daripada kaum lain.

Perhubungan antara pelajar sekolah agama dan masyarakat luar sudah lama terjalin dan jika kita jujur dalam usaha memajukan institusi ini, skopnya boleh diluaskan dan lebih menyeluruh, katanya.

Beliau berkata sekolah agama sejak sekian lama menganjurkan kegiatan membabitkan pelajarnya dengan pelajar sekolah lain seperti kokurikulum dan pelbagai pertandingan termasuk sukan.

Guru itu berkata pelajar bukan saja berinteraksi dengan pelajar Islam lain tetapi bukan Islam dan hasilnya sebahagian besar pelajar tidak menghadapi masalah menyesuaikan diri sebagai anggota masyarakat majmuk apabila mereka dewasa.

Demikianlah, dalam permasalahan yang kecil ini pun (hubungan pelajar agama dengan dunia luar) kita mempunyai tanggapan salah, bagaimana pula kita mahu menjawab permasalahan lebih besar seperti ‘sekolah agama tidak mengajar Islam sebenar?’

Apa yang hendak ditekankan di sini ialah kewajipan seseorang itu menjalankan tugas setakat yang mampu dilakukannya. Ada kisah bagi mengukuhkan hujah ini.

Ketika Nabi Allah Ibrahim a.s. di bakar oleh Namrud, seekor burung kecil begitu sibuk berulang-alik, mengisi air dalam paruhnya dan kemudian mencurahkannya ke atas unggun api yang besar itu.

Seekor burung lain ketawa melihat senario itu, tetapi dijawab tegas dan yakin oleh si burung kecil: “Aku hanya menjalankan kewajipanku. Aku takut kemurkaan Allah!” Saya dan anda bagaimana?

No comments: