Sunday, January 24, 2021

Jamadilakhir 11, 1442: Pejam mata saat tabung derma didorong...(U)

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

Daripada Muazd bin Jabal r.a. berkata, aku telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Ambillah pemberian itu selama ia masih sebagai pemberian. Tetapi apabila ia telah menjadi rasuah dalam pandangan agama maka janganlah kamu mengambilnya. Namun kenyataannya kamu tidak akan dapat meninggalkan rasuah itu kerana kamu takut fakir dan kamu sangat berhajat untuk mengambilnya." (HR. At Tabrani dan Abu Nuaim)


DAHULU pernah saya menunaikan solat Jumaat di sebuah masjid di Gombak, Selangor. Masjidnya besar dan selesa. Khutbah Jumaat disampaikan khatib penuh bersemangat, antara lain membidas seorang tokoh antihadis. 


Sebelum itu, sesi tazkirah menjelang azan Jumaat juga menggetarkan jiwa, antaranya menyentuh perlakuan pemimpin yang menyalahi iktikad dan ucapan berhubung hukum Allah sedangkan perkara itu terkandung dalam kitab Mustika Hadith, terbitan Jabatan Perdana Menteri (JPM). 


Contohnya ada pemimpin yang mengungkapkan kata-kata seperti "hukum apa ini" dan "kalau hendak sangat menurut hukum-hukum Islam sampai kiamat kita tak maju." 


Terpegun saya mendengar khutbah dan tazkirah 'penuh bersemangat dan jitu itu' yang sudah pasti jarang atau lebih tepat lagi tidak pernah 'kedengaran' di masjid-masjid negeri lain.


Syabas, saya ucapkan di atas 'keterbukaan' itu, namun 'ada satu hal' yang tidak berkenan di mata dan hati saya berlaku ketika khatib berkhutbah di mimbar. Saya amat-amati pada saat jemaah diperlukan untuk 'concentrate' (menumpukan sepenuh perhatian) kepada khutbah, seorang anak muda berjubah dan berserban bergerak dari satu saf ke satu saf dengan kantung besar di tangan. 


Dia berjalan sambil mengutip derma; 'kelibatnya' sahaja sudah cukup membuatkan jemaah mengalih tumpuan daripada khatib dan ketika dia melintasi jemaah, ada pelbagai aksi dilihat seperti jemaah terkial-kial mengeluarkan dompet, ada mengeluarkan wang dan ada yang seolah-olah 'menayangkan' wang kertas yang mahu didermakan.


Perlakukan si pengutip derma dan gelagat penderma mungkin lebih teruk daripada mengungkapkan kata-kata 'diam' kepada rakan se-Jumaat. Kerap benar sebelum khutbah, bilal akan membacakan sebuah hadis daripada Imam Bukhari daripada Abu Hurairah r.a. yang bermaksud: "Apabila kamu berkata kepada rakan kamu untuk diam sedang imam berkhutbah, maka dikira sia-sia Jumaat kamu." 


Beberapa tahun lalu ketika saya menjadi jemaah Jumaat secara tetap di sebuah masjid di Wilayah Persekutuan, ada seorang tua 'terhinjut-hinjut' berjalan dari saf ke saf mengutip derma ketika khutbah; penampilannya begitu menyentuh hati. Saya pun turut sama menderma, fizikal sang pengutip derma membuatkan kita belas kepadanya, dan secara automatik tangan diseluk ke poket, mahu menderma. 


Namun selepas disedarkan melalui kelas pengajian apabila ada ustaz memberitahu kaedah fiqh, mengutamakan perkara lebih utama daripada yang utama, barulah saya tahu perbuatan menderma ketika khutbah Jumaat itu tidak wajar - yalah menderma itu sunat sedangkan menumpukan konsentrasi kepada khutbah itu wajib, jadi tidak mungkin yang sunat dapat mengatasi yang wajib. Melakukan perkara sunat boleh jadi tidak sah kerana kita telah mengabaikan yang wajib. 


Keyakinan saya mengenai perkara ini menjadi semakin jitu apabila saya 'terjumpa' sebuah buku panduan jabatan mufi sebuah negeri mengenai perbuatan menderma ketika Jumaat ini. Namun, apa yang saya musykilkan mengapa buku ini tidak disebarkan secara meluas, pembaca boleh memikirkannya sendiri.


Dalam buku yang bertajuk 'Garis Panduan Penggunaan Wang Masjid Dan Surah Negeri...' itu ada disebut mengenai hukum mengerakkan tabung derma antara jemaah ketika imam sedang berkhutbah: 


"Perbuatan mengerakkan tabung derma masjid semasa khatib sedang membaca khutbah sekiranya menyebabkan ahli Jumaat terganggu atau memalingkan mereka daripada mendengar khutbah maka ia termasuk perbuatan yang tidak digalakkan dan menghilangkan fadilat Jumaat. 


"Justeru, amalan tersebut walaupun mempunyai tujuan yang baik tetapi tidak digalakkan kerana pelaksanaannya boleh menimbulkan gangguan kepada jemaah. Jawatankuasa masjid dinasihatkan agar mencari kaeadah lain umpamanya mengedarkan tabung sebelum khutbah dimulakan, meletakkan tabung di setiap pintu masuk masjid, memperbanyakkan tabung untuk memudahkan jemaah menderma dan membuat pengumuman kepada jemaah agar menderma." 


Selepas yakin bahawa perbuatan menderma ketika khutbah Jumaat adalah tidak wajar, apabila ada tabung derma yang disorongkan di depan saya, kerap benar saya pura-pura pejam mata, namun ada jemaah yang 'kuit' perut atau tangan saya, 'menyuruh' agar tabung itu dijalankan, maka mahu tidak mahu saya menolaknya! 


Ya saya bimbang perbuatan itu boleh menjejaskan Jumaat saya dan jemaah lain, tapi persoalannya apa yang boleh saya lakukan?


No comments: