Wednesday, September 9, 2020

Muharam 21, 1442: Kos hidup tinggi: Belajarlah menikmati bukan memiliki...(U)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

"Maafkanlah dan suruhlah (mengerjakan) yang makruf dan berpalinglah daripada orang-orang yang jahil." - Q.S. Al-A'raf: 199)


SEMASA budak-budak dulu salah sebuah cerita yang menarik perhatian saya adalah kisah seorang kaya kurus dan jirannya yang miskin tetapi gagah perkasa. Puas sudah si kaya memikirkan bagaimana dia tetap kurus dan kurang sihat sekalipun makanan dihidangkan kepadanya sedap-sedap belaka sedangkan si jiran makan seadanya.


Suatu hari sedang si kaya duduk-duduk di beranda rumahnya, terbau masakan sungguh menyelerakan dari dapur. Tukang masaknya sedang menyediakan makanan paling sedap. Tiba-tiba dia terpandang sosok si miskin di depan rumahnya. Timbul perasaan jahat di hatinya. Mungkin si miskin segar bugar kerana dia mencuri makananku; iaitu baunya. Lantas si kaya menyaman si miskin.


Di mahkamah, selepas mendengar dakwaan si kaya dan keterangan si miskin, hakim memutuskan bahawa si miskin bersalah. Si hakim bertanya si kaya nilaian ganti rugi dituntutnya. Dia berkata 100 keping emas. Hakim memerintahkan dibawa kepingan emas itu dan kemudian beliau memisahkan si kaya dan si miskin dengan sehelai tabir.


Hakim kemudian memerintahkan si miskin menjatuhkan kepingan emas itu satu persatu dan menyuruh si kaya dan miskin mengiranya kuat-kuat. Selepas kiraan ke-100, hakim memerintahkan kepingan emas itu disimpan balik dan berkata kepada si kaya dan si miskin bahawa kes itu sudah selesai.


Si kaya terkejut, lantas bertanya, "Mana wang saya?" Jawab hakim; "Jiran kamu hanya menikmati bau makanan kamu; sebentar tadi bukankah kamu sudah mendengar bunyi wang kamu? Kes selesai, pulanglah kamu berdua!"


Demikianlah, si miskin boleh 'menikmati' tetapi tidak 'memiliki'. Hari ini boleh dikatakan hampir semua anggota masyarakat kita gila memiliki harta dan segala perkara bersangkutan dunia tetapi gagal menikmati kehidupan.


Kita juga biasa dengan cerita bagaimana si miskin dapat tidur lelap berdengkur sedangkan si kaya yang tidur dengan tilam empok Maya Karin dan bilik 'air-cond' tidak dapat melelapkan mata. Ya, peralatan 'kesedapan' seperti tilam gebu boleh dibeli tetapi tidur iaitu sebahagiaan daripada kenikmatan dunia tidak boleh dibeli hatta dengan emas seluruh dunia!


Perhatikan rumah tangga moden hari ini, saban hari sang suami dan isteri bekerja 'macam nak mati', mengumpulkan wang ringgit. Esoknya sama juga, lusa pun macam itu. Minggu bertukar bulan, bulan bertukar tahun. Mungkin duit mereka banyak tetapi mereka tidak ada masa menikmati wang itu. Mungkin untuk makan dan bermesra dengan anak-anak pun mereka tidak ada masa apatah lagi pergi bercuti.


Pada era kos hidup tinggi sekarang ini, makin ramai orang bekerja 'macam nak mati'. Bukan saja suami isteri bekerja, bagi mereka satu kerja tak cukup. Mereka buat dua atau tiga kerja ditambah pula dengan bisnes 'online'. Hampir 24 jam mereka bekerja, jadi pada masa bila mereka hendak menikmati hidup ini?


Pada pendapat saya yang 'naif' ini, untuk menikmati kehidupan kita perlu perlahankan rentak (slow down) hidup kita. Tidak perlulah kita bekerja 'macam nak mati'. Subhanallah, kalau betul-betul kita mati, orang lain pula akan menikmati wang dan harta yang kita kumpulkan macam nak mati.


Salah satu cara untuk kita menikmati kehidupan ini adalah dengan mensyukuri apa saja yang ada lantas mengaitkannya dengan kehebatan Illahi di samping menjalani kehidupan secara berjemaah. Misalnya kita tidak perlu memiliki sendiri sebuah taman bunga yang indah di rumah kita sebaliknya keindahan ciptaan Allah di dunia ini termasuk taman-taman awam sudah dapat 'membungakan' hati kita.


Dari segi kehidupan berjemaah pula, sebagai contoh kita tidak perlu memiliki penghawa dingin sebaliknya dengan pergi ke masjid untuk solat berjemaah lima kali sehari kita dapat menikmati kedinginan 'air-cond'. Di masjid pun kita boleh nikmati 'karpet tebal terbenam kaki', air 'water cooler' yang dingin dan banyak kemudahan lain.


Kita juga tidak perlu memiliki surat khabar, majalah dan buku tetapi boleh menikmatinya dengan pergi ke perpustakaan. Ini sebagai contoh saja, sebenarnya ada banyak perkara yang kita tidak perlu memiliki tetapi boleh menikmatinya.


Mengenai menikmati dan memiliki ini, saya ada terbaca sebuah artikel dari seberang (Indonesia) yang antara lain penulisnya mengungkapkan (ejaan dan istilahnya dikekalkan): "Banyak orang salah kaprah dan beranggapan bahwa memiliki itu jauh lebih penting. Karenanya, mereka berusaha mendapatkan harta lebih banyak dan lebih banyak lagi. Padahal, harta yang banyak itu membuat mereka senantiasa diliputi rasa takut. Akibatnya, mereka tak bisa lagi menikmati hidup yang aman, damai dan sejahtera.


"Banyak orang yang memiliki, tapi tak sempat menikmati. Sebaliknya, banyak juga orang yang tak memiliki tapi bisa menikmati. Cobalah lihat vila-vila yang kini menjamur di kawasan Puncak. Siapakah yang memiliki vila tersebut? Namun, siapakah sebenarnya yang selalu menikmatinya? Bukankah si pembantu rumah yang selalu di situ sedangkan pemiliknya ke sana sini berbisnes?


"Ada juga cerita mengenai seorang pengacara terkenal yang suatu ketika mengunjungi pameran mebel. Ia tertarik dengan meja makan berharga ratusan juta dan tanpa pikir panjang langsung membelinya. Yang menarik, setelah meja tersebut dikirim ke rumahnya, ia menjadi kebingungan. Perabot di rumahnya sudah sangat banyak dan tak ada lagi tempat tersisa. Inilah contoh dari memiliki tetapi tidak menikmati.


"Kunci kebahagiaan kita sebenarnya tidak terletak pada apa yang kita miliki, tetapi pada apa yang kita nikmati. Bahkan, orang yang kaya dalam arti yang sesungguhnya bukanlah orang yang memiliki banyak hal, tetapi orang yang dapat menikmati apa pun yang ia miliki."

No comments: