Saturday, January 4, 2020

Rumah tangga 23: Kubur kau kubur kau, kubur aku kubur aku...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, maka dia berkata: 'Tuhanku telah memuliakanku'. Adapun apabila Tuhannya mengujinya lalu membataskan rezekinya, maka dia berkata: 'Tuhanku menghinaku'." - Maksud Ayat 15-16 Surah Al-Fajr
***

KETIKA ke masjid di kampung saya untuk solat zuhur, saya ternampak sebuah keranda yang ditutupi kain di tepi dinding. Ya, ada orang kampung meninggal tetapi saya tidak tahu siapa.
Selepas solat zuhur, dilangsungkan solat jenazah; keranda pun dipikul orang ke kuburan. Sekalipun si mati tidak saya kenali, saya berusaha mengangkat keranda, sama-sama menyembahyangkannya dan kemudian ke kuburan.

Daripada apa yang saya dengar pada kelas pengajian, orang yang menyembahyang mayat mendapat ganjaran satu qirat dan jika dia turut hadir di pengkebumiannya, dia akan mendapat ganjaran dua qirat. Teringat kelebihan ini, saya pun bersama-sama ke kubur walaupun saya tidak tahu siapa si mati.

Apakah ganjaran qirat itu? Daripada Thauban r.a, bekas hamba Rasulullah s.a.w, beliau berkata: “Rasulullah s.a.w. telah bersabda: ‘Sesiapa yang mendirikan sembahyang jenazah, maka dia mendapatkan satu qirat (qirat adalah kinayah bagi ganjaran pahala yang sangat banyak). Jika dia menghadiri pengkebumiannya maka dia mendapat dua qirat. Satu qirat adalah sama dengan bukit Uhud’.” (Nombor Hadis Dalam Sahih Muslim : 1575)

Di kuburan, saya hanya jadi penyaksi kerana sanak saudara si mati begitu ramai. Saya lihat mereka perlahan-lahan menurunkan mayat, disambut tiga lelaki yang sudah ada dalam kubur. Mayat diletakkan dalam liang lahad. Apabila semuanya sudah beres, tanah pun dimasukkan perlahan-lahan, kemudian mereka mencangkul tanah dengan cepat bagi menimbus kuburan itu.

Ketika itu saya dapat saksikan, ada beberapa orang yang sedang bekerja itu bergurau dan ketawa-ketawa. Hairan, mereka masih boleh gelak-gelak ketika mengkebumikan saudara sendiri.

Apakah maksud semua ini? Ertinya orang yang hidup masih dengan ‘drama di pentas kehidupan’ masing-masing, orang yang mati, awak tanggunglah sendiri baik buruk apa yang kamu lakukan semasa hidup di atas muka bumi.

Itulah agaknya, kata-kata seperti ‘kenapa menyibuk hal aku, bukankah kubur kau, kubur kau; kubur aku, kubur aku!” Sekalipun ungkapan ini begitu negatif sekali, setiap orang wajar ingat bahawa dia perlu menyediakan bekalan semaksimum mungkin sebelum dia memasuki kuburnya kerana orang lain apa peduli kerana ‘ketika mengkebumikan kita pun mereka masih boleh ketawa-ketawa’.

Sebenarnya ketika hidup tidak ramai orang memikirkan rumah mereka dalam tanah itu. Hanya sedikit orang teringat akan rumah yang satu itu, apatah lagi membuat persediaan untuk memasukinya. Ramai tidak bersedia, tetapi mahu tak mahu, suatu hari kita tetap akan memasukinya.

Sufyan Ats-Tsauri berkata: “Barang siapa yang banyak mengingat kubur maka dia akan mendapatkan kubur itu sebagai salah satu taman daripada taman-taman syurga. Dan barangsiapa yang lalai kepada kubur maka dia akan mendapatkan kubur itu sebagai salah satu jurang daripada jurang-jurang neraka”.

Sayidina Ali karromallahu wajhahu di dalam khutbahnya mengatakan: “Wahai hamba Allah ingatlah mati, ingatlah mati kerana kamu tidak dapat menghindar daripadanya. Apabila kamu diam, maka ia akan datang menghampirimu; dan apabila kamu lari, ia akan mengejarmu. Ia terikat pada ubun-ubunmu. Carilah keselamatan, carilah keselamatan. Di belakangmu ada kubur yang selalu mengejar kamu. Ingatlah bahawa kubur itu merupakan salah satu taman daripada taman-taman syurga, dan boleh pula merupakan salah satu jurang daripada jurang-jurang neraka. Ingatlah bahawa sesungguhnya kubur itu setiap hari berbicara tiga kali dengan perkataan; “aku adalah rumah gelap, aku adalah rumah dukacita, dan aku adalah rumah ulat.”.

Jika rumah abadi dalam tanah itu tidak ramai yang peduli, hampir semua orang bermati-matian dan bergolok gadai akan hal rumah sementara mereka di dunia ini. Mereka berlumba-lumba membina kediaman paling hebat dan segak. Manusia yang sering lalai lupa rumah di dunia ini adalah sementara saja, mereka menyangka kehidupan di dunia adalah abadi untuk mereka nikmati sampai bila-bila.

Disebakan hal ini sebahagian besar daripada manusia bermati-matian mengumpul wang ringgit, kemudian berbelanja habis-habisan untuk membina rumah kediaman bagai mahligai dengan bahan binaan yang mahal termasuklah batu marmar yang diimport. Hiasan dalaman juga begitu hebat, kebanyakan perabotnya juga didatangkan dari luar negara.

Dari segi ukuran akhirat, rumah adalah pelaburan paling merugikan kerana tidak banyak kebaktian dapat dibuat dengannya, apatah lagi apabila seseorang itu bertindak memasang pagar dan tembok tinggi di sekeliling kediamannya menyebabkan orang fakir, miskin serta yang memerlukan bantuan tidak dapat ditolong.

Daripada Anas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda bermaksud: “Setiap harta yang dinafkahkan itu kesemuanya dikira fisabilillah kecuali harta yang dibelanjakan untuk membina rumah, tiada kebajikan padanya.”  

1 comment:

EVA FIORENTINA APRILA said...

Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL