Monday, October 22, 2018

Jangan lari... (13): Syukurlah, dapat berbasikal 56 km pada usia 56 tahun

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. *********************** Renungan **************************** "Patutkah aku menyembah beberapa tuhan yang lain daripada Allah? (Sudah tentu tidak patut, kerana) jika Allah Yang Maha Pemurah hendak menimpakan daku dengan sesuatu bahaya, mereka tidak dapat memberikan sebarang syafaat kepadaku dan mereka juga tidak dapat menyelamatkan daku." (Surah Yaasin, ayat 23
SELEPAS bermalam di stesen minyak Petronas, subuh itu saya solat berjemaah di sebuah masjid berhampiran. Usai solat, saya mencapai basikal tua saya, lantas bermulalah kembali kembara ke utara.
Udara pagi sungguh menyegarkan, sambil menggayuh saya berzikir, berdoa dalam hati semoga Allah SWT mempermudahkan perjalanan saya; menjauhkan  segala bahaya daripada insan kerdil ini.
Sungguh indah pemandangan; kelihatan kehijauan pemandangan kampung, kebun dan ladang sepanjang perjalanan. Alhamdulillah, kayuhan tidak mencabar kerana kebanyakan kawasan tanah rata namun biasalah ada kawasan berbukit dan detik paling mengerah tenaga adalah mengayuh mendaki sebuah jambatan berjejambat yang merentangi landasan kereta api.
Namun menuruninya sungguh menyeronokkan, basikal dapat bergerak tanpa dikayuh mungkin 500 meter jauhnya. Di kejauhan kelihatan Gunung Tampin yang menghijau, ia merupakan mercu tertinggi Banjaran Titiwangsa di bahagian paling selatan. Selepas jambatan itu, perjalanan adalah di tanah rata sehinggalah sampai di Simpang Kendong yang terletak di sempadan Melaka-Negeri Sembilan.
Alhamdulillah, akhirnya saya telah memasuki Negeri Adat Pepatih - ini 'suatu pencapaian hebat' - eelah...apalah nak dibangga sangat memasuki Negeri Sembilan, mungkin saya telah 'melakukannya' ratusan malah ribuan kali tetapi semuanya adalah dengan cara menunggang motosikal, memandu kereta atau menaiki bas dan kereta api tetapi kali ini buat pertama kali dalam hidup saya menunggang basikal di Negeri Sembilan!
Namun kegembiraan saya tak lama - hujan rintik-rintik yang bermula di sempadan Melaka-Negeri Sembilan bertukar 'keras' dan akhirnya begitu lebat menyebabkan saya tergesa-gesa mencari tempat perlindungan. Alhamdulillah, 'sasaran' saya tepat - saya 'tersadai' di sebuah kedai kopi - apa lagi bersarapanlah saya dengan 'tenang dan damai' bagi menunggu hujan teduh.
Maka 'melepaklah' saya menikmati nasi lemak dengan air kopi panas berasap; sambil itu membaca bahan-bahan yang dibawa. Memang ketika kembara, saya membawa sejumlah bahan bacaan, jadi detik menunggu hujan teduh dapat dimanfaatkan sepenuhnya. Dah tua ini ada kalanya saya manfaatkan masa lapang dengan berzikir...yalah saya masih ingat pesanan beberapa orang ustaz...kalau kita tak berzikir kita macam monyet; tak berwirid tak dapatlah 'warid' (nur, cahaya).
Sejam kemudian, hujan berhenti...dapatlah saya sambung 'journey'. Sungguh segar udara selepas hujan itu. Saya pun terus mengayuh dan mengayuh sehingga sampai ke pekan Kota. Jam menunjukkan 9 pagi...kebiasaannya ketika di rumah pada waktu ini saya solat dhuha, jadi saya pun mencari surau atau masjid untuk 'landing'. Namun sebelum itu sempat juga saya beli senaskhah akhbar di pekan Kota untuk dibaca ketika 'kesepian' dalam perjalanan.
Saya membersihkan diri, solat dan berehat di sebuah surau di pinggir pekan Kota, kemudian meneruskan perjalanan. Banyak kampung saya lepasi...di satu persimpangan ada papan tanda jalan menuju Gunung Datok yang terkenal di Rembau. Lama dulu saya pernah cuba mendaki gunung ini tetapi taklah sampai ke puncak. Juga dilepasi adalah kedai Zol Tolo; terkenal kerana jualan telur berharga murah.
Saya terus mengayuh dan mengayuh; panas mentari mula membakar diri. Beberapa kilometer sebelum sampai pekan Rembau jalan melalui kawasan berbukit...saya tak larat mengayuh, jadi saya menolak basikal sampai ke puncak. 
Kemudian dengan 'happy' saya menaiki basikal untuk perjalanan menurun...ertinya saya tak perlu mengayuh tetapi nak dijadikan cerita, tiba-tiba saya terdengar roda belakang basikal saya berbunyi keng...keng...keng. Mula-mula perlahan tetapi makin lama makin kuat. Akhirnya saya turun...ya Allah basikal tu dah pancit!
Apa pilihan yang ada...saya tolaklah basikal itu. Maka berpeluh-peluhlah menolaknya sekilometer dua sehingga sampai di sebuah gerai. Saya singgah untuk menghilangkan penat dan makan tengah hari. Saya bertanya si penjual; adakah kedai basikal berhampiran dan berapa jauh tempat itu ke pekan Rembau. Dia menjawab tiada kedai basikal dan pekan Rembau lima kilometer dari situ.
Fikir-fikir punya fikir...akhirnya saya membuat keputusan nekad menjual basikal itu dengan harga RM20 saja. Mereka yang berada di tempat itu kehairanan tetapi syukurlah akhirnya seorang peniaga sanggup membelinya. Ketika menyerah duit, dia menambah RM5 lagi...mungkin dia kesian kat saya. Akhirnya berpisahlah saya dengan basikal kesayangan itu yang telah puas saya pakai lebih lima tahun.
Saya pun menapak menuju sebuah perhentian bas berhampiran, apabila berpaling untuk melihat basikal tua saya buat kali terakhir, saya terpandang papan tanda jalan besar di seberang jalan. Antara ditulis di papan tanda itu...Melaka 55 kilometer. 
Ini bermakna saya telah berbasikal sejauh 55 kilometer dan ditambah satu dua kilometer dari rumah saya ke bandar Melaka; saya sudah mengembara lebih kurang 56 kilometer...alhamdulillah dalam usia 56 tahun saya dapat berbasikal 56 kilometer...demikianlah niat saya untuk merasai apa dirasakan oleh mereka yang berbasikal ke Makkah yang jaraknya lebih 10,000 kilometer dari sini tamat pada jarak 56 kilometer saja. Mungkin pada masa depan, kembara berbasikal saya akan lebih jauh lagi...harap-harap ratusan atau ribuan kilometer, insya-Allah!

2 comments:

eddyshaw9272711 said...

Oh my goodness! an amazing article dude. Thanks Nonetheless I'm experiencing subject with ur rss . Don’t know why Unable to subscribe to it. Is there anyone getting identical rss downside? Anybody who is aware of kindly respond. Thnkx casino play

fillikir72518 said...

Oh my goodness! an amazing article dude. Thank you Nevertheless I'm experiencing challenge with ur rss . Don’t know why Unable to subscribe to it. Is there anybody getting equivalent rss drawback? Anybody who knows kindly respond. Thnkx online gambling