Monday, August 8, 2011

Ramadan: ‘Kekurangan itu kebahagiaan, nikmat…’


***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Bersabda Rasulullah s.a.w., bermaksud: "Sesiapa yang membaca 'Astaghfirullah al Lazi La IIaha'illa Hual Hayyul Qayyum Wa Atubu Ilaihi' (aku meminta keampunan dari Allah Ta'ala yang tiada Tuhan melainkan-Nya, yang hidup lagi berdiri dengan sendirinya dan aku meminta taubat kepada-Nya) diampunkan dosanya walaupun dia lari daripada medan perang." (Hadis riwayat Imam Abu Daud, Tarmizi dan Al-Hakim)
***

RAMADAN 10 tahun lalu saya berada di Pakistan, mengikuti rombongan bantuan perubatan PAS di Peshawar. Di tempat-tempat jualan saya perhatikan, penduduk tempatan begitu ghairah menjual kiub-kiub tebu yang menjadi antara jaudah berbuka puasa.

Di Malaysia, di bazar Ramadan antara air minuman laris adalah air tebu, tetapi di Pakistan, air tebu tidak dijual, sebaliknya bungkusan kiub tebu pula jadi buruan. Saya perhatikan penjual meracik (membuang kulit) batang tebu, memotongnya kecil-kecil mengikut ruas, membelahnya seterusnya memasukkannya ke dalam bungkusan untuk dijual.

Sedap juga mengunyah kiub tebu ketika berbuka puasa. Apa kata kita memperkenalkan kaedah baru ‘menikmati’ keenakan tebu cara Pakistan ini di Malaysia? Kehidupan serba kekurangan di Pakistan menjadikan ‘aktiviti’ mengunyah tebu sebagai satu nikmat, satu kebahagiaan kepada penduduknya.

Minuman air tebu adalah baik untuk kesihatan; ia membekalkan glukosa kepada tubuh yang disimpan sebagai ‘glycogen’ dan dibakar otot apabila tenaga diperlukan. Sebenar ada banyak kelebihan ‘mengunyah’ atau minum air tebu; antaranya menyejukkan tubuh, menyihatkan organ, bertindak sebagai pelawas semula jadi dan menguatkan gigi.

Cara orang Pakistan menikmati tebu mengingatkan saya nostalgia mengenai makanan semasa saya kecil-kecil dulu (tahun 70-an), apatah lagi saat menyambut Ramadan sekarang ini. Dulu sama seperti orang Pakistan, saya pun kuat mengunyah tebu. Tapi budak sekarang mana tahu ‘kunyah tebu’, mereka tahu minum air tebu saja.

Pada zaman serba mewah sekarang, kanak-kanak pun tidak beberapa peduli tentang makanan ‘free’ yang disediakan itu pada majlis-majlis tertentu di kampung seperti ketika berbuka puasa, moreh, Maulidur Rasul, kenduri arwah (biasanya pada bulan Syaaban) dan malam Nifsu Syaaban.

Ketika itu kanak-kanak tidak sabar-sabar menanti majlis berkenaan di mana kanak-kanak juga diberi layanan istimewa dari segi makanan. Mungkin pada zaman sekarang, makanan sudah berlambak di rumah, jadi tiada apa perlu dikejarkan di masjid atau surau.

Saya masih ingat ketika pada suatu majlis Maulidur Rasul, pihak pentadbiran masjid telah menyediakan sebuah kapal yang berisi telur rebus yang dimasukkan dalam bekas-bekas cantik atau dijadikan bunga telur. Saratlah kapal itu dengan gantungan telur dalam pelbagai bentuk gubahan.

Pada pertengahan majlis, telur-telur diagih-agihkan kepada kanak-kanak yang hadir. Untuk mendapatkannya, kanak-kanak perlu memasuki kawasan masjid dan melangkah keluar melalui pintu gerbang. 

Agak saya, ketika itu orang kampung melalui kehidupan zaman susah, jadi seorang kanak-kanak hanya mendapat sebiji telur. Sebiji telur ini amat berharga, ia ditatang oleh seorang kanak-kanak dan selepas puas ‘bermain’ dengannya barulah dikopek kulit dan dimakannya. Jika seorang budak mendapat sebiji telur tetapi adiknya tidak dapat, si abang sanggup membelah telur itu untuk dikongsi bersama si adiknya.

Demikianlah pada zaman itu ‘nilai’ sebiji telur amat tinggi. Saya masih ingat apabila ibu atau ayah pergi ‘rumah orang kahwin’ dan membawa balik telur rebus (dimasukkan dalam kotak kecil yang diperbuat daripada kertas manila atau kotak rokok atau dijadikan bunga telur malah ada yang masukkan dan diikat dalam kertas tisu saja) sebagai buah tangan, telur itu selepas dikopek akan dibahagi lapan (kerana adik beradik saya lapan orang).

Cara membelah telur rebus itu menjadi lapan (atau pecahah lain) adalah unik dan sukar dilihat lagi pada zaman sekarang ini. Telur yang sudah dikopek itu diletakkan dalam telapak tangan; ayah akan memegang satu hujung benang dan salah seorang anaknya akan memegang hujung yang satu lagi. Benang yang ditarik kuat dan dalam keadaan tegang ‘dibenamkan’ di atas telur tadi. Maka dibelahlah telur itu dalam pecahan dikehendaki seperti setengah, satu perempat atau satu perlapan, mengikut bilangan anak dalam sesebuah keluarga.

Bagi saya mendapat satu perlapan daripada satu biji telur sebenarnya tidaklah mencukupi kerana dengan sekali ‘ngap’ saja sudah habis. Tetapi ada cara menikmatinya, makanlah sedikit demi sedikit; kesedapannya hanya diketahui orang yang pernah melaluinya. Kata orang itulah detik bahagia sesebuah keluarga! Namun orang tua kasihan melihat anak-anak yang terpaksa melalui semua itu (kata mereka kasihan tengok budak-budak terkulat-kulat) tetapi apa hendak dikata; itu saja yang mampu mereka lakukan!

Namun ‘cerita telur’ ini tidaklah sesedih cerita ‘daging’ yang pernah saya dengar orang-orang tua membicarakannya. Pada tahun-tahun 1960-an dan 70-an dulu, orang kampung sebenarnya jarang benar makan nasi berlaukkan daging (lembu, kambing atau ayam); mereka mungkin makan daging setahun satu atau dua kali iaitu pada Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.

Keadaan ini agaknya samalah seperti di kampung-kampung orang Kemboja sekarang ini di mana ada satu iklan rayuan menyatakan kanak-kanak di sana makan nasi berlaukkan daging setahun sekali, itu pun jika ada sukarelawan dan dermawan dari Malaysia melakukan korban atau menderma.

Suatu hari seorang budak terlalu benar hendak makan daging. Mengidam agaknya. Hendak tunggu hari raya lambat lagi, jadi apabila ada majlis kahwin di kampung, terbukalah peluang untuk makan daging.

Maka si ibu pun pergi. Masa dulu, jarang (malah pantang) tetamu bawa anak-anak ke majlis kahwin. Malah pasangan suami isteri pun jarang pergi bersama-sama, orang lelaki pergi bersama orang lelaki, orang perempuan sesama orang perempuan.
Pada majlis itu, dapatlah si ibu makan daging lembu. Apabila teringatkan permintaan anaknya, dia pun mengambil seketul daging dan memasukkannya di celah antara gigi dan pipinya. Dia terus ‘menanggung’ daging itu dalam mulutnya; tidak bercakap lagi, hanya mengangguk dan menggeleng-geleng kepala apabila ditanya.

Apabila sampai di rumah, barulah dia mengeluarkan ketulan daging tadi dan memberikan kepada anaknya, Maka termakbullah hajat si anak hendak makan daging!

Zaman penuh nostalgia itu sudah berlaku. Kini apabila saya membawa pulang telur majlis orang kahwin dan meletakkannya di atas meja makan, telur itu terus berada di situ selama beberapa hari tanpa diusik.

Itulah zaman mewah sekarang ini, telur rebus tidak menggerakkan minat anak-anak untuk mengambil apatah lagi memakannya! Itu agaknya buah tangan majlis kahwin sudah berubah, baru-baru ini saya diberikan satu paket kecil mengandungi coklat ketika melangkah pulang pada satu majlis perkahwinan. Ertinya nostalgia ‘telur’ sudah terkubur apatah lagi mengunyah tebu seperti apa yang saya lihat di Pakistan!

No comments: