Friday, July 15, 2011

Interlok Kashmir, KL: Antara suci dan bersih


***
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Dan barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam segala urusan." (at-Thalaq: 4)
***

SEKEMBALINYA saya dari India, selama tiga hari berturut-turut solat Subuh saya adalah pada jam 6.45 pagi. Dikira sudah terlalu lewatlah tu. Biasanya, insya-Allah mata saya akan celik jam 5.00-5.30 pagi; bagi bersiap-siap untuk ke masjid untuk solat berjemaah. Saya menjadi hairan; mungkin perbezaan waktu (waktu di India lewat kira-kira tiga setengah jam berbanding Malaysia) menyebabkan saya gagal bangun awal.

Namun selepas muhasabah diri dan berbincang-bincang dengan emak saya, dia berkata mungkin ada makanan yang saya 'bedal' di India adalah dalam kategori syubahat; jadi ia membawa kesan pada hati dan diri saya. Titik-titik hitam sudah semakin banyak di hati, lantas 'menggelapkan' diri saya daripada mudah membuat perkara baik.

Jadi hati perlu sentiasa dibersihkan. Namun bagi orang Islam, bersih saja tidak memadai, ia perlu sampai ke peringkat suci. Ada perbezaan antara bersih dan suci. Misalnya, jika seseorang terkena najis berat seperti tahi anjing, keadaan dirinya sudah bersih selepas dibasuh dengan air dan sabun tetapi belum mencapai tahap suci. Untuk menyucikan diri, dia perlu membasuh dengan air mutlak sebanyak tujuh kali, satu daripadanya air tanah. Bertayamum (menyapu muka dan tangan dengan debu tanah) kelihatan tidak bersih tetapi sebenarnya sudah suci untuk beribadat ketika ketiadaan air.

Ketika menamatkan pengkisahan saya mengenai umat Islam yang terkapai-kapai di Kashmir, berlangsung pula perhimpunan Bersih 2.0 di Kuala Lumpur. Pagi Sabtu 9 Julai itu saya berpeluang meronda-meronda ceruk KL dengan membonceng sebuah motosikal seorang rakan.

Di sebatang jalan Kampung Baru, kami terkedu melihat sebuah trak polis bergerak perlahan-lahan dengan puluhan anggota polis berjalan kaki menyoal dan menyelongkar beg pelanggan yang sedang enak minum kopi di warung. Apabila ditemui baju-T kuning dan barangan lain mencurigakan (seperti garam!), pemiliknya terus 'diiringi' (macam VIP pula) masuk trak. Ehh, terfikir di benak saya, hal ini tidak pula saya saksikan di bumi Kashmir! Benar beg saya diselongkar di Kashmir, tetapi tidaklah di tempat awam seperti kedai kopi tetapi di pusat pemeriksaan imigresen dan juga lapangan terbang.

Semua jalan masuk ke pusat  ibu kota dikawal ketat pasukan polis yang membuat sekatan jalan raya. Hal ini juga tidak saya alami di Kashmir. Mungkinkah pemimpin negara kita begitu takut kehilangan kuasa sehingga sanggup berbuat begitu - menyekat kehendak rakyat yang mahu membersihkan proses pilihan raya bukannya merampas kuasa! Puak-puak ini mendakwa proses pilihan raya sudah adil jadi tidak ada apa lagi yang perlu dibersihkan. Antara hujah mudah mereka, kalau pilihan raya tak bersih masakan pembangkang boleh menang lima negeri pada pilihan raya lalu!

Bersih itu adalah dakwaan mereka. Tafsiran mereka. Jadi bolehkah ia diguna pakai? Katakanlah seseorang itu terkena tahi anjing, lantas dia membasuhnya dengan air sabun berjenama X yang mahal; lepas itu dia kata dia sudah bersih. Betulkah dakwaannya itu? Jika bersih secara zahir, memang bersih. Tetapi adakah dia sudah betul-betul bersih iaitu suci daripada najis tahi anjing itu lantas boleh berwuduk seterusnya solat? Jawapannya tidak, sekalipun dia melolong menyatakan dia sudah bersih hakikatnya tidak begitu.

Jadi bagaimana jalan penyelesaian bagi seseorang yang benar-benar membersihkan dirinya daripada tahi anjing tadi. Jawapannya adalah dengan BELAJAR (hadir di majlis ilmu) seterusnya BERAMAL dan bermuhasabah diri. Apabila berbuat begitu, insya-Allah, Yang Maha Kuasa akan membuka hijabnya sedikit demi sedikit, hati kita yang ditutupi terlalu banyak titik-titik hitam akan bersih secara beransur-ansur.

Insya-Allah, akan tiba suatu peringkat kita sendiri akan mengakui; "Ya Allah, rupanya aku ini tidak bersih, aku ini kotor, aku ini jahat, aku tak layak masuk ke dalam syurga-Mu, tapi aku tak tahan azab neraka-Mu. Jadi Kau ampunkan dosa hamba-Mu yang tidak bersih ini!"

Jadi siapakah diri kita untuk mengaku kita bersih dan tidak perlu sebarang nasihat atau penambahbaikan!

No comments: