Monday, December 7, 2009

Bermimpi melihat 'Baitulmakmur'

***
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
Katakanlah, Allah itu Maha Esa. Allah tempat pergantungan segala sesuatu. Dia tidak beranak dan tidak diperanakkan. Dan tiada imbangan di sisi-Nya sesuatu jua pun. (Maksud Ayat 1-4 Surah (114) Al-Ikhlas)
***

SUATU hari pada bulan Februari tahun 2000 (1420 Hijrah) saya sekeluarga bertolak ke Tanah Suci untuk menunaikan haji.

Perasaan gembira tidak dapat digambarkan maklumlah buat pertama kalinya saya ke Tanah Suci. Suami menjadi pembimbing kerana beliau pernah menunaikan umrah pada Ogos 1999.

Oleh kerana kami diberi penerbangan awal, bermakna rombongan kami ke Madinah dahulu untuk menziarah Makam Rasulullah s.a.w. di Masjid Nabawi dan menunaikan solat 40 waktu sepanjang lapan hari.

Aduh! terpegun saya melihat keunikan Masjid Nabawi yang tersergam indah.

Alhamdulillah sepanjang berada di Madinah saya dan ahli keluarga sihat.

Apabila sampai masa hendak bertolak ke Makkah perasaan mula terasa hiba kerana sayang hendak meninggalkan Masjid Nabawi dengan Makam Rasulullah s.a.w. di situ.

Rombongan kami menaiki bas yang disediakan dan menuju ke Masjid Bir Ali untuk berniat mengerjakan umrah wajib. Saya dan keluarga mengerjakan Haji Tamattuk.

Dalam bas saya berkenalan dengan seorang guru lepasan Universiti Sains Malaysia (USM). Beliau banyak juga mengajar saya tentang sembahyang sunat, kebetulan beliau sebilik dengan saya di Makkah.

Yang amat saya tertarik sekali ialah sembahyang sunat Awabin sebabnya sebelum sembahyang berdoa dahulu untuk ucap selamat datang kepada Malaikat yang bertugas malam.

Apabila ilmu ini sudah saya perolehi, boleh dikatakan setiap malam saya mengerjakan sunat Awabin ini iaitu enam rakaat dengan tiga salam.

Perasaan saya macam terasa seperti ramai orang ikut saya sembahyang.

Saya selalu mengerjakan sembahyang di tingkat dua Masjidil Haram. Rasa selesa dan jiwa tenang dengan perasaan cukup gembira kerana mendapat ilmu baru itu. Terima kasih pada sahabat saya itu.

Sampailah kemuncak haji, saya dan rombongan bertolak ke Padang Arafah pada 8 Zulhijah selepas sembahyang Isyak.

Kami sampai lebih kurang 11 malam. Setelah mengambil makanan kami ke khemah mengikut nombor yang diberi.

Oleh kerana saya agak keletihan saya minta izin pada mak cik di sebelah saya untuk tidur.

Tempat tidur saya terletak di antara cantuman khemah dengan khemah yang lain bermakna apabila melentang saya terus nampak langit.

Mata saya berkelip-kelip melihat langit, hati saya berkata: "Tak pa kut di sini bukan ada hujan."

Saya terus mengiring berkerekot dan terlelap... bermimpilah saya...

Ada satu kuasa melentangkan saya bagi menghadap langit dan diluruskan kaki saya, kemudian saya nampak awan yang cantik berkepul-kepul membawa Kaabah, saya terkejut dan menjerit: "Ya Allah! Kaabah."

Tiba-tiba kedengaran suatu suara serak-serak basah (lelaki) tanpa kelihatan orangnya, menyebut 'Baitulmakmur'.

Terus saya menjerit sekuat-kuatnya 'Allahuakbar' berkali-kali.

Sehinggalah awan membawa 'Kaabah' pergi sehingga sayup mata memandang, kemudian saya dikerekotkan kembali.

Oh! tersedar saya dari mimpi tersebut. Saya bangun duduk bersila melihat sekeliling. Semua orang sedang sedap berdengkur.

Saya termenung, memikirkan apakah hikmah di sebalik mimpi itu. Saya hanya manusia biasa tetapi mungkinkah ada iktibarnya ditunjukkan tempat Malaikat bertawaf sekalipun dalam mimpi saja. - Nukilan HAJAH NOOR AZIZAN HAJI RAMLI
***

***
IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN/IKLAN

Penjualan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’

* Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis telah menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel.

* Juga terbuka untuk pembelian adalah buku koleksi haji susunan penulis bertajuk 'Bunga Jatuh Ke Dalam Telapak Tangan di Raudhah' yang dijual pada harga RM4 termasuk kos penghantaran (pos dan pembungkusan).

* Blog ini juga terbuka kepada sesiapa yang mahu memanfaat ruang iklan dengan sedikit bayaran. Sila hubungi penulis. Sekarang ini, blog ini ditatapi kira-kira 100 pelayar setiap hari (sila klik pada kotak empat segi kecil berwarna hijau pada bahagian paling bawah blog untuk rujukan).

***Nota: Tiada hak cipta. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Cuma diharapkan dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Hanya balasan berlipat ganda diharapkan daripada Allah SWT berhubung penyebarannya. Sekian, wassalam.

1 comment:

Rhino Rin said...

I think we should repeat this doa. J.Jun, this is my way of saying amiin.
By your Name O Allah, please accord divine assistance to the meek.
By your Name O Allah, please cloud up the ways of DAP the gog and magog of my country.
By your name O Allah, please plug up the conduits of DAP the gog and magog of this land.
By the Name of Allah the god of all Messiahs and Prophets may your deceptions falls on you yourself O DAP the gog and magog of this nation.
By the sovereignty of your most Excelent Names O Allah may DAP the gog and magog of this soil be crippled, disabled or paralyzed.
By the Greatest of Your Names, please stop this DAP, this scourge, these sons of gog and magog.
Amein.
-----------------
Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... dipohonkan bantuan bagi kaum yang (mengaku) kelemahan diri.

Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... gelap seluruh sudut mu hai DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Dengan nama Allah (Ba Mim Alif) ... tersumbat seluruh rongga mu hai DAP Juj Ma'juj Malayusia.

Dengan Nama Tuhan bagi sekelian Nabi dan Rasul a.s.w.s.; perdaya dirimu hai DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Demi keagungan Asma-u-lhusna Mu, Engkau lumpuhkanlah DAP Juj Ma'juj Malaysia.

Dengan haq Ismul 'Adzam Semuga Allah sekat segala jalan DAP Juj Ma'juj Malaysia