Friday, October 24, 2008

Sudah pencen baru tahu hakikat

Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Antarabangsa PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmad memetik bekas Presiden Amerika Syarikat, Jimmy Carter sebagai berkata: "Rakyat awam Palestin kini dilayan seperti binatang seolah-olah mereka telah didapati bersalah kerana melakukan satu jenayah besar."

"Ini adalah semata-mata kerana mereka telah mengundi calon-calon daripada gerakan Hamas. Amerika Syarikat kini menjadi kuasa utama bagi menghalang rakyat awam Palestin daripada menikmati hak mereka. Mereka di nafikan sebarang bantuan hatta bagi memenuhi keperluan hidupan harian mereka sendiri."

Demikianlah betapa ramai pemimpin tidak lagi berkuasa bercakap lantang mengenai hak asasi manusia, perdamaian dan keamanan kononnya.

Carter dan 'geng pencennya' seperti Bill Clinton, Mikhail Gorbachev, Margaret Thatcher (dan terkini Tony Blair dan tidak lama lagi George W Bush), berani bercakap mengenai ketidakadilan dan kerakusan pemimpin kerajaan yang bersemayam di Washington, London, Moscow dan Paris. Hakikatnya mereka berani sebab tidak lagi berkuasa.

Kenapa Carter baru sekarang perasaan penduduk Palestin dilayan seperti binatang? Tidakkah dulu ketika beliau menjadi Presiden Amerika, penduduk Palestin juga diperlakukan bagai binatang. Adakah ketika beliau menjadi orang paling berkuasa di dunia dulu, rakyat Palestin mendapat layanan 'first' atau 'world class'?

Carter, Yasser Arafat dan Anwar Sadat, asyik berbincang, berbincang dan terus berbincang, tetapi bagaimana nasib rakyat Palestin. Tidakkah ketika itu mereka pun hidup lebih teruk daripada bintang? Zionis mengganas, Carter pun buat-buat tidak tahu.

Bill Clinton 'sebagai manusia paling berkuasa' di dunia pun ketika menjadi Presiden Amerika Syarikat, hanya membatu apabila ribuan umat Islam Bosnia disembelih pengganas Serb.

Demikian juga Thatcher, si Wanita Kuku Besi tidak peduli akan nasib manusia di Dunia Ketiga. Clinton selepas tidak berkuasa, cuba-cuba berperanan sebagai Duta Keamananan di Aceh selepas tsunami kononnya, tetapi nampaknya tidak menjadi.

Gorbachev pula adalah penyembelih umat Islam di Asia Tengah. Blair lagi teruk. Beliau bersama Presiden Amerika Syarikat yang akan tamat 'kontrak' Bush adalah penyembelih ratusan ribu rakyat Iraq.

Semuanya ada rekod buruk mengenai kemanusiaan. Tetapi selepas tidak lagi berkuasa, tahu pula mereka mana yang baik dan mana yang buruk. Lantang pula mereka bercakap mengenai kesamarataan dan keadilan.

Jika dikaji sejarah peradaban manusia, ada tokoh ternama insaf selepas tidak lagi berkuasa atau nyawa sudah berada di halkum. Firaun pada zaman Musa adalah salah satu contoh.

Selepas hampir lemas, barulah dia mengakui kebenaran dan Tuhan Nabi Musa a.s. tetapi semuanya sudah terlambat. Banyak kisah raja-raja besar dunia mengungkap perkara yang sama.

Harun Al-Rashid, Khalifah Abassiyah yang terkenal dan mempunyai kerajaan dari Timur ke Barat, melolong bertanya, mana barisan askar-askarnya hebat dan lengkap bersenjata itu untuk menghalang kedatangan Malaikat Maut.

Harun insaf bahawa sekuat mana dan sebanyak mana kuasanya, dia pasti mati. Keinsafan itu datang ketika berada di katil pembaringan, menunggu maut.

Tetapi ada insan yang keinsafan itu tidak datang sekalipun berada di ambang kematian. Abu Jahal adalah salah seorang daripadanya. Ketika hampir maut di medan perang, dia mengucapkan kalau masa hidup dia tidak beriman, apatah lagi di ambang kematian.

Di tanah air kita pun, keadaan yang sama berlaku. Ramai orang yang sudah pencen baru insaf, termasuklah orang nombor satu negara. Selepas tidak berkuasa barulah dia terhegeh-hegeh nampak itu tidak betul, ini tidak betul sedangkan ketika dia berkuasa, semuanya betul saja pada pandangannya; pendapat orang lain tidak diterimanya langsung.

Demikianlah perjalanan hidup manusia dipenuhi pelbagai pancaroba. Ada bijak pandai mengungkapkan mengenai kepelikan manusia; semasa kecil, tenaga dan akal kurang bagi mengharung dunia; apabila muda, tenaga banyak, nafsu tinggi tetapi pengalaman kurang maka mudahlah tersadung; apabila sudah tua, akal banyak, pengalaman pun banyak tetapi TENAGA SUDAH HABIS, maka terbantutlah segala cita-cita. Yang ada hanya menunggu masa ke kubur!

Tetapi selepas Tenaga Sudah Habis itulah, masing-masing sibuk, bercakap begitu begini seperti Carter, Gorbachev dan di tanah air kita, si 'dia'.

1 comment:

orangmuar said...

Percayalah suatu hari nanti George W. Bush akan cakap benda yg sama.. bercakap atas kesedaran keamanan kununnya.... George Bush Senior belum cakap.. maybe sebab dah nyanyuk atau sebab tak nak menjatuhkan tindakan serakah anaknya sekarang... mereka2 ini fikir manusia ni semua baru lahir 2-3 hari lepas ke?...

Atau mereka mau diperlihat sebagai melakukan kebaikan di akhir kalam mereka.... Nak mintak maaf, maseh ego.. dan terlalu banyak korban... jadi, bercakap ajelah tentang keamanan dan kebaikan.. gampang