Thursday, October 16, 2008

Selamat tinggal 'sebahagian Melayuku'

"HOI tak malu, pakai kereta Umno buat!" jerit sekumpulan ahli Puteri Umno ketika sebuah kereta Proton Saga yang dinaiki petugas PAS melepasi mereka pada hari pengundian tidak lama dulu.

Saya yang berdiri di belakang mereka, kebingungan dengan 'cara berkempen' itu. Jika ini mahu dijadikan ukuran tahap pemikiran dan 'budaya' anak-anak muda kita, alangkah malangnya bangsaku, bangsa Melayu.

Hari ini 'Melayu' menjadi tumpuan hebat daripada pemimpin tertinggi negara sampailah kepada anak-anak di bangku sekolah.

Macam-macam isu diketengahkan, antaranya 'ketuanan Melayu'. 'dilema baru Melayu' (new Malay dilemma), 'Melayu malas', 'pemikiran Melayu tidak berubah','Melayu mudah lupa' dan penggunaan bahasa Inggeris bagi menggantikan bahasa Melayu dalam pembelajaran mata pelajaran Sains dan Matematik.

Sesudah negara merdeka lebih setengah abad, adalah manfaat untuk kita muhasabah (mengkoreksi) diri sama ada Melayu mengalami perubahan atau tidak.

Saya tertarik dengan kebimbangan seorang menteri kononnya Melayu kini menghadapi kemungkinan hilang identiti.

Katanya, perkara ini terjadi jika masyarakat Melayu berterusan hilang amalan budayanya disebabkan oleh pengaruh luar.

Beliau berkata sebahagian budaya Melayu tidak lagi diamalkan disebabkan paksaan menunaikan ajaran agama tanpa asas dan penggunaan bahasa Inggeris serta perdagangan antarabangsa.

"Apabila orang Melayu tidak lagi bercakap bahasa Melayu, tidak mengikuti ajaran Islam dan tidak mempamerkan budaya Melayu, mereka tidak lagi memenuhi kehendak Artikel 160 (Perlembagaan Persekutuan) yang memperincikan seseorang Melayu," katanya.

Artikel 160(2) menyatakan seseorang Melayu sebagai menganut ajaran Islam, bercakap bahasa Melayu dan mengamalkan adat budaya Melayu.

"Jika Melayu kehilangan jati diri, mereka tidak lagi termaktub di bawah Perlembagaan itu," katanya.

Berhubung ajaran agama dalam isu membabitkan budaya, beliau mendakwa ada pihak tidak menggalakkan permainan wayang kulit kerana ia tidak Islamik.

Dari segi budaya, orang Melayu sebenarnya sudah banyak berubah. Saya akan menceritakan pengalaman saya bagi membuktikan orang Melayu sudah banyak berubah ke arah kebaikan sekali gus meninggalkan budaya lapuk.

Ia diharap dapat melenyapkan pandangan kononnya orang Melayu perlu mengekalkan budaya mereka terutama yang bersangkut-paut perkara karut-marut.

Waktu saya kecil dulu (tahun 60-an), antara budaya orang Melayu negeri saya ialah 'pesta mandi tolak bala' yang diadakan di Tanjung Kling pada bulan Safar. Ia juga diadakan di tempat lain seperti Bukit Gedung.

Sebelum pesta bermula, berderet-deretlah kereta lembu dihias indah memenuhi jalan raya menuju Tanjung Kling. Bunyi gendang dan gong sudah cukup membuatkan saya teringin ikut sama.

Di Tanjung Kling, pelbagai acara diadakan. Lelaki perempuan bebas bergaul manakala joget lambak dan dondang sayang menjadi tumpuan.

Sambutan Maulidurrasul juga saya nantikan. Pada perayaan ini, diadakan perarakan 'kapal berhias' (yang dipenuhi bunga telur dan manggar) sepanjang jalan menuju masjid.

Kapal berhias tercantik mendapat hadiah manakala saat ditunggu kanak-kanak seperti saya adalah berebut mendapatkan bunga telur.

Pada majlis perkahwinan orang Melayu, amalan bersanding menjadi kemestian.

Sebelum 'hari berlangsung', ada hari berinai kecil, berinai besar dan sebagainya. Kecantikan (aurat) perempuan didedahkan kepada tetamu.

Pada malam hari 'berlangsung' dan 'bertandang' diadakan joget lambak.

Sesetengah penduduk di negeri saya memanggilnya 'cak kun cak'. Perempuan dan lelaki pun terkinja-kinja di laman rumah.

Mereka berjoget dan terus berjoget sehingga awal pagi. Pengantin yang 'sporting' turut berjoget.

Saya yang ketika itu masih 'berhingus', terlopong mulut memerhatikan gelagat itu. Suatu ketika, saya saksikan pergaduhan.

Seorang lelaki yang pasangan jogetnya diusik lelaki lain, bertindak menumbuk lelaki berkenaan, seterusnya berlakulah pergaduhan sehingga ke jalan raya.

Apabila orang suruh balik, saya pun balik, tetapi sempat juga mendengar siren kereta polis.

Meniti zaman kanak-kanak, saya sempat melalui pengalaman dirawat bomoh. Jika demam, selain klinik luar (out door - orang kampung saya panggil Odo), bomoh juga dipanggil.

Bomoh menyembur air sirih ke muka dan tubuh manakala tandan pinang muda dilalukan di badan pesakit untuk menghilangkan gangguan.

Saya juga difahamkan ada orang melepaskan ancak di sungai dan laut. Macam-macam benda diletakkan di atas 'perahu kecil' seperti pulut kuning, telur dan ayam golek untuk makanan penunggu. Di tepi busut pun ada orang letakkan benda-benda ini.

Memikirkan kenangan ini, menginsafkan bahawa bangsaku sudah banyak berubah. Kebanyakan orang Melayu sudah menolak budaya sia-sia ini.

Hakikatnya perubahan ini bukan berlaku dalam masa singkat tetapi membabitkan beberapa generasi.

Seorang ustaz di surau kampung saya memberitahu perubahan masyarakat Melayu ini adalah atas daya usaha guru-guru agama yang tidak mengenal erti jemu dalam berdakwah.

Hari ini, kata ustaz itu, jika seseorang tuan rumah mahu buat majlis joget lambak atau kugiran pada malam perkahwinan, imam-iman dan pegawai syarak tidak akan menikahkan anak mereka.

Usaha menghapuskan budaya kurafat bangsa Melayu berjalan terus. Malangnya hari ini ada pihak mahu mempertahankannya dengan alasan ia sebahagian budaya dan adat resam bangsa Melayu.

Contoh jelas adalah perarakan burung petalawati di Kelantan tidak lama dulu dan adat bersanding, menepung tawar dan teater serta nyanyian puja semangat seperti Puteri Santubong atau Puteri Ulik Mayang.

Sesetengah kesenian Melayu ditolak kerana ia membabitkan percampuran lelaki perempuan serta mendedahkan aurat seperti mak yong, rodat dan menora serta wayang kulit.

Saya amat bersyukur kerana banyak daripada budaya dan adat resam Melayu yang menyeleweng daripada ajaran Islam sudah terkubur.

Saya tidak kesal untuk mengucapkan 'selamat tinggal' kepada budaya Melayu ini. Tiada sebab untuk kita mempertahankannya atas alasan tidak mahu budaya dan adat resam Melayu pupus!

2 comments:

cakapaje said...

Salam Tn Hj,

Kat Melaka tu, pelbagai sangat ragam Melayu yang memang susah nak dihapuskan. Tapi insyAllah, lambat laun, akan terbuka juga mata dan hati mereka. Bukan di sana sahaja, tapi diseluruh pelusok Malaysian ini.

Tn Hj boleh sentuh sedikit mengenai gejala baru, yakni cybercafe yang hampir kesulurohnnya anak anak Melayu termasuklah mereka yang berumur 5-6 tahun. Ramai dari mereka dari kawasan pendapatan rendah di mana ibubapa tidak ada di rumah kerana bekerja, atau terlalu sibuk dengan urusan lain. Lewat nanti, ini turut menjadi budaya baru Melayu.

Atika Na said...

assalamualaikum

post yang menarik
sy selalu juga baca blog ni
teruskan hantar post2 yang menarik :)