Tuesday, October 28, 2008

Malaysia ke arah sistem dua parti yang menguntungkan rakyat

Pilihan raya Presiden Amerika akan berlangsung 4 November 2008. Adalah menarik untuk melihat bagaimana sistem dua parti (Republikan dan Demokrat) mendominasi pemikiran rakyat Amerika. Adakah Malaysia juga layak ke arah sistem dua parti ini?

Senario Pertama: Pada hari penamaan calon (24 Februari), penulis berpeluang berbual dengan seorang pemantau pilihan raya dari sebuah universiti tempatan yang beraksi dengan video-camnya. Beliau mendakwa sedang merakamkan mana-mana pelajar dan kakitangan universitinya yang terbabit dalam politik kepartian.

Katanya, dia tidak peduli sama ada individu terbabit menyokong parti pemerintah atau pembangkang. Tugasnya hanya membuat rakaman dan kemudian menyampaikan kepada pihak atasan universiti. Terpulang kepada pihak berkuasa mengambil tindakan lanjut.

Senario Kedua: Media massa menjadi jurucakap parti pemerintah semasa kempen dan ketika pilihan raya. Apa saja mengenai parti pemerintah dilaporkan baik manakala kegiatan termasuk manifesto pembangkang digelapkan. Kalau ada, yang disiarkan perkara negatif.

Bayangkan ketika bersiaran langsung mengumumkan keputusan pilihan raya, pengacara TV menggunakan perkataan 'Kita' apabila merujuk kepada Barisan Nasional dan 'Pihak-Pihak Ini' apabila merujuk kepada pembangkang.

Hal ini seolah-olah membayangkan negara ini dimiliki Barisan Nasional manakala pihak pembangkang adalah 'makhluk (orang) asing' yang cuba menawan negara. Berita mengenai kemenangan PAS, KeADILan dan DAP di beberapa negeri dilambat atau tidak disiarkan.

Senario Ketiga: Selepas perikatan rakyat menawan empat negeri (Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kedah) dan mengekalkan Kelantan, pemimpin Barisan Nasional cuba menanamkan perasaan cemas di hati rakyat dengan menguar-uarkan betapa sukarnya membentuk kerajaan negeri-negeri tersebut.

Namun bagaikan boomerang, isu berkenaan memalitkan najis ke muka mereka apabila negeri-negeri dimenangi BN seperti Perlis, Terengganu dan Johor, masalah kepimpinannya lebih parah. Malah krisis di Perlis dan Terengganu memalitkan malu bukan saja kepada kedua-dua menteri besar tetapi juga kepada perdana menteri.

Berdasarkan tiga senario ini (sebagai contoh saja kerana ada banyak insiden kebobrokan Umno-BN), melalui keputusan pilihan raya jelas rakyat sudah muak dengan propaganda murahan mereka. Rakyat pada alaf baru ini, terutama generasi muda adalah kaya maklumat yang tidak lagi mendapat menerima slogan-slogan murahan seperti 'BN menang rakyat senang', 'Selamat, Aman dan Makmur' serta 'Umno - dulu, kini dan selamanya'.

Rakyat bukan lagi dapat didendangkan dengan filem-filem Hindustan yang melekakan sebaliknya mahukan bukti. Sebagai contoh, jika 'BN menang rakyat senang', betulkan rakyat boleh senang pada ketika harga barangan, tol dan minyak semakin meningkat?

Apabila rakyat menolak propaganda murahan mainan Umno-BN dengan menafikan majoriti dua pertiganya di Parlimen di samping berkuasa di lima negeri, kini terbukalah ruang kepada sistem politik dua parti di negara ini seperti diamalkan negara maju, Amerika Syarikat dan Britain. Di Amerika ada dua parti saja iaitu Demokrat dan Republikan manakala di Britain pula ada dua parti terkuat, Buruh dan Konservatif.

Dengan perikatan rakyat (PAS, KeADILan dan DAP) menguasai 82 kerusi Parlimen berbanding 140 oleh (Umno-BN), kedua-dua pihak mempunyai kekuatan hampir seimbang.

Dalam senario begini, perikatan rakyat bila-bila saja boleh menjadi pemerintah, dan pemerintah bila-bila masa saja boleh menjadi pembangkang apabila berlaku 'cross over'. Pilihan raya umum ke-13 (2012?) bakal menyaksikan pertarungan sengit dua kumpulan ini (Perikatan Rakyat dan BN?)

Sesuai dengan negara kita yang mahu mencapai status negara maju pada 2020, persiapan wajar dilakukan ke arah sistem dua parti. Bukan parti saja perlu dievolusikan (seperti meniadakan sebutan parti pemerintah dan pembangkang), tetapi dalam hampir semua bidang kehidupan.

Senario Pertama perlu dihapuskan. Universiti (termasuk bidang pendidikan) perlu dibebaskan daripada cengkaman politik kepartian sebaliknya dijadikan pusat keilmuan dan keintelektualan. Hapuskan kegiatan pantau memantau yang hanya menjejaskan kesuburan keintelektualan sebaliknya menjumudkan modal insan (siswazah).

Hapuskan Senario Kedua iaitu ketakutan dan kejumudan dalam bidang media massa. Apabila negara menuju kepada sistem dua parti, media massa perlu bebas dalam laporan mereka. Tidak timbul lagi isu media massa menjadi budak suruhan BN, tetapi ia bebas memberi liputan kepada kedua-dua pihak kerana yang dipentingkan wibawa dan 'track record' calon dan parti. Media massa Amerika dan British mungkin dapat dijadikan sempadan.

Hapuskan Senari Ketiga iaitu ketakutan dan fobia di kalangan rakyat. Slogan-slogan seperti 'Hanya BN mampu memerintah', 'pembangkang cetus huru-hara' dan ugutan 'kalau pembangkang menang, rakyat makan ubi kayu' perlu dihapuskan daripada minda rakyat. Sehubungan itu melalui kemenangannya pada PRU ke-12, gabungan PAS, KeADILan dan DAP perlu membuktikan kemampuan mereka memerintah lebih baik daripada BN.

Apabila ini berlaku, pada PRU ke-13 nanti, insya-Allah, gabungan ini akan menggantikan BN sebagai pemerintah. Perkembangan ini akan membawa kepada kewujudan sistem dua parti yang menjadi amalan negara maju. Setiap parti akan berusaha memberi yang terbaik kepada rakyat.

Apabila gagal, mereka akan disingkirkan pada pilihan raya berikutnya. Perkembangan ini akan mewujudkan perimbangan (check and balance), memberi keuntungan kepada rakyat sepanjang masa. Inilah ciri-ciri negara maju idaman semua!

No comments: