Thursday, October 30, 2008

Berkata benar, walaupun pahit

Mengikuti rancangan 'Jejak Rasul' dan ceramah kursus haji, penulis difahamkan pada zaman jahiliah, manasik haji sudah terpesong antaranya tawaf dalam keadaan berbogel di depan Kaabah. Kemudian Allah SWT mengutuskan Nabi Muhammad s.a.w. untuk membersihkan amalan yang mencampur-adukan kebenaran dan kebatilan itu.ampur-adukan kebenaran dan kebatilan itu.

Hari ini kita cukup bimbang apabila amalan ibadat seperti puasa yang menjadi Rukun Islam ketiga juga sudah dicampuradukkan dengan budaya atau gaya hidup yang kononnya untuk mempamerkan rasa muhibah seperti buka puasa dan sahur bersama malah Presiden Amerika Syarikat pun menganjurkan majlis berbuka puasa, sedangkan George Bush pun tidak berpuasa.

Tidak cukup dengan berbuka puasa atau sahur bersama, kemudian kita diperlukan berkongsi raya, dan yang terbaru kita digemparkan dengan 'ketidakbolehan' dan 'kesalahan besar' seorang pegawai beragama Islam menasihatkan anak buah Islamnya daripada mengucapkan 'selamat' kepada penganut sebuah agama dalam merayakan hari kebesaran mereka.

Pengucapan dan penggunaan perkataan 'selamat' itu mencetuskan kontroversi sedangkan jika dalam bahasa Inggeris, perkataan yang digunakan adalah 'Happy'. Selama ini 'Happy' diterjemahkan sebagai 'Selamat', jadi itulah masalahnya. Jika 'Happy' diterjemahkan sebagai 'Bergembiralah', kemungkinan 'ketegangan' itu dapat diredakan.

Langkah pegawai Islam itu menasihatkan kakitangan Islam itu tidak ada kena mengena dengan sebarang agama. Dia tidak menghina sesiapa pun, dia cuma memberi nasihat. Terpulanglah kepada orang yang menerima nasihat, sama ada untuk mengikutnya atau tidak.

Seperti dia menasihatkan saudara seagamanya supaya berpuasa, sama ada si penerima nasihat tadi mahu melaksanakannya atau tidak terpulang kepadanya. Dia mahu berpuasa boleh, tidak mahu berpuasa pun boleh, tetapi tanggunglah sendiri akibatnya.

Jika pemberi nasihat tadi mengingatkan saudara seagamanya supaya jangan minum arak, dia tidak menghina sesiapa. Dia tidak menghina orang yang mahu terus minum arak, dia pun tidak menghina orang yang lulus lesen arak atau makan duit daripada keuntungan cukai bisnes arak. Cuma dia nasihatkan saudara seagamanya jangan minum arak. Kalau sudah dinasihat, masih mahu minum, itu terpulanglah. Cuma akibatnya tanggunglah sendiri.

Dengan memberi nasihat tadi, terlepaslah si pemberi nasihat akan permasalahan hal berkaitan di akhirat nanti, insya-Allah. Dia mungkin akan merintih, 'Aku lemah ya Allah, aku cuma mampu beri nasihat, maka terpulanglah kepada Kau ya Allah, sama ada mereka mahu menerima nasihat itu atau tidak.'

Berdasarkan laporan dan hujah dalam semua akhbar, tidak langsung dinyatakan pegawai yang memberi nasihat itu menghina mana-mana agama atau penganutnya. Tidak ada sekali pun. Dia cuma memberi nasihat atau pandangan untuk saudara seagamanya, tidak lebih daripada itu.

Dalam al-Quran sendiri dinyatakan larangan untuk mencela sembahan selain Allah, melalui ayat 108 Surah al-'Anam yang bermaksud: "Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, kerana mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan."

1 comment:

Jerieng said...

itulah hakikat di dunia pada hari ni.. kita hanya mampu melihat daripada melakukan apa2..