Thursday, May 21, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 1: Dunia Menjadi Semakin Kecil

Bagi yang gemar membaca, masih anda ingat kisah 'Around The World In Eighty Days' yang dihayati ketika di bangku sekolah?

Kisahnya adalah mengenai seorang warga British pada abad ke-19 berjaya melakukan pengembaraan mengelilingi dunia dalam tempoh 80 hari.

Dia melakukannya dengan menaiki kapal, kereta api dan kenderaan darat lain, dari London dan kembali semula ke kota raya itu.

Kini, pengembaraan mengelilingi dunia bukan saja dapat dilakukan dalam kiraan hari, tetapi berpuluh jam saja.

Mengikut catatan 'The New Guinness Book of Records 1996', tempoh terpantas mengelilingi dunia mengikut peraturan Persekutuan Penerbangan Antarabangsa (FAI) dengan menggunakan penerbangan berjadual ialah 44 jam 6 minit. Ia dilakukan oleh David J Springbett (dilahirkan pada 2 Mei 1938) dari Taplow, Bucks, Amerika Syarikat.
Perjalanan beliau bermula dari Los Angeles, California ke timur melalui London, Bahrain, Singapura, Bangkok, Manila, Tokyo dan Honolulu pada 8-10 Januari 1980, meliputi jarak 37,124 kilometer.

Sementara itu, rekod terpantas kelakuan udara ialah 3,529.56 kilometer sejam dicatatkan oleh Kapten Eldon W Joersz dan Mejar George T Morgan Jr yang mengemudi jet 'Blackbird' Lockheed SR-71A dekat Pangkalan Tentera Udara Beale di California, Amerika Syarikat sepanjang laluan 25 kilometer pada 28 Julai 1976.

Bagi kereta api pula, kelajuan terpantas dicatatkan oleh sebarang sistem kereta api kebangsaan ialah 515.3 kilometer sejam oleh kereta api berkelajuan tinggi SNCF Perancis, TGV (Train a Grande Vitesse) Atlantique antara Courtalain dan Tours pada 18Mei 1990. TGV Atlantique dan Nord kini memberi perkhidmatan dengan kelajuan 300 kilometer sejam.

Kereta api Perkhidmatan Eurostar dari London ke Paris juga bergerak dengan kelajuan 300 kilometer sejam di bahagian negara Perancis. Siri baru 500 kereta api bagi sistem kereta api JR West, Jepun juga direka untuk bergerak dengan 300 kilometer sejam bagi perkhidmatan biasa.

Bagi kereta keluaran 'standard' pula, kelajuan terpantas dicatatkan adalah 349.21 kilometer sejam oleh kereta Jaguar XJ220 yang dipandu oleh Martin Brundle di litar ujian Nardo, Itali pada 21 Jun 1992.

Saya mengemukakan contoh ini bagi membuktikan jarak bukan lagi halangan seseorang daripada bertugas di tempat yang dulunya dianggap jauh dari kediaman masing-masing.

Misalnya di Jepun dan negara maju lain, ramai orang yang tinggal beratus-ratus kilometer dari tempat kerja berulang-alik dengan kereta api setiap hari.

Daripada 10 juta orang di Jakarta pula, dua juta tinggal di bandar dan desa di luar ibu kota itu.

Oleh itu jangan hairan jika ada orang berkata, jumlah penduduk Jakarta pada waktu siang ialah 10 juta manakala pada malamnya, ia berkurangan kepada lapan juta.

Di negara kita pula, pengenalan kepada internet dan Koridor Raya Multimedia (MSC), mempercepatkan lagi fenomena ini.

Saya percaya dengan adanya sistem lebuh raya dan pengangkutan awam canggih (seperti komuter dan kereta api ringan ketika ini), makin ramai pekerja Kuala Lumpur memilih tinggal di bandar atau pekan yang terletak berpuluh-puluh malah beratus-ratus kilometer jauhnya.

Ringkasnya, bukanlah sesuatu yang menghairankan, jika dalam temph terdekat ini, sebahagian pekerja di Kuala Lumpur, sebenarnya tinggal di kawasan lebih jauh dari Rawang (Lembah Beringin?), Ipoh, Seremban, Muar atau pun Melaka!

****** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

No comments: