Tuesday, May 19, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Bab 16: Eksperimen

Seseorang yang insaf mengenai masa depan keluarga, terutama anak-anak, tidak akan membuat keputusan mengejut termasuklah berhenti kerja tanpa sebarang sandaran.

Demikian halnya dengan diri saya. Selepas menyedari dunia kewartawanan tidak dapat memberi kepuasan dari segi jiwa, saya sudah merancang untuk berhenti sejak tahun 1993lagi selepas timbul kesedaran di hati saya semasa menziarahi Makam Imam Bukhari di Samarkand, Uzbekistan.

Pada pertengahan tahun 1994, saya serta keluarga telah berpindah ke rumah kami yang baru siap di Melaka. Mulai tempoh ini, saya terpaksa berulang-alik antara Kuala Lumpur dan Melaka kerana pejabat saya terletak di ibu kota manakala rumah di negeri Hang Tuah itu.

Hampir setiap hari saya berulang-alik antara dua kota ini. Untuk menjimatkan kos dan merehatkan tubuh, saya menaiki bas. Berdasarkan pengalaman semasa perjalanan inilah, saya rakamkan dalam kolum saya dengan nama 'Kisah Antara Dua Kota' di Berita Harian sebanyak 29 keluaran (15 Februari - 30 Ogos 1997).

Disebabkan laporan peristiwa dunia kebanyakan akhbar kelihatan membosankan, saya mencuba pendekatan baru ini yang belum pernah dibuat oleh mana-mana akhbar. Saya percaya cara ini adalah satu eksperimen bagi memperkayakan khazanah ilmu kewartawanan Malaysia.

Pengalaman ini juga mematangkan saya, seterusnya memberi semangat bagi mengharungi dunia kewartawanan dan bidang kehidupan lain.

Sesetengah kisah yang dipaparkan seperti kisah hari kemerdekaan, mengingatkan saya bahawa perjuangan seseorang insan tidak pernah selesai, sama ada dia seorang wartawan atau bukan.

Ketika menghadapi dilema mengenai tempat tinggal ini, saya berhasil menjadikan kesukaran yang dihadapi sebagai bahan tulisan yang boleh menjadi renungan bersama.

***Pengenalan Kisah Antara Dua Kota (15 Februari 1997)

Selepas tujuh tahun menghuni kota Kuala Lumpur, saya mulai bosan dengan penghidupan di metropolitan ini. Kerenah kehidupan di flet, sikap tidak peduli penduduk atau kesesakan di jalan raya memeningkan kepala.

Saya juga tidak sampai hati menyaksikan anak-anak membesar di rumah dengan jerjak pintu atau pagar terpaksa ditutup hampir setiap masa semata-mata bagi memastikan keselamatan mereka.

Sehubungan itu, tiga tahun lalu, saya membuat keputusan nekad. Saya kembali ke kampung halaman di Melaka untuk merasakan pengalaman baru. Tetapi saya masih meneruskan kerja di Kuala Lumpur. Ringkasnya, rumah saya di Melaka manakala pejabat di Kuala Lumpur.

Berulang-alik antara Melaka dan Kuala Lumpur, setidak-tidaknya memberikan pengalaman yang tidak mungkin dapat dijual beli pada saya.

Bagi saya, manusia sama saja, sama ada beliau Presiden Amerika yang didakwa sesetengah pihak sebagai manusia paling berkuasa di dunia atau seorang pengemis di Somalia.

'Kisah Antara Dua Kota' ini memaparkan pengamatan saya sepanjang perjalanan pergi dan balik kerja yang jaraknya lebih 320 kilometer. Kisahnya diadunkan dengan fakta dan peristiwa antarabangsa kerana saya berpendapat sifat dan sikap manusia sama saja (sejagat).

Sudah pasti dalam mengharungi perjalanan sejauh ini, saya tidak larat melakukannya dengan kerap memandu kenderaan sendiri. Kosnya tinggi, malah 'roda kereta pun boleh tercabut', jika dibuat demikian.

Dengan menaiki kenderaan awam, saya memperolehi pelbagai pengalaman yang saya rasa rugi jika tidak dikongsi bersama pembaca.

****** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

1 comment:

SALAM PERJUANGAN said...

saya sering membaca penulisan artikel tuan melalui harakah dan untuk beberapa tahun kebelakangan ini pula saya tidak lagi membeli akhbar tetapi serve harakah daily. saya sering tertarik dengan cara penulisan tuan dan juga azamin amin. saya mendoakan tuan sentiasa diberi kesihatan dan kekuatan serta kecerdasan minda oleh Allah Taala untuk meneruskan usaha memperjuangkan kebenaran