Saturday, January 23, 2021

Jamadilakhir 10, 1442: Susahnya nak solat Jumaat

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. 

Renungan 

"Bahawasanya manusia itu dijadikan berkeluh kesah, apabila ditimpa kesusahan dia sangat resah gelisah, apabila beroleh kebajikan dia bersifat kikir dan menahan kebajikan, melainkan orang-orang yang mendirikan solat." (Al-Ma'arif: 19-22)


RABU, 19 Januari, seorang saudara membawa perkhabaran gembira. Katanya, pada Jumaat, 15 Januari, masjid/surau di kawasannya dibenarkan solat Jumaat tetapi dihadkan jemaahnya 40 orang sahaja. Jadi pada Jumaat, 22 Januari cubalah, 'try' pergi solat Jumaat di mana-mana masjid atau surau, katanya.


Jadi, pada jam 12.30 tengah hari Jumaat, 22 Januari saya pun segera ke masjid di kampung saya. Di beranda depan masjid, segera saya 'menyuakan' muka di depan alat pengimbas suhu. Terpampang 36 darjah. Insya-Allah, aku dapat masuk, bisik hati saya.


Namun, teng, teng, teng...baharu aku nak melangkah masuk, seorang AJK masjid, bertanya...abang ada dapat 'whatsapp' ke? Tercengang aku dibuatnya. "Kalau tak ada whatsapp, nama abang tak ada dalam senarai, tolong balik..."


Saya lihat seorang jemaah sedang bertegang leher dengan seorang AJK. Dia mendakwa mendapat 'whatsapp' tetapi AJK berkata namanya tidak tersenarai. Jemaah itu marah-marah. Itu dia punya hal, saya tak nak campur tangan.


Saya dah tahu nasib diri. Jadi cepat-cepat saya 'blah'. Saya 'mencari' surau pula. Kata saudara saya yang membawa berita gembira sebelum ini, surau ini mengamalkan kaedah 'first come basis' (siapa cepat dia dapat)...cukup 40 orang, pintu surau ditutup...


Saya tahu saya sudah lambat. Peluang tipis. Tetapi cubalah 'try'. Sebaik-baik memakir motosikal di seberang jalan surau, seorang AJK melolong..."Bang minta maaf. Sudah penuh." 


Dengan berat hati, saya pun naik motor tetapi sebaik saja mahu menendang 'starter' AJK yang sama melolong balik..."Bang ada satu kosong..."


Masuk dalam surau, seorang AJK lain menunjukkan tempat saya. Sudah dibentangkan sejadah di situ. Kedudukannya di saf ketiga, belakang imam.


Alhamdulillah, bersyukur aku kerana dapat solat Jumaat. Saya tak tahu macam mana tiba-tiba ada kekosongan. Kerana terlalu gembira, aku pun sujud syukur.


Syukur ya Allah. Itulah sekarang ini nak solat Jumaat pun susah nak dapat. Macam kita pergi ke Masjidilharam masa 'dulu-dulu'. Susah betul nak dapat solat di depan Kaabah apatah lagi nak kucup Hajar Aswad.


Jadi kepada semua, jika ada peluang beribadat, buat bersungguh-sungguh. Jangan tangguh-tangguh. Seperti sekarang, kita masih hidup, jadi 'pulun' betul-betul dalam beribadat, nanti dah mati...apa pun tak guna!



No comments: