Sunday, October 16, 2016

Ummah dihina kerana tidak tegak hukum Allah...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku." (Maksud Ayat 56 Surah Adz-Zariyat)
***

REJIM Israel mengganas dan terus mengganas. Terbaru Tel Aviv bertindak kejam menyerang bot bantuan aktivis wanita, 'Zaytouna-Olivia' ke Gaza yang turut disertai seorang aktivis Muslimat Malaysia, Dr Fauziah Mohd Hasan. Syukur beliau selamat dan sudah kembali ke pangkuan keluarga.

Permasalahan Israel dengan dunia Islam sudah berlarutan berdekad-dekad, jelas sekali rejim ini tidak takut dengan sebarang negara Islam (penduduknya majoriti orang Islam). Tentu ada sebabnya...ada pemikir berkata rejim ini hanya gentar jika umat Islam termasuk pemerintahnya kembali kepada Islam sepenuhnya. 

Hari ini bukan saja umat Islam Palestin dihina sedemikan rupa tetapi juga Muslim di serata dunia terutama di negara mereka adalah kumpulan minoriti seperti di China (Muslim Uighur dianiaya), di Myanmar (membabitkan orang Rohingya), di Kashmir (India) dan di selatan Filipina.

Sehubungan itu sempena tahun baru Hijrah 1438 alangkah elok jika pemimpin dan ummah bermuhasabah diri, mengkoreksi dan memperbaiki apa-apa kelemahan yang menyebabkan umat Islam seluruh dunia dihina sedemikian rupa. 

Hakikatnya selepas kebanyakan tanah air umat Islam dijarah penjajah dan daulah Khilafah Islam terakhir, Uthmaniyah tersungkur pada 1924, kehidupan umat semakin jauh daripada panduan Allah dan Rasul-nya termasuk dari segi pemerintahan.

Selagi umat Islam terutama pemimpinnya tidak kembali kepada panduan Allah dan Rasul-nya (termasuk melaksanakan semua hukum hakam Islam tidak terkecuali hudud) selagi itu penghinaan akan dihadapkan kepada umat ini. 

Kini dari China ke Afrika Selatan, dan dari Amerika Syarikat ke Australia, umat Islam hidup penuh tekanan sehinggakan di negara yang mengaku negara Islam contoh, hukum-hakam Islam dicemuh walaupun baru ada ura-ura melaksanakan sebahagian daripadanya.

Selagi sebahagian besar pemimpinnya dan juga pemimpin negara umat Islam masih berkiblatkan Washington, London dan Moscow, selagi itulah ummah akan dihina. Adalah dibimbangi selepas Iraq dan Afghanistan dihancur-leburkan oleh Amerika Syarikat, ada lagi negara umat Islam akan menjadi mangsa; gara-gara ummah tidak kembali kepada panduan Allah dan Rasul-Nya.

Isu Palestin adalah sandiwara Barat, terutama oleh Amerika Syarikat yang pemimpinnya berterusan menjalin hubungan kejap dengan rejim Zionis. Beberapa presiden Amerika berjanji menjalin hubungan baik dengan dunia Islam, hakikat itu hanyalah menanam tebu di bibir, kini Palestin dan rakyatnya terumbang ambing tidak bernegara dan beridentiti (berdaulat) dan akan berterusan menghadapi kekangan, cengkaman, serangan serta pencabulan rejim ganas Zionis.

Selain Amerika Syarikat yang mengaku penegak demokrasi dan keamanan dunia tidak serius dalam menyelesaikan masalah Palestin, pertubuhan antabarangsa seperti PBB juga bertindak sama. Persoalannya mengapakah nasib rakyat Palestin dan umat Islam minoriti tidak dihirau masyarakat antarabangsa termasuk PBB tetapi rantau bukan Islam seperti Selatan Sudan dan Timor Timur (kini Timor Leste) diutamakan untuk mendapat kemerdekaan, malah tidak menghadapi masalah diiktiraf oleh badan dunia itu.

Lebih mengusarkan kerana dunia Islam dan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) yang memayungi lebih 50 negara umat Islam, berterusan mendiamkan diri dalam permasalahan Palestin. OIC yang ditubuhkan pada 25 September 1969 selepas berlaku kebiadapan Yahudi membakar Masjid al-Aqsa iaitu kiblat pertama umat Islam, dilihat bisu dalam isu tuntutan Palestin sebagai negara berdaulat.

OIC lesu dalam menangani permasalahan ummah apatah lagi pada peringkat lebih tinggi seperti permohonan Palestin untuk diiktiraf sebagai negara berdaulat in. Hari ini isu kebiadapan rejim Zionis-Yahudi yang menjadi titik tolak penubuhan OIC tetap gagal ditangani.

Tangan-tangan zalim rejim Zionis berterusan mencemar kesucian al-Aqsa dan kawasan sekitarnya di Haram al-Sharif (Temple Mount) manakala nasib orang Palestin tidak berubah sejak puluhan tahun lalu malah menjadi semakin buruk. Ekstremis Yahudi bertindak berani mengorek terowong di bawah al-Aqsa, tetapi apa reaksi ummah, negara dan organisasi yang memayungi mereka? Jika badan dunia seperti PBB tidak dapat diharapkan, mengapa OIC, negara dan umat Islam masih lena tidur?

Apabila umat Islam dan organisasi memayungi mereka seperti OIC membisu, musuh-musuh semakin berani menindas dan menghina umat Islam di seluruh dunia. Lihatlah apa yang terjadi kepada saudara se-Islam di negara di mana mereka kumpulan minoriti seperti di Myanmar, China, Rusia, Thailand, India dan Filipina.

Muslim Rohingya, Uighur, Chechnya, Melayu, Kashmir dan Moro menjadi mangsa; sesetengahnya diperangi dan dihalau dari kampung halaman masing-masing. Namun apa dibuat oleh OIC dan negara Islam yang bernaung dalam organisasi ini? Paling kuat mereka mengeluarkan kenyataan mengutuk, lebih menyedihkan sebahagian besar daripadanya memilih membisu seribu bahasa.

Bukan saja umat Islam minoriti dizalimi, malah negara ummah anggota OIC seperti Iraq dan Afghanistan dijarah sepuas-puasnya oleh kuasa biadap tetapi ummah terutama pemimpin mereka mendiamkan diri. Tiada yang berani menyatakan yang hak dan batil malah ada pemimpin bersengkokol dengan musuh untuk menghancurkan Islam.

Kemudian pemimpin zalim, sekutu dan pengikutnya yang menjarah negara umat Islam tanpa segan silu menuduh pula orang Islam sebagai pengganas dan memburu mereka di seluruh dunia. Umat Islam mengiyakan saja, malah sesetengahnya berganding tenaga membantu musuh. Dengan bantuan media massa dikuasai mereka, maka tergambarlah seolah-olah penganut Islam itu ganas, agama itu menganjurkan keganasan.

Demkianlah pemimpin dan ummah perlulah bermuhasabah diri; sempena tahun baru Hijrah 1438, kembalilah kepada Islam sepenuhnya untuk mendapat pertolongan dan kerahmatan Allah SWT. Jika ada pihak atau kumpulan ummah mahu menegakkan hukum Allah SWT, bantulah mereka dan jangan dihalangi usaha mereka kerana dibimbangi bukan saja kita akan mendapat pembalasan buruk di akhirat nanti tetapi di dunia lagi kita sudah dihina sedemikian rupa.

No comments: