Monday, October 19, 2009

Usah bermain bahasa, kalau rasuah katakan rasuah

Wikipedia Bahasa Melayu (ensiklopedia bebas) mendefiniskan politik wang sebagai RASUAH bagi perlakuan mengunakan wang ringgit dalam pertandingan atau dalam mempengaruhi seseorang ahli atau perwakilan bagi meraih sokongan terhadap seseorang calon yang bertanding merebut jawatan yang dipertandingkan.

Secara mudah politik wang adalah wang tunai diberikan kepada pengundi bagi mendorong mereka mengundi calon berkenaan. Selain wang, pemberian berbentuk hadiah, barangan seperti kain pelikat / kain batik, dan pemberian tender atau kontrak tertentu jika bertujuan mempengaruhi pengundi, juga digolongkan sebagai politik wang.

Rasuah merupakan suatu jenayah atau kesalahan undang-undang di mana seseorang mendapat kebebasan, kontrak atau keistimewaan (favours) daripada pihak berkuasa atau sesebuah syarikat selepas memberi wang, hadiah, keraian kepada pihak-pihak tersebut.

Menurut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terdapat empat kesalahan rasuah yang utama:
* Meminta/Menerima Rasuah
* Menawar/Memberi Rasuah
* Membuat Tuntutan Palsu
* Menyalahguna Jawatan/Kedudukan

Pemberian rasuah jika tidak dibendung akan mengakibatkan banyak masalah sosial kerana undang-undang tidak akan dipatuhi dengan sepenuhnya. Maka kegiatan jenayah dan ketidakadilan akan berleluasa.

Jika politik wang adalah rasuah, maka mereka yang memberi wang politik adalah perasuah manakala mereka yang memakan wang politik adalah penerima rasuah. Perkara ini tersangat jelas, tetapi mengapa pihak-pihak tertentu begitu gemar menggunakan istilah politik wang, tidak rasuah.

Demikianlah amat menarik untuk dikaji mengapa amalan rasuah dinamakan politik wang terutama menjelang pilihan raya kecil Bagan Pinang 11 Oktober ini. Apakah dengan menggunakan istilah pesalah politik wang akan mengurangkan aib seseorang itu daripada pesalah rasuah?

Nampaknya begitulah keadaannya, seseorang yang telah pun didapati bersalah mengamalkan politik wang oleh partinya sendiri, kelihatan telah bersih kerana apalah salah sangat politik wang. Sedangkan kalau dia dicop sebagai perasuah, kesannya sangat besar, mungkin orang akan ingat kesalahannya sepanjang hayatnya.

Pemberian barangan kecil seperti kain pelikat dan batik juga diistilahkan sebagai politik wang, jadi tidak nampak sangat kesalahannya. Mengapa semua ini tidak dikatakan RASUAH saja? Mengapa mesti bersembunyi di belakang istilah politik wang?

Orang kampung (pengundi) jika dikatakan dia dihadiahkan kain pelikat atau kain batik, dia tidak akan terasa apa-apa tetapi jika dikatakan dia DIRASUAH dengan kain batik, dia akan marah. Apatah lagi jika dikatakan dia MAKAN DUIT RASUAH.

Jika memberi kain batik saja sudah rasuah, apatah lagi janji-janji tender, kontrak, pembangunan, infrastuktur dan sebagainya. Tetapi perkara inilah yang terjadi pada setiap kali pilihan raya, di Bagan Pinang juga tidak terkecuali.

Alangkah berbahagianya warga di Port Dickson terutama tentera kerana secara tiba-tiba kawasan mereka diisytiharkan sebagai Bandar Tentera. Alangkah beruntungnya orang-orang di sana kerana mereka secara tiba-tiba disantuni, mulut pengunjung luar terutama pemancing undi manis-manis belaka menabur 1,001 janji.

Kini pengundi Bagan Pinang dihadapkan dengan dua pilihan – memangkah calon yang sudah jelas disabitkan dengan politik wang (rasuah seperti didefinisikan oleh Wikipedia) atau memilih calon yang bukan saja dilihat bersih daripada tuduhan politik wang tetapi diyakini tidak melakukannya.

Dalam pengajian Islam selalu dinyatakan orang-orang baik adalah untuk orang-orang baik, misalnya seorang lelaki baik adalah untuk seorang perempuan baik dalam mereka mendirikan rumah tangga manakala seorang lelaki jahat adalah untuk perempuan jahat.

Nah sekarang pilihlah sendiri; jika pencuri dipilih oleh seseorang itu maka sahlah dia seorang pencuri jua; jika seorang pembunuh dipilihnya maka sah dia juga cenderung ke arah itu dan jika seorang perasuah dipilihnya maka sah dia juga seorang perasuah atau penerima rasuah.

Di akhirat nanti, manusia juga dikumpulkan mengikut kumpulan masing-masing; orang-orang baik bersama-sama orang baik; manakala orang jahat bersama-sama orang-orang jahat. Orang-orang baik berazam untuk bersama Nabi-Nabi, sadikin, syuhada dan solehin tetapi orang-orang jahat memilih untuk bersama Firaun, Hamman, Abu Jahal dan Abu Lahab.

Jadi kepada pengundi Dun Bagan Pinang; buatlah pilihan betul-betul, sama ada mahu bersama orang baik atau orang jahat. Orang-orang muda sekarang cakap: “‘Lu’ fikirlah sendiri!”

No comments: