Tuesday, October 6, 2009

Pemimpin naik melalui ampu, rasuah cenderung berlaku zalim

Empat mutiara yang dipetik dari kitab ‘Tanbihul Ghafilin’ oleh Abullaits Assamarqandi (Hidayah September 2009) ini benar-benar menginsafkan kerana ia mengingatkan akan bahaya berkawan, bersekutu apatah lagi mengampu pemerintah.

1. Larangan menjilat raja-raja. Makhul berkata: “Siapa yang belajar al-Quran dan pengertian agama, kemudian menjilat-jilat kepada raja (pemerintah) dan patuh kepadanya, bererti dia telah menyelam dalam neraka jahannam sejauh (sebanyak) langkahnya.

2. Bahaya bersahabat dengan raja/pemerintah. Maimun bin Mahran berkata: “Dalam bersahabat kepada pemerintah itu ada dua bahaya; jika patuh kepada raja (kerajaan) berbahayalah agamamu, dan jika menentangnya berbahaya jiwamu, dan keselamatan itu jika ia (raja atau pemerintah) itu tidak mengenali kamu.”

3. Jangan jadi ulama pengampu. Fudhail bin Iyadh berkata: “Andaikan ada orang yang tidak mendekati raja (pemerintah/kerajaan) dan dia tidak melebihi daripada mengerjakan sembahyang fardu (yakni tidak mengerjakan ibadat-ibadat sunat) maka dianya lebih afdal daripada ulama-ulama yang mendekat kepada raja/kerajaan walaupun ulama itu berpuasa setiap hari dan bertahajud dan berjihad dan menunaikan haji.

4. Jangan mengagung-agungkan orang jahat dan zalim. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Selalu pertolongan Allah menaungi umat Muhammad ini, selama orang-orang yang taat tidak mengagung-agungkan orang-orang yang jahat, dan selama orang-orang baik-baik tidak merasa lunak/mesra kepada orang-orang yang jahat, dan selama ahli-ahli Quran tidak menjilat-jilat kepada amir (raja/pemerintah). Maka apabila mereka berbuat yang demikian, Allah SWT akan mencabut dari mereka ‘barakah’ dan mengangkat di atas mereka pemerintah yang kejam, dan ditanamkan di dalam hati mereka rasa takut, dan menjadikan mereka orang miskin.

Hari ini kita dapat saksikan betapa ramai orang termasuk cendekiawan agama merapat dan menyembahkan diri kepada pemerintah dengan maksud untuk mendapatkan segala kemegahan dunia yang terdiri daripada pangkat, kuasa, harta benda dan kemasyhuran.

Mereka melakukannya tanpa mempedulikan harga diri lagi. Persetankan semua itu asalkan pangkat dan kuasa berada dalam genggaman. Mereka tidak pedulikan langsung pesanan Shakespeare lewat sebuah karyanya apabila seorang cendekiawan memberitahu Rajanya, 'Tuanku, jika Tuanku hilang kerajaan, Tuanku masih ada diri Tuanku, jika Tuanku hilang kesihatan, tuanku sudah hilang separuh daripada diri Tuanku, tetapi jika Tuanku hilang harga diri, Tuanku sudah hilang segala-galanya."

Orang yang merebut kedudukan, kuasa dan pangkat di sisi raja dan pemerintah adalah ibarat burung yang terkurung dalam sangkar emasnya. Orang berjiwa merdeka menghargai kemerdekaan itu dan tidak rela terkurung, terbelenggu dan terperangkap oleh perasaan sendiri walaupun hidup ditimbuni emas perak, wang berpeti-peti dan pangkat tinggi melangit.

Sesetengah pengampu yang kemudian dilantik menjadi pemimpin dan pembesar, berkemungkinan besar akan bersifat talam dua muka, misalnya mereka begitu hebat melaungkan semangat patriotik dan meminta rakyat berbuat demikian, tetapi apabila masalah timbul seperti jerebu melanda, mereka dan keluarga masing-masing yang pertama berangkat meninggalkan tanah air, bercuti di Los Angeles atau ke Australia dengan duit berguni-guni.

Tak tahulah apa tindakan pemimpin kaki bodek ini jika meletus huru-hara dan perang. Agaknya mereka yang pertama hantar keluarga masing-masing ke 'oversea', biarlah rakyat hadapi kemelut itu. Berjuanglah rakyat ke titisan darah terakhir, kata mereka.

Pada ketika kehidupan rakyat meruncing dan terpaksa mengikat perut disebabkan kenaikan harga barang-barang, ramai daripada anggota keluarga terhormat ini masih ber'shopping' di London, Paris dan Dubai.

Masih ramai yang menunjukkan kemewahan dengan kenduri kahwin macam 'pesta puteri kayangan' atau macam anak Raja Donan - 40 hari 40 malam dan wang hantaran RM20,000 - RM30,000.

Pemimpin yang naik daripada sikap ampu bodeknya akan boros berbelanja sedangkan rakyat disuruh 'jimat, jimat, jimat' dan pada masa yang sama majalah, surat khabar dan TV terus menyiarkan kisah dan gambar perkahwinan 'luar biasa' ini. Apakah ini untuk dicontohi oleh rakyat yang saban hari bersarapan cekodok, lempeng, ubi rebus, nasi sejuk dan lauk lebihan semalam dengan kopi O panas atau pun air suam saja disebabkan harga barangan keperluan sudah naik harga?

Demikian apabila orang dulunya tidak ada apa-apa tetapi naik menjadi pemimpin melalui ampu bodeknya, mereka akan terlalu cepat lupa daratan. Mereka bagaikan kaduk naik ke junjung.

Mereka menjadi ‘yesmen’, tidak ada harga diri langsung. Orang ini termasuklah daripada jenis orang politik lompat katak yang tidak ada maruah diri. Apa yang penting mereka dapat bodek pemerintah agar mereka pun dapat ke singgahsana kuasa!

Maka benarlah seperti dalam dialog raja dan cendekiawan dalam karya Shakespeare, mereka tidak ada apa-apa lagi kerana telah menjual harga diri masing-masing untuk mendapatkan laba dunia seperti kuasa, pangkat dan kedudukan. Di dunia lagi, apabila berselisih, orang akan meludah dan mengeji mereka, itulah yang terjadi kepada sesetengah Adun lompat katak!

1 comment:

mr edz said...

ada satu kerabat xxx.. kat rumahnya ada satu stor arak.. penuh berkatun katun...