Thursday, October 15, 2009

Henti keganasan sesama Muslim

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Dalam ruangan komentar ini, sesekali diulas kebiadapan pemerintah bukan Islam menzalimi umat Islam minoriti seperti di Arakan (Myanmar) yang mengakibatkan puluhan ribu Rohingya meninggalkan tanah air mereka ke negara berdekatan seperti Thailand, Indonesia malahan ke negara kita, Malaysia.

Ribuan terpaksa menaiki tongkang dan bot sesak dan ramai dilaporkan lemas tidak jauh dari pantai Aceh, Indonesia manakala di Thailand mereka menerima layanan amat buruk. Selain orang Rohingya, Muslim Kashmir, Muslim Chechnya, Muslim Selatan Thailand, Muslim Selatan Filipina, malah paling menyayat hati Muslim Palestin diperlakukan sedemikian dahsyat oleh rejim berkuasa di negara masing-masing.

Kezaliman ke atas Muslim minoriti ini perlu dikutuk masyarakat dunia dan langkah segera diusahakan organisasi antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi mengakhirinya. Demikian juga organisasi yang memayungi ummah – Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) – perlu bertindak segera, malangnya sekarang ini ia membisu seribu bahasa di atas keganasan terhadap umat Islam.

Nasib malang umat Islam minoriti difahami, tetapi berdasarkan perkembangan semasa di beberapa negara umat Islam seperti Pakistan, kita berasa begitu sedih dan terpukul sekali. Laporan dari negara pimpinan Presiden Asif Ali Zardari (bekas suami Benazir Bhutto), menyatakan hampir 15,000 askar dikerahkan ke Lembah Swat di mana undang-undang Islam berkuatkuasa, bagi menghapuskan apa didakwa kubu kuat Taliban di sana.

Akibat serangan yang dikatakan didalangi oleh Amerika ini, lebih 1.5 juta orang awam menjadi pelarian. Washington dilaporkan menekan Islamabad bagi melakukan operasi ketenteraan itu, dengan dakwaan bagi menghancurkan tentangan Taliban yang mendatangkan ancaman kepada Pakistan seterusnya menggugat dunia Barat.

Tragedi di Lembah Swat kurang mendapat tempat di media antarabangsa, terutama di dunia Islam. PBB melaporkan 1.5 juta orang meninggalkan kampung halaman mereka bulan ini menyertai 550,000 pelarian dalaman sebelum ini, menjadikan lebih dua juta orang yang perlu dibantu segera termasuk penyediaan makanan dan tempat tinggal.

Berhubung krisis terbaru di Pakistan ini, Washington ‘begitu pemurah sekali’ dengan Setiausaha Negara Amerika, Hillary Clinton mengumumkan bantuan segera AS$100 juta (RM360 juta) bagi meringankan derita pelarian. Selain Washington, negara lain terutama pemerintah umat Islam diam saja, tidak mengulas apa-apa mengenai perkembangan itu.

Bagi kita adalah amat malang sekali, bagaimana sesama Muslim dizalimi di negara yang pemerintahnya adalah orang Islam sendiri. Kemudian seluruh dunia Islam menyepikan diri, tidak mengambil peduli perkembangan ini. Kita juga berasa hairan kenapa OIC tidak bersuara langsung. OIC seolah-olah sudah tidak wujud lagi kerana dalam pelbagai perkembangan muktakhir membabitkan negara dan umat Islam, ia terus membisu dan membisu.

Sebagai contoh apabila rejim Zionis menguji segala macam jentera perangnya ke atas bumi Gaza pada penghujung tahun lalu, OIC dan negara Islam tidak pun bingkas bangun. Seolah-olah ledakan bom termasuk foforus ke atas orang awam Gaza adalah ibarat permainan bunga api saja. Demikianlah, apa sudah jadi ke ummah, sehingga sedemikian teruknya longlainya ikatan persaudaraan sesama Muslim.

Jika keganasan sesama Muslim di negara umat Islam pun tidak dapat ditangani, apakah mahu diharapkan pembelaaan ke atas saudara se-Muslim di negara mereka golongan minoriti. Itulah sebabnya sejak sekian lama nasib umat Islam di Selatan Filipina, Kashmir, Selatan Thailand, Myanmar, China dan banyak lagi rantau tidak terbela. Mereka terus dizalimi, usaha untuk membantu sesama Muslim semakin pudar, apatah lagi berjuang bersama mereka.

Demikianlah penyakit yang melanda ummah hari ini, salah satu faktornya mereka semakin jauh daripada mengamalkan perintah Allah SWT. Hidup ummah kini porak peranda, yang kuat menindas yang lemah, hatta sesama Muslim sekalipun!

No comments: