Tuesday, September 16, 2008

Perjuangan secara AMAN pilihan Anwar

Pada ketika Anwar Ibrahim berusaha mendapat kuasa, disiarkan kembali rakaman peristiwa beliau kembali ke pangkuan keluarga dan rakyat pada 31 Oktober 2004 selepas kembali dari Makkah dan Jerman.

Ketika itu kira-kira 10.15 pagi. Kereta Kancil kegunaan pemberita Harakahdaily yang dipandu jurugambar Wan Zahari Salleh 'merempuh masuk' ke kawasan perkuburan Bukit Kiara daripada arah bertentangan (no entry).

Kerana sudah terlambat mendapat maklumat (kunjungan Dato' Seri Anwar Ibrahim) ke pusara ibunya di Bukit Kiara dalam perjalanan pulang dari KLIA ke rumahnya di Bukit Damansara, wakil Harakahdaily terpaksa memandu secara tergesa-gesa untuk tiba di perkuburan.

Sebalik saja meletakkan kereta di sisi jalan kecil di sisi perkuburan, daripada arah bertentangan muncul sebuah MPV putih. Apabila kenderaan berkenaan berhenti, muncul Dato' Seri Anwar Ibrahim yang terus berjalan dan duduk berteleku di pusara ibunya. Anwar kelihatan membaca sesuatu.

Kemudian Anwar disertai oleh anak-anak gadisnya. Daripada arah belakang muncul bekas Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Ustaz Ahmad Awang yang kemudian mengambil kedudukan di sisi Anwar.

Ustaz Ahmad Awang yang kini Pesuruhjaya PAS Perak kemudian mengetuai bacaan doa dan diaminkan hadirin di perkuburan berkenaan. Pada mulanya hadirin tidak ramai tetapi dalam sekelip mata kawasan itu sudah sesak dengan dianggarkan 100 orang berada di perkuburan itu.

Turut kelihatan Naib Presiden PAS, Dato' Hasan Ali yang selepas bacaan doa, bersalaman dan berpeluk-pelukan dengan Anwar. AJK PAS Pusat, Dr Hatta Ramli juga kelihatan di sisi pusara.

Sebelum Anwar memasuki kenderaannya, penulis sempat bersalaman dan mengucapkan selamat kembali ke tanah air kepadanya. Tangan beliau lembut dan kesediaan beliau menyalami hadirin di kiri kanan laluannya membuktikan Anwar kini tiada beza dengan Anwar dulu.

Selepas berdoa, Anwar memusingkan badan dan menghadap pusara abangnya, Mohd Rohani Ibrahim yang meninggal dunia pada tahun 1999. Anwar kelihatan membaca sesuatu dan kemudian beredar ke kenderaannya.

Apabila berada dalam kenderaan yang dibuka cermin sisinya, Anwar sekali lagi bersalaman dengan hadirin yang mengucapkan selamat pulang kepadanya.

Selepas berada di kawasan perkuburan kira-kira 15 minit, Anwar dan rombongan kemudian bertolak ke rumahnya, di Bukit Damansara. Di lebuh raya, kenderaan berbondong-bondong mengikuti kenderaan Anwar. Ada yang mengibarkan bendera KeADILan, bendera Malaysia dan juga bendera PAS.

Ada yang membawa kain rentang dan sepanduk berbunyi: "Selamat Pulang Anwar Ibrahim, Wira Rakyat'.

Kira-kira jam 11 pagi, di pekarangan rumahnya, Anwar disambut dengan tarian singa, bunyi-bunyian gong dan gendang. Keadaan amat sesak. Sukar untuk penulis memasuki pekarangan rumah berkenaan. Tetapi apabila berada di dalam, keadaan amat terkawal dengan khemah dan kerusi disediakan. Kebanyakan kerusi sudah diduduki, sebahagian besarnya wanita. Mungkin mereka sudah bersedia lebih awal untuk menyambut Anwar.

Apabila baru bertemu, tentulah ada yang tidak sabar untuk bersalaman dengan Anwar. Ada juga yang tidak puas-puas hati melihat wajah Anwar sehingga timbullah jeritan yang menyuruh orang di depan, terutama jurugambar supaya duduk.

Sesi ucapan dimulakan Pengerusi DAP, Karpal Singh. Beliau berkata kepulangan Anwar amat dinanti-nantikan bagi mengembalikan keadilan di negara itu. Apabila beliau menyebut nama Mahathir Mohamad, Samy Vellu dan Rafidah Aziz orang ramai bersorak.

Katanya, beliau baru menghabiskan satu bulan daripada enam bulan masa penggantungannya daripada tugasnya sebagai ahli Parlimen tetapi Anwar sudah menghabiskan masa enam tahun dalam penjara.

Beliau berharap Anwar akan kembali ke Parlimen dan "marilah kita bersama-sama mengembalikan keadilan dan demokrasi di negara ini."

Kemudian tampil pula bekas Ketua Pemuda PAS, Haji Mahfuz Omar. Beliau berkata kepulangan Anwar akan menyemarakkan umat dan rakyat bagi menegakkan keadilan.

Dr Hasan Ali pula muncul dengan berkata kepala gelombang reformasi sudah kembali dan sudah tibalah masanya untuk membersihkan ketidakadilan yang menimpa rakyat.

Beliau meminta supaya Anwar dapat bersama-sama mengetuai gerakan mewujudkan masyarakat madani seperti yang diidam-idamkannya.

Berikut muncul pula Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dan dalam suara lantang berkata masanya sudah tiba untuk menghapuskan amalan rasuah. Demikian juga sesuatu perlu dilakukan bagi memperbaiki pembahagian ekonomi negara yang dibuat secara tidak adil.

Presiden KeADILan yang juga isteri Anwar, Dr Wan Azizah Wan Ismail tidak berupaya bercakap panjang, mungkin terlalu letih dan gembira kerana suami tersayang sudah berada di rumah keluarga.

Tetapi kata-katanya; "Kemenangan (petisyen) Permatang Pauh tidaklah segembira saya hari ini" mencuit perasaan lebih 2,000 hadirin yang kemudian bersorak, mungkin turut berkongsi kegembiraan si isteri yang kini berada di sisi suami.

Apabila tiba giliran Anwar, beliau membuktikan karismenya apabila berjaya meminta jurugambar yang menggelingginya supaya duduk agar 'kakak-kakak dan mak cik-mak cik' di belakang dapat melihat sama'.

Anwar yang tidak berhenti-henti mengucapkan terima kasih kepada supaya pihak yang mendoakan beliau, berkata beliau turut berdoa untuk kesejahteraan dan keselamatan mereka di depan Kaabah.

Dalam ucapannya yang simbolik dengan pelbagai ungkapan bernas itu, Anwar antara lain mengingatkan bahawa umat kini mereka berada dalam bulan Ramadan yang diibaratkan sebuah madrasah untuk membaiki diri.

Katanya, apakah ertinya berpuasa dalam bulan Ramadan itu jika ada yang masih senang dengan kezaliman, bersengkokol dengan golongan penindas manakala 'culture of fear' (budaya ugut, gertak) diamalkan bagi menanamkan rasa curiga mencurigai di kalangan rakyat pelbagai bangsa.

Beliau berkata pembebasannya bermakna permulaan kepada babak baru dalam membela nasib rakyat semua kaum di negara ini. Untuk itu, katanya, beliau akan berjumpa rakyat dan juga Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dalam masa terdekat ini.

Ketika Anwar berucap, penyokongnya menjunjung sekotak besar berisi jambangan bunga untuk disampaikan kepada Anwar dan sempat juga bekas Perdana Menteri itu berlawak - mereka membawa bunga dan bukannya peluru, jadi tidak ada apa yang hendak ditakutkan.

Katanya, perjuangan beliau dan rakyat adalah secara AMAN dan itulah yang akan diperjuangkan oleh beliau, parti politik sealiran dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi mencorak landskap baru politik Malaysia!

Insya-Allah, perjuangan Anwar, parti serta gerakan lain yang menyokongnya akan berhasil berdasarkan sambutan dan pergorbanan rakyat seperti ditunjukkan dalam menyambut kepulangan wira berkenaan.

Contohnya, rakyat marhain, Lim Chua, 34; Foo Meng Khoo, 40, dan Lim King Joo, 28, bersama kira-kira 30 orang lagi dari Kampung Asahan, Nyalas, Melaka sanggup menyewa sebuah bas dan bertolak sebelum subuh tadi untuk menyambut Anwar.

Kepada mereka, Anwar adalah WIRA RAKYAT yang akan memperjuangkan nasib rakyat semua golongan. Oleh itu, kepada Anwar dan pemimpin pembaharuan lain, usah dihampakan harapan rakyat marhain seperti Lim Chua, Meng Khoo dan King Joo!

No comments: