Friday, September 26, 2008

Jika Perbankan Islam wujud, mengapa tidak Kewartawanan Islam?

Dalam saya terkial-kial, menghitung hari-hari yang berlalu pantas, saya terjumpa kembali buku 'Kewartawanan Islam - Dicabar, Tercabar, Mencabar' - ditulis H M Tuah Iskandar (terbitan 1990) yang dipinjamkan kepada seorang rakan perempuan beberapa tahun lalu tetapi tidak dipulangkan.

Buku itu amat berharga pada saya kerana ia mengandungi maklumat asas dunia kewartawanan, dan yang lebih penting lagi membicarakan keperluan dan usaha ke arah pembentukan Kewartawanan Islam.

Di institusi pengajian tinggi negara, setakat yang saya tahu, tiada lagi fakulti, sekolah, atau pun akademi Kewartawanan Islam. Perkara ini masih asing, sama seperti Perniagaan Islam atau Perbankan Islam suatu ketika dulu.

Jika Perniagaan Islam dan Perbankan Islam malah Kejururawatan Islam dapat disemarakkan dan kini diterima sebahagian besar rakyat - Islam dan bukan Islam - sebagai pengajian di institusi pengajian tinggi dan diamalkan dalam kehidupan seharian, mengapa tidak perkara yang sama digerakkan dalam memajukan Kewartawanan Islam.

Bagi melahirkan 'modal insan' cemerlang, gemilang dan terbilang seperti yang sering diuar-uarkan oleh pemimpin negara, adalah wajar bakal wartawan dibimbing dan dididik dalam sebuah institusi formal yang menawarkan 'Kewartawanan Islam'.

Untuk mengerakkan atau merealisasikan perkara ini tentulah memerlukan gerak kerja besar membabitkan pelbagai pihak. Bagaimanapun, seperti kata bijak pandai Cina, Confucius, 1,000 langkah bermula daripada langkah pertama.

Sebagai permulaan, eloklah dicatatkan sedikit sebanyak pandangan beberapa penulis dan tokoh seperti yang dicatat dalam buku berkenaan mengenai media massa dan Kewartawanan Islam

USTAZ AHMAD AWANG (ketika itu Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia): Media Islam belum lagi wujud di dunia ini. Yang dikatakan media Islam itu mestilah komited kepada Islam dan ia hendaklah menjiwai Islam.

Media Islam mesti bermatlamat untuk melahirkan masyarakat yang dapat melaksanakan tugas-tugas kepada Allah dan ia hendaklah membimbing akal fikiran manusia ke arah kebaikan di dunia dan akhirat.

Selagi pemerintah tidak tunduk kepada Islam, selagi itulah media Islam tidak dapat dilahirkan dalam erti kata yang sebenar.(Forum Media Islam dan Cabarannya, anjuran YADIM, 10 April 1989).

DATO' WIRA AHMAD NORDIN MOHD (ketika itu ADUN Sungai Udang, Melaka): Berita-berita di dalam akhbar Harakah lebih adil dan tepat jika dibandingkan dengan akhbar-akhbar pengampu yang lain di negara ini.

Akhbar-akhbar pengampu itu masih tenggelam dalam khayalan mereka, dengan menduga rakyat masih terus tertipu dengan laporan mereka yang sesat dan berat sebelah. (Harakah, 16 Disember 1988).

AHMAD LUTFI OTHMAN (penulis): Rasanya tiada sesiapa pun tidak menafikan antara wadah penting menyebarkan dakwah Islam ialah melalui media massa. Begitu juga untuk menangkis serangan musuh-musuh Islam, yang sentiasa ingin menghancurkan Islam dengan pelbagai cara dan kaedah.

Dengan tidak menafikan kebanjiran buku-buku Islam di pasaran khususnya buku-buku terjemahan dari Tanah Arab, yang ketara ialah ketandusan media cetak (apatah lagi media elektronik) sama ada di peringat antarabangsa mahupun tempatan yang popular seperti majalah atau surat khabar.

Tidak ada media di peringkat antarabangsa sama ada diterbitkan secara bulanan atau mingguan bagi memuatkan berita mahupun ulasan mengenai permasalahan ummah Islam meskipun dunia telah digemparkan bahawa era sekarang ialah zaman Islam, bukan lagi Washington ataupun Moscow.

Cuba kita lihat di pasaran, apakah impian kita untuk menatap berita yang ditulis secara jujur dalam media yang dikuasai sepenuhnya oleh orang-orang Islam yang komited dengan Islam tercapai? Kita tidak menafikan, di mana-mana akhbar ada dimuatkan ruangan khusus mengenai permasalahan dunia Islam.

Tetapi, kita juga menyatakan bahawa agensi-agensi berita seperti Reuters, AFP, UPI dan AP umpamanya dimiliki ataupun dipengaruhi oleh Yahudi. Apakah kita boleh mempercayai berita-berita yang dilaporkan oleh agen-agen musuh-musuh Islam itu sepenuhnya. (Dewan Budaya, September 1988).

HAJI HASSAN SALLEH (ketika itu Naib Presiden Persatuan Ulama Malaysia): Jihad dengan tulisan, jihad dengan harta benda, jihad dengan tenaga termasuk antara jihad-jihad yang sangat besar.

Kita hidup dalam zaman jahiliah (sekarang) dan jahiliah kini lebih dahsyat dari zaman sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. Tanggungjawab memulihkan masyarakat Islam antara lain tertanggung di atas bahu para wartawan dan penulis. (Petikan kumpulan ceramah agama di Kumpulan Karangkraf, 24 Disember 1988).

ABDUL KADIR JASIN (ketika itu Pengarang Kumpulan Berita Harian): NSTP sentiasa memastikan dasar pemberitaan akhbar-akhbarnya lebih mengutamakan unsur-unsur positif yang boleh membawa ke arah kestabilan dan kemajuan negara.

Kepemimpinan NSTP sekarang berpegang kepada falsafah bahawa NSTP maju jika negara maju, kewartawanan mantap jika negara mantap. (Petikan kertas kerja 'Perkembangan Industri Persuratkhabaran di Malaysia', Seminar Akhbar dan Majalah, UKM, 1989.)

Semoga petikan-petikan ini dapat menyemarakkan usaha ke arah merealisasikan pengajian 'Kewartawanan Islam' di universiti dan institusi media massa sekalipun ia mungkin benar bagi situasi tahun berkenaan sedangkan banyak perubahan berlaku pada abad ke-21 ini.

Berikut pula artikel lama penulis mengenai 'Kewartawanan Islam'

Merindui sebuah pusat pengajian Kewartawanan Islam

Dari Tashkent ke Timbuktoo dan dari Washington ke Wellington, kerajaan dunia dan media massa yang dikuasai mereka, terus menuding jari kepada apa yang mereka labelkan 'pelampau Islam' apabila berlaku sesuatu keganasan, termasuk kes terbaru di London.

Dan menjadi kecenderungan media massa negara Dunia Ketiga termasuk negara kita menjadi penyambung lidah kepada agensi berita asing/antarabangsa yang mempunyai agenda tersendiri, sama ada secara nyata atau sembunyi. Mereka seolah-olah menjadi burung kakatua, mengutip apa yang dituturkan tuannya dan kemudian menghamburkannya.

Laporan berita secara membabi-buta (mengulangi apa yang disebarkan) oleh agensi berita asing/antarabangsa tidak menghendaki kehendak ummah yang mahu berfikir, apatah lagi mengaku sebagai seorang Muslim.

Dalam al-Quran (Ayat 6, Surah Al-Hujurat), Allah SWT berfirman yang maksudnya: "Hai orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan kecelakaan kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu."

Berdasarkan maksud firman Allah SWT ini, adalah penting untuk pengamal media dan cendekiawan mengambil iktibar untuk mewujudkan (atau jika sudah ada, memantapkan) satu cabang ilmu - 'Kewartawanan Islam'. Bidang ini kurang mendapat perhatian jika dibandingkan dengan 'Kewangan Islam', 'Perbankan Islam', 'Ekonomi Islam', 'Insurans Islam' dan pelbagai skop pengajian lain yang digandingkan dengan nama 'Islam'.

Mungkin ada pihak yang berhujah 'Kewartawanan Islam' tidak segah bidang disebutkan (seperti kewangan dan perbankan) yang membabitkan 'soal wang (fulus)' tetapi berdasarkan perkembangan teknologi maklumat yang begitu pantas, cabang ilmu ini perlu diterokai, dijelas dan diperkemaskan.

Demikian juga perkembangan semasa yang semakin menghanyutkan kebenaran sebaliknya menonjolkan kemaksiatan dan kebendaan sebagai idola, adalah penting untuk menyegerakan cabang ilmu yang dinamakan 'Kewartawanan Islam' itu.

Dua puluh atau 30 tahun lalu, tiada orang bercakap mengenai 'Insurans Islam' atau 'Perbankan Islam' sebagai satu subjek di pusat pengajian tinggi, tetapi kini ia sudah menjadi kenyataan. Begitulah diharapkan dengan 'Kewartawanan Islam', tetapi persoalannya kini, siapa dan di mana ilmu ini hendak disuburkan.

Jika pihak swasta yang terbabit dalam dunia penyiaran dapat merintis jalan dalam menubuhkan akademi kewartawanan dan penyiarannya, tidak ada sebab individu atau kumpulan orang Islam yang berkemampuan sama ada dari segi kewangan atau keilmuan untuk menubuhkan sebuah 'akademi kewartawanan Islam' ataupun sekurang-kurang menghasil sejumlah karya-karya bermutu mengenai kewartawanan Islam.

Ini setidak-tidak akan menjadi cabaran kepada perkumpulan orang Islam, sama ada yang berkaitan dengan politik atau tidak, untuk membuktikan bahawa Islam mencakupi semua aspek kehidupan, hatta dalam pemberitaan dan pelaporan (kewartawanan) kerana media sudah menjadi dominan dalam masyarakat moden.

Sekolah-sekolah kewartawanan dan komunikasi di pusat pengajian tinggi sarat dengan segala ilmu dan teori oleh tokoh-tokoh Barat (dari Amerika dan Eropah) tetapi tidak mengetengahkan langsung seorang pun sarjana Islam dalam bidang berkaitan. Tidak juga dikutip sebarang ayat-ayat al-Quran atau hadis berhubung bidang komunikasi dan kewartawanan.

Pendek kata, hari ini kita dapat saksikan betapa jauh dan terpisahnya bidang kewartawanan dan keagamaan menyebabkan ada pengamal media yang mengaku beragama Islam tidak dapat membezakan antara perkara yang dibenar dan tidak dibenarkan (halal dan haram) dalam mereka menjalankan tugas masing-masing.

Sebagai contoh dalam dunia persuratkhabaran, apa yang sering ditekankan ialah 'sale, sale and sale' (jualan, jualan dan jualan). Dalam mengejar 'sale' ini, difikirkanlah cerita dan gambar yang dapat menarik perhatian pembaca. Maka natijahnya gambar lucah dan berita sensasi tanpa bukti dihidangkan bagi memenuhi keghairahan manusia tanpa sandaran agama semata-mata bagi mengejar 'material reward' (ganjaran kebendaan).

Ilmu kewartawanan yang dicelup bulat-bulat dari Barat itulah yang telah melahirkan sebahagian besar daripada wartawan kita hari ini - daripada pengarang, penerbit sehinggalah kepada wartawan, hatta kepada pemberita daerah atau sambilan nun jauh di ceruk pedalaman.

Mereka tidak menjadikan agama sebagai pokok (dasar) dalam menjayakan profesion mereka tetapi menuruti cendekiawan besar Barat dalam bidang ini. Mereka lebih mengenali dan berbangga dengan 5W mereka daripada memahami 6 Rukun Iman.

Jika mereka 'ada 6 Rukun Iman', salah satu daripadanya percaya kepada Hari Pembalasan, tentulah mereka takut untuk menyiarkan berita bohong atau gambar lucah kerana semuanya akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.

Tetapi disebabkan terlalu berkiblat kepada 'tok-tok guru' komunikasi dan kewartawanan Barat, maka jadilah mereka sebagai penyambung lidah agensi berita asing yang dengan mudah melabelkan orang Islam sebagai pengganas, pemberontak, militan, teroris, pengebom berani mati, fundamentalis, ekstremis, pelampau, pemisah dan sebagainya.

Dan alangkah malangnya, hati mereka tidak tersentuh langsung apabila mereka sendiri menulis, menterjemah dan mengambil secara bulat-bulat penghinaan musuh Islam dengan memberi gandingan labelan buruk kepada Islam seperti pengganas Islam, pelampau Islam, ekstremis Islam, teroris Islam dan pengebom berani mati Islam.

Jika musuh Islam melabel Islam begitu, ia difahami tetapi jika orang Islam sendiri yang berbuat begitu, alangkah malangnya nasib umat ini. Berdasarkan perkembangan ini, alangkah baiknya jika ada kumpulan umat yang prihatin dapat segera menyegerakan penubuhan sebuah sekolah atau pusat pengajian 'Kewartawanan Islam'.

_

1 comment:

abdrahim kassim said...

Lanh14,

Saya amat tidak bersetuju dengan idea meletakkan lebal Islam bagi setiap projek yang mahu kita lakukan.

Kenapa perlu kita lebalkan, bank Islam, wartawan Islam, sekolah Islam, pasaraya Islam dan sebagainya.

Bukankah Islam itu diturunkan untuk semua umat manusia tidak kira Islam atau bukan Islam. Jadi kenapakah ianya perlu dilebalkan.

Meletakkan lebal Islam kepada sesuatu projek yang ngin kita lakukan, secara tidak lansung kita telah meletakkan "pagar" kepada orang bukan Islam untuk mendekatinya.

Tambahan dalam keadaan dunia sekarang yang memandang serong terhadap Islam akibat propaganda Amerika dan Yahudi.

Meletakkan lebal Islam ini aalah idea sulit musuh-musuh Islam supaya Islam itu terpisah dari kehidupan manusia lain.

Yang kita pentingkan bukan lebal Islam, tetapi sistem itu sendiri mesti Islam.

Tidak perlu meletakkan nama Islam secara khusus pada institusi perbankan tetapi memadailah sistem perbankan itu berjalan diatas landasan Islam.

Dari sinilah baharu masyarakat lain dapat membandingkan antara sistem Islam dengan sistem kapatalis.

Kalau dari awal-awal lagi kita telah meletakkan nama Islam pada bank tersebut, secara automatik orang-orang bukan Islam akan menjauhinya.

Begitulah juga dengan projek-projek yang lain.

Wallahu'alam.

http://rahimkassim.blogspot.com/