Thursday, September 25, 2008

Anak saman bapa, bala apa yang menimpa masyarakat?

Menjelang Aidilfitri yang dianggap medan terbaik mempererat siraturahim, kian kerap kita mendengar laporan menakutkan seperti kes anak 'membuang' orang tua mereka dan lebih menghiriskan ada anak yang sanggup mengheret ayah sendiri ke mahkamah.

Dalam keadaan masyarakat yang semakin kompleks hari ini, ikatan persaudaraan semakin longgar, dan ini termasuklah hubungan antara anak dengan ibu ayahnya dan juga sesama adik beradik.

Keadaan menjadi semakin buruk apabila ada anak yang sanggup menyaman bapa sendiri seperti kes membabitkan seorang artis perempuan ternama, manakala ada gadis bertindak menyaman bapa kerana tidak membenarkan mereka mengahwini lelaki pilihan sendiri. Pendeknya perbezaan pendapat telah mengakibatkan hubungan tegang sesama anak beranak.

Perbezaan pendapat dibenarkan selagi ia tidak membabitkan hukum, tetapi memutuskan siraturahim adalah haram. Demikianlah sering kali kita diingatkan jika kita rajin mengikuti kelas-kelas pengajian di surau, masjid atau di pejabat.

Di samping itu kita juga sering diingatkan supaya memuliakan ibu bapa di samping mendoakan mereka sepanjang masa. Jalan ke syurga adalah dengan restu dan reda ibu bapa, lebih-lebih lagi si ibu.

Jika 'orang tua' sudah meninggal dunia, anak-anak terus dituntut berbakti kepada mereka seperti berakhlak mulia sehinggalah kepada amalan menziarahi sahabat taulan mereka yang masih hidup, apatah lagi layanan yang wajib diberi ketika mereka masih hidup.

Jika demikian kewajipan besar kepada ibu bapa, adalah amat memilukan jika ada anak-anak yang sanggup menyaman ibu bapa sendiri, mengadu perihal keluarga kepada wartawan, penulis dan pemimpin parti politik untuk mendapat simpati dan sedikit habuan dunia.

Ini adalah satu perkembangan yang menyedihkan kerana hal ehwal keluarga digembar-gemburkan sedangkan ada sesetengah ahli 'politik curang' dan penulis mencuri ruang untuk mencipta nama.

Selain itu ada anak-anak yang sanggup menceritakan kisah kurang menyenangkan arwah ibu bapa bagi menguatkan hujah kecondongan kegiatan mereka.

Kita ingin bertanya, apakah yang diingini anak-anak dengan mendedahkan kisah-kisah orang tua mereka yang sudah meninggal dunia?

Sewajarnya sebagai anak, kita mendoakan ibu bapa kita agar ditempatkan di kalangan mereka yang diredai-Nya.

Dalam Islam, anak-anak juga diajar untuk memuliakan ibu bapa sekalipun mereka belum memeluk Islam. Ringkasnya, hubungan kekeluargaan tetap utuh tetapi apa yang berlaku hari ini amat menyedihkan.

Melalui pelbagai ceramah termasuk forum agama di TV, sering kali panel mengingatkan mengenai betapa besarnya kewajipan dan tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa dan keluarga.

Berdasarkan perkembangan semasa, anak-anak sekarang sudah jauh terpesong daripada mengamalkan ajaran Islam dalam kehidupan mereka.

Jika dalam sejarah sahabat dan Sirah Nabi ada dikisahkan seorang anak yang tidak dapat mengucap dua kalimah syahadah ketika akan menghadapi sakratulmaut kerana tidak mengendahkan ibunya, anak-anak hari ini nampaknya mendengar saja kisah itu tetapi gagal menjadikannya iktibar dalam mereka menjalani kehidupan.

Demikian juga amaran Allah agar anak-anak tidak membantah ibu bapa selagi bukan dalam perkara maksiat malah berkata 'aaahhh' pun tidak dibenarkan, nampaknya dijadikan halwa telinga saja.

Dalam menghadapi perbezaan pandangan, anak-anak sewajar berhemah dalam menghadapi karenah dalam keluarga. Di sini letaknya perbezaan antara insan berilmu dan tidak berilmu.

Seseorang yang tidak berilmu akan bertindak mengikut nafsu tetapi mereka yang berilmu serta mengamalnya sudah pasti akan bertindak berdasarkan hukum-hakam yang terkandung dalam agama. Apa yang dibolehkan itulah yang dibuat dan apa yang diharamkan, perkara itu dijauhi.

Berdasarkan apa yang berlaku dalam masyarakat Islam hari ini, kita berpendapat amat penting (wajib) untuk mereka terutama ketua keluarga mendalami ilmu, terutama yang bersangkutan dengan penghidupan sebagai seorang Muslim sejati.

Jika seseorang itu sudah tahu hukum-hakam agama, kita percaya masalah masyarakat seperti perpecahan dalam keluarga, pulau-memulau dan sebagainya dapat dibendung.

Ini jika kita sudah ditunjuki 'jalan yang lurus' seperti yang kita ucapkan dalam setiap rakaat solat, insya-Allah kita akan dapati kebenaran berada di depan mata! Allahuakbar.

_

No comments: