Wednesday, December 16, 2015

Perjuangan secara aman pilihan Anwar

***
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan
"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat yang membawa kerosakan." - Maksud Ayat al-Quran Surah al-Israa': 32
***

MENGINSAFI bahawa Kongres Nasional PKR (KEADILAN) kali ke-11 pada 27-29 November lalu adalah yang pertama diadakan tanpa kehadiran Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, saya teringat apa yang pernah saya tulis mengenasi perjuangan beliau termasuk tuduhan kes liwatnya.

Ingatan itu semakin segar ketika menekuni kuliah Maghrib-Isyak di sebuah masjid di kampung saya di mana sang ustaz ketika membicarakan bab Fiqh Jinayah (Jenayah), mengingatkan jemaah bahawa antara kesalahan yang wajib dikenakan hukuman hudud adalah menuduh orang berzina (qazaf), iaitu membuat tuduhan zina ke atas orang baik lagi suci atau menafikan keturunannya dan tuduhannya tidak dapat dibuktikan dengan empat orang saksi.

Sang ustaz menegaskan bahawa empat orang saksi itu mesti melihat dengan mata kepala mereka sendiri akan perzinaan itu dengan beliau menggambarkannya bagaikan melihat 'gincu masuk ke dalam bekasnya' - kalau gincu 'terkeluar' dari bekasnya itu pun tidak boleh, kata sang ustaz membuatkan jemaah ketawa.

Demikian bukan mudah untuk menuduh atau mempersabitkan orang melakukan zina atau liwat; bagi penuduh yang gagal mengemukakan empat orang saksi itu, dia sudah melakukan kesalahan qazaf, dia boleh dikenakan sebatan 80 kali.

Anwar kini 'terpenjara' lima tahun di Sungai Buloh di atas tuduhan liwat, namun auranya tetap dirasakan ketika Kongres dan salah seorang pemimpin yang tanpa segan meluahkannya adalah Ketua AMK, Nik Nazmi Nik Ahmad. 

Beliau ketika Kongres AMK, berkata Anwar sentiasa prihatin akan AMK dan kerajaan negeri Selangor yang kini 'bermenteri-besarkan' pemimpin KEADILAN iaitu Azmin Ali. Namun Anwar langsung tidak mengadu tentang keadaan dirinya di penjara.

"Langsung beliau tidak berkongsi apa yang dilalui oleh dirinya. Langsung tidak dikongsi penderitaan yang dilaluinya. Ini yang kita kata tokoh ketua umum kita, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Beliau tidak gentar, walau jasadnya di dalam penjara, memikirkan tentang kita semua, memikirkan tentang parti yang kita cintai, memikirkan tentang rakyat yang ramai," kata Nik Nazmi.

Bagi diri penulis pula, masih ternyiang-nyiang dan terbayang peristiwa di rumah keluarga Anwar di Bukit Damansara pada 31 Oktober 2004 selepas beliau kembali dari Makkah dan Jerman.

Jam 11 pagi, di pekarangan rumahnya, Anwar disambut dengan tarian singa, bunyi-bunyian gong dan gendang. Keadaan amat sesak. Sukar untuk penulis memasuki pekarangan rumah berkenaan. Tetapi apabila berada di dalam, keadaan amat terkawal dengan khemah dan kerusi disediakan. Kebanyakan kerusi sudah diduduki, sebahagian besarnya wanita. Mungkin mereka sudah bersedia lebih awal untuk menyambut Anwar. 

Sejumlah tokoh diberi peluang berucap. Kini di kalangan mereka ada yang sudah meninggal dunia, ada yang meninggalkan parti masing-masing dan ada yang sudah berada di kemuncak kuasa. Mereka termasuklah Karpal Singh, Mahfuz Omar, Dr Hasan Ali, Lim Guan Eng dan Presiden KEADILAN, Dr Wan Azizah Wan Ismail yang juga isteri Anwar.

Apabila tiba gilirannya, Anwar yang tidak berhenti-henti mengucapkan terima kasih kepada supaya pihak yang mendoakan beliau, berkata beliau turut berdoa untuk kesejahteraan dan keselamatan mereka di depan Kaabah. 

Ketika Anwar berucap, penyokongnya menjunjung sekotak besar berisi jambangan bunga untuk disampaikan kepada Anwar dan sempat juga bekas Perdana Menteri itu berlawak - mereka membawa bunga dan bukannya peluru, jadi tidak ada apa yang hendak ditakutkan. 

Katanya, perjuangan beliau dan rakyat adalah secara 'aman' dan itulah yang akan diperjuangkan oleh beliau, parti politik sealiran dan NGO bagi mencorak landskap baru politik Malaysia! Ya, Anwar memilih berjuang secara aman, jauh daripada konfrontasi - harga yang perlu dibayarnya tersangat tinggi termasuklah dihumbankan ke dalam penjara!

No comments: