Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.
Renungan
"Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat yang membawa kerosakan." - Maksud Ayat al-Quran Surah al-Israa': 32
***
MARHABAN
Ya Ramadan. Umat Islam kini mula berpuasa, menunaikan Rukun Islam
ketiga. Sebelum itu umat Islam Malaysia menyambut malam Nifsu Syaaban.
Di kebanyakan masjid berlangsung bacaan Yasin beramai-ramai sebanyak
tiga kali selepas solat maghrib. Berdasarkan pencarian saya di internet,
amalan ini hanya berleluasa di tanah air kita dan tidak ada sebarang
hadis yang menyuruh umat melakukannya, yang ada hanya hadis yang meminta
ummah meningkatkan ibadat masing-masing.
Ada
surau yang tidak diimarahkan malah jarang dilangsungkan solat waktu
berjemaah di dalamnya juga turut ‘hidup’ pada malam tersebut.
Berduyun-duyun orang datang, dan hampir pasti pada hujung majlis ada
acara makan-makan. Demikian betapa aneh dan peliknya perangai orang
Melayu dulu, kini dan didoakan tidak selama-lamanya amat mengutamakan
kepercayaan ritual tradisi datuk nenek sedangkan perkara pokok dalam
agama dijauhkan.
Ambil
contoh ketika Himpunan Bersih 2.0 di ibu kota tempoh hari; kenapa umat
Islam dihalang atau diperiksa terlalu ketat ketika mahu solat berjemaah
zuhur dan asar di sesetengah masjid di ibu kota seperti yang berlaku di
Masjid Jamek, Masjid Kampung Baru dan Masjid Al-Bukhary di Jalan Hang
Tuah.
Hal
ini tidak sepatutnya berlaku kerana ada ayat al-Quran menyatakan: “Dan
siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang menyekat dan menghalang
daripada menggunakan masjid-masjid Allah untuk (solat dan) menyebut
mengingati Allah di dalamnya, dan dia berusaha pula untuk meruntuhkan
masjid-masjid itu? Orang-orang yang demikian, tidak sepatutnya masuk ke
dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut
kepada Allah (bukan secara yang mereka lakukan itu). Mereka (dengan
perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak
mereka mendapat zab seksa yang amat besar.” (Maksud Ayat 114 Surah
Al-Baqarah)
Mengenai
perbuatan menghalang umat Islam daripada menggunakan masjid untuk
mengingati Allah ini, penulis pernah mengikuti ceramah beberapa ustaz
yang memberi peringatan kepada jawatankuasa masjid daripada menghalau
jemaah Tabligh yang bermarkas di rumah Allah itu. Kata ustaz-ustaz
berkenaan jika tidak tidak boleh berdakwah mengikut cara orang Tabligh,
usah pula mendapat kemurkaan Allah dengan menghalau orang yang mahu
beribadat di masjid.
Jika
jemaah Tabligh yang mahu bermukim tiga hari malah ada sehingga 40 hari
tidak boleh dihalau dari kawasan masjid, maka bagaimana beratnya pula
dosa tidak membenarkan orang solat dalam masjid. Apabila hal ini
berlaku, pada hari Himpunan Bersih itu saya perhatikan, ada peserta
himpunan yang bersolat di celah-celah bangunan termasuklah yang
melakukannya secara berjemaah di bawah pokok kawasan berumput di depan
Menara Maybank.
Selain
orang berpakaian biasa tidak dibenarkan masuk masjid untuk solat,
mereka yang berpakaian kuning apatah lagi berbaju-T Bersih menghadapi
risiko ditangkap dan disumbat ke dalam trak polis yang sedang menunggu.
Kalau
dirujuk kepada peristiwa penaklukan kota Makkah oleh Rasulullah s.a.w.
pada tahun ke-10 selepas penghijrahan Baginda, antara tempat yang
dijamin selamat kepada orang Quraisy Makkah adalah Masjidilharam. Ini
menunjukkan bahawa masjid adalah kawasan selamat di mana orang dalamnya sepatutnya mendapat jaminan keselamatan. Oleh itu
sewajarnya pihak berkuasa menjadi kisah ini sebagai panduan dalam mereka
menangani sesuatu persoalan mengenai rakyat termasuklah ketika keadaan
penuh gelora.
Dalam
keadaan perang, bukan saja masjid diberi pengiktirafan sebagai kawasan
selamat, rumah ibadat penganut agama lain juga adalah tempat selamat;
jadi persoalannya mengapa dalam operasi menggagalkan Himpunan Bersih
2.0, pihak berkuasa dengan wewenangnya menghalang orang ramai daripada
memasuki seterusnya solat dalam masjid?
Begitu
sensitifnya sesetengah pihak dengan kemeja-T tertera perkataan ‘Bersih’
sehingga ada jawatankuasa masjid mengusir jemaah yang berpakaian
demikian daripada menunaikan solat di masjid. Mengapa mereka berbuat
demikian sedangkan ada jemaah memakai kemeja-T memaparkan perkataan
lebih dahsyat malahan mempromosi bahan haram seperti sejenis minuman
keras tidak pula mereka menghalangnya?
Apakah
‘Bersih’ itu lebih dahsyat daripada slogan tertentu dan jenama arak
itu? Kenapa takut bersih kerana kebersihan itu sebahagian daripada iman
malah hati pun perlu sentiasa
No comments:
Post a Comment