Friday, July 24, 2009

Memang ‘mereka’ lebih teruk daripada lembu…

Di tepi jalan menuju Crystal Bay di Alai, Melaka (berdekatan sebuah taman perumahan) ada sebuah papan tanda besar ditulis perkataan; “Lembu-lembu dilarang masuk.” Anak saya yang berada di tahun satu, ketawa terkekeh-kekeh membacanya lantas bertanya: “Ayah, lembu tahu membaca ke?”

Saya pasti lembu tidak tahu membaca. Tetapi saya tidak pasti sama ada seseorang perokok itu tahu membaca atau tidak. Beberapa hari lalu saya tertendang satu kotak rokok terbuang. Disebabkan sudah lama tidak merokok (hampir 10 tahun), teringin saya tahu apa ditulis di atas kotak rokok sekarang ini. Jadi saya pun ambil dan menelitinya.

Pada zaman saya ‘rock’ dulu (kaki hisap rokok), apa ditulis pada kotak rokok adalah, “Amaran Kerajaan Malaysia. Merokok membahayakan kesihatan.” Tulisannya kecil, pada sisi kotak berkenaan. Saya bukan tidak faham mesej itu tetapi tetap merokok kerana mahu mempertahankan imej ‘rock’ dan ‘cool’ saya kononnya. Saya terus merokok walaupun sudah jelas dinyatakan merokok itu membahayakan kesihatan. Bodoh juga saya masa itu.

Itu kisah dulu; lain ulu lain parang, lain dahulu lain sekarang. Sepuluh tahun lalu, saya berkawan dengan mereka yang sebahagiannya berkopiah dan berserban yang tidak merokok, jadi saya rasa malu sendiri, lama-lama tabiat itu dapat dihentikan. Itulah untungnya berkawan dengan mereka ini, ada sebuah hadis menyebut kalau kita berkawan dengan penjual minyak wangi, keharumannya kita dapat; dan jika kita berkawan dengan tukang besi bau busuknya pun hinggap di badan kita.

Lagi pun saya sudah naik haji dan berkopiah. Nampak tidak manis orang berimej begini menyedut asap dan menghembuskannya. Kelihatan macam jin dalam buku kanak-kanak. Lama-lama kelamaan saya pun berhenti; apatah lagi sekarang ini orang kerap memanggil ‘haji’ atau ‘tuan haji’. ‘Status’ dan perangai kenalah jaga; hasilnya alhamdulillah, sudah hampir 10 tahun saya tidak menghisap rokok.

Sekarang ini kempen tidak merokok begitu meluas. Di kebanyakan kawasan masjid ada dipasang papan tanda yang menyatakan pengharaman merokok oleh Majlis Fatwa sedangkan dulunya kebanyakan orang difahamkan merokok itu hukumnya makruh bukan haram.

Kerajaan pun sudah membelanjakan berjuta-juta ringgit untuk kempen ‘Tak Nak’nya, manakala kawasan larangan merokok semakin banyak, tetapi sungguh aneh jumlah perokok bukan berkurangan, mungkinkan sudah menjadi tabiat manusia perkara dilarang itulah yang mahu dilakukannya.

Selepas begitu lama tidak memegang kotak rokok, terperanjat besar saya ketika membelek kotak rokok yang saya jumpa itu. Pada kotak itu di bawah perkataan AMARAN, ada gambar besar leher seorang pesakit kanser. Teruknya penyakit itu. Ngeri saya melihatnya. Leher itu berlubang, kemerah-merahan dan bernanah. Kebanyakan bahagiannya kehitaman. Ada benjolan di sana sini. Di bawah gambar itu ada perkataan: “Rokok Penyebab Kanser Leher.”

Di sisi kotak itu ditulis: “Produk ini mengandungi lebih 4,000 bahan kimia termasuk tar, nikotina dan karbon monoksida yang membahayakan kesihatan.” Ada juga perkataan, “Dilarang Jual Kepada Orang Bawah Umur 18 Tahun.”

Saya membelek sebuah lagi kotak rokok yang tertera gambar paru-paru kehitam-hitaman dan berlubang-lubang dengan perkataan “Rokok Penyebab Kanser Paru-Paru.” Pada plastik di kotak rokok 20 batang itu dinyatakan harganya RM8.60. Disebabkan sudah lama tidak menghisap rokok, terperanjat saya melihat harganya, dulu semasa saya menghisap rokok harganya tidak sampai $4.00 sekotak.

Melihat gambar dan tulisan amaran pada kotak rokok itu sudah cukup untuk menakutkan seseorang. Manusia bukan lembu, jadi sudah pasti kebanyakannya (sekalipun kalau tidak boleh membaca) tahu mesejnya. Tentulah perokok mampu mengira kos yang diperlu ditanggungnya daripada ‘hobi’ itu.

Mari kita kira berapa dibelanja dan apa didapati seseorang perokok. Sekotak rokok 20 batang berharga RM8.60. Kalau dalam sehari dia menghisap sekotak, dalam sebulan dia membelanjakan RM258.00. Dia perlu membeli mancis atau pemetik api. Sekotak mancis berharga 20 sen, dalam sebulan kos mancis RM6.00.

Dalam sebulan seorang perokok membelanjakan RM264.00. Dalam setahun RM3,168.00. Katakan dia sudah menghisap rokok 10 tahun, jadi dia membelanjakan RM31,680.00 untuk memenuhi hobi ‘rock’ dan ‘cool’nya itu. Kalau 20 tahun, jumlahnya RM63,360.00.

Apa yang boleh dibuat dengan wang RM63,000.00? Dia boleh membeli sebuah rumah agak selesa, sudah boleh pergi haji, dan sebagainya. Itu baru menghisap satu kotak rokok sehari selama 20 tahun; jika dia merokok dua kotak sehari selama 20 tahun, jumlah ‘dihanguskan’ RM126,000.00.

Ini sangat besar; tetapi apakah hasil didapati seseorang perokok selain nikmat menyedut dan menghembus asap? Jawapannya sudah diberikan di atas kotak rokok itu; kanser paru-paru, kanser leher, kanser mulut dan sebagainya. Apabila diserang penyakit ini (termasuk sakit jantung), kos rawatannya cukup tinggi; membazirkan masa doktor dan jururawat untuk merawat mereka di hospital selama berbulan-bulan malah bertahun-tahun.

Demikianlah seseorang perokok itu membayar puluhan malah ratusan ribu ringgit untuk mendapat pelbagai jenis penyakit termasuk kanser dan masalah-masalah lain. Jadi bijakkah orang ini? Oleh itu amat tepatlah untuk Menteri Besar Kelantan merangkap Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan perangai perokok sebagai lebih buruk daripada lembu.

Jika lembu memasuki kawasan berpapan tanda “Lembu-Lembu Dilarang Masuk” itu memang selayaknya sebab lembu tidak tahu membaca (tiada akal, tidak ke sekolah), yang perlu dipersalahkan adalah tuan punya lembu; tetapi jika manusia yang mengerti apabila melihat gambar apatah lagi tahu membaca kerana bersekolah, berperangai macam lembu; tentulah dia lebih teruk daripada lembu!

2 comments:

Mat Luku said...

kah kah kah.....

Lembu? hebat...tajam pandangan pak roslan oppssss...tuan haji...nasib baik saya pun dah berhenti merokok selama 13 bulan...nak tahu berapa banyak duit yang saya simpan selepas berhenti merokok? RM7655!!!!!!!!.....saya letakkan RM20 setiap hari sebagai ganti duit rokok...nah, sekarang saya dah pakai Vios baru Flat MBU 11#7....hehehehehehehe....kalau lah saya simpan RM20 dari 8 tahun yang lalu.entah2 boleh pakai Camry 2.4.....

mr edz said...

tuan haji.. saya dah beberapa kali dah berhenti dan yang paling lama 1 tahun.. ramadhan akan datang saya akan cuba lagi... doakan saya berjaya..