Monday, July 13, 2009

Kisah Seorang Wartawan Islam / Penutup

Pengalaman adalah guru sebenar dunia kewartawanan. Segala ilmu dan teori yang dipelajari dalam dewan kuliah dan bengkel kewartawanan tidak berupaya menandingi kehebatan pengalaman.

Insan yang berjaya adalah mereka yang belajar daripada pengalamannya. Malahan Rasulullah s.a.w. mengingatkan dengan sabda baginda yang bermaksud; "Orang yang beriman tidak akan disengat (jatuh) dua kali dalam satu lubang." - Riwayat Bukhari.

Demikianlah pengalaman mengajar saya erti dunia kewartawanan. Pengalaman mendedahkan saya kepada pelbagai kebaikan dan keburukan dalam dunia ini. Semuanya mematangkan saya dalam membuat penilaian, termasuk dalam menilai kerjaya ini.

Wartawan dan penulis bertanggungjawab sepenuhnya ke atas karya mereka. Namun hari ini, dapat kita saksikan betapa semakin ramai wartawan yang tidak boleh dipertanggungjawabkan dengan amanah ini. Semakin ramai muncul sebagai penulis upahan yang melacurkan dunia penulisan dengan harapan mendapat sedikit ganjaran.

Pendustaan dalam dunia kewartawanan bukanlah perkara baru. Allah sendiri telah menjelaskan hal ini dalam al-Quran dengan firman-Nya yang bermaksud: "Hai orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan kecelakaan kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu." - Ayat 6, Surah Al-Hujurat.

Pengalaman yang dipaparkan dalam buku ini, selain memberi gambaran sebenar dunia kewartawanan, diharap dapat dijadikan tarikan untuk orang ramai menjadikan pembacaan sebagai aktiviti menyeronokan.

Kisah-kisah benar yang dipaparkan adalah untuk menarik minat pembaca yang sebahagian besarnya tidak sukakan bahan bacaan berat, apatah lagi laporan mengenai hal ehwal luar negara, terutamanya politik.

Saya berpendapat cara ini adalah satu pendekatan baru dalam dunia kewartawanan tanah air dan memerlukan kajian lanjut. Diharapkan ia dapat dijadikan sumbangan dalam kita membina khazanah ilmu dan tamadun negara.

Syukur, Alhamdulliah, selepas mendapat cahaya keinsafan di Makam Imam Bukhari, kini saya menjalani kehidupanan yang lebih tenang, termasuk sudah mampu membaca al-Quran. Inilah antara kebahagiaan yang gagal saya temui ketika menjalani kehidupan sibuk sebagai seorang wartawan.

Sesungguhnya masa yang ada amat berharga dan bukanlah untuk dihabiskan mengejar hal ehwal duniawi semata-mata termasuk dalam dunia kewartawanan. Istilah 'hamba dunia kewartawanan' atau 'hamba seni' sebenarnya tidak ada, yang ada hanya 'hamba Allah SWT'.

Berhubung perkara ini, saya teringat nasihat seorang imam ketika saya mahu mewancaranya untuk mendapatkan bahan untuk ruangan 'Masjid-Masjid di Malaysia' ketika saya mula-mula menjejaki dunia kewartawanan. Sebagai 'wartawan muda' semangat saya ketika itu berkobar-kobar, menyebabkan saya tidak pedulikan langsung nasihatnya.

Katanya: "Dunia ini (kewartawanan) penuh dengan penipuan. Sekarang awak 'interview' saya, awak balik nanti, awak tulis lain. Orang lain baca nanti, dia buat penafsiran lain pula. Orang yang menyampai berita, selalunya menokok-tambah untuk menyedapkan cerita.

"Kerana sayangkan awak, saya nasihatkan awak usahlah 'interview' saya. Lagi baik kalau awak tinggalkan saja kerja tu. Carilah kerja lain, kalau boleh!"

Sekarang barulah saya teringat nasihatnya. Berdasarkan pengalaman saya sendiri, saya sedar dunia kewartawan sekular masa kini hanya banyak menghabiskan usia seseorang itu dalam perkara yang sia-sia, sedangkan Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud: "Pergunakan lima perkara sebelum datang lima perkara. Hidupmu sebelum matimu, sihatmu sebelum sakitmu, lapangmu sebelum sibukmu, zaman mudamu sebelum tuamu, dan masa kayamu sebelum papamu." - Riwayat Al-Baikahi daripada Ibnu Abbas.

Kulit Belakang

Roslan Hamid (LANH) dilahirkan di bandar Melaka pada 17 Februari 1962. Beliau menerima pendidikan asas di Sekolah Rendah Kebangsaan Bandar Hilir (2), Melaka. Kemudian melanjutkan pelajaran menengah di Kolej Melayu, Kuala Kangsar (MCKK) dan Sekolah Tinggi Melaka.

Di peringkat pengajian tinggi, beliau mempelajari ilmu komunikasi dan kewartawanan di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Beliau memulakan kerjaya sebagai wartawan di Berita Harian pada tahun 1986. Pada bulan Mac 1991, bersama kira-kira 10 petugas lain, beliau membantu menerbitkan Harian Metro iaitu akhbar petang berbahasa Melayu yang pertama di tanah air.

Beliau adalah antara wartawan Asean pertama ke Russia dan republik Asia Tengah bekas Soviet Union (USSR) seperti Kazakhstan, Uzbekistan dan Turkmenistan selepas gergasi komunis itu dibubarkan pada 1991.

Selain itu, beliau adalah satu-satunya wartawan dari Malaysia yang membuat liputan pilihan raya pelbagai kaum pertama Afrika Selatan pada tahun 1994 selepas dilantik Pengarang Luar Negara, Berita Harian.

Pada tahun 1998, beliau meletakkan jawatan dengan gaji lebih RM4,000 sebulan dan kemudian menubuhkan sebuah pusat tuisyen dengan mengenakan bayaran RM1.00 setiap kali seseorang pelajar mengikuti pengajian) bagi membantu pembelajaran bahasa Inggeris murid sekolah rendah di kampungnya - Semabok, Melaka.

Kolum beliau di Berita Harian (seperti Celoteh Dunia, Duniaku dan Kisah Antara Dua Kota) dengan nama pena LANH mendapat sambutan sedikit masa dulu. Buku 'Dilema Seorang Wartawan' ini ditulis berdasarkan pengalaman suka dukanya dalam dunia kewartawanan selama 12 tahun.

****Sekian terima kasih, tamat sudah paparan buku 'Dilema Seorang Wartawan Islam'. Terkurang, terlebih, tersentuh, terasa, harap dimaafkan. Apa yang kurang adalah kelemahan penulis, yang baik adalah daripada Allah SWT. Wassalam.

2 comments:

mr edz said...

pengalaman yang berharga.. terima kasih kerana berkongsi

Anonymous said...

Terima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman Roslan. Mungkin satu hari nanti Roslan dapat datang ke Masscomm Uitm Shah Alam untuk menghadiri Kolokium Kewartawanan kami.


Hariyati Ariffin
Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media UiTM Shah Alam.