Monday, July 6, 2009

Dilema Seorang Wartawan Islam / Kisah 26: Nasib Si Hidup Lebih Utama Daripada Si Mati

Dalam perjalanan pergi dan balik kerja, bas yang saya tumpangi melewati sebuah tanah perkuburan lama orang Cina yang terletak berhampiran Kolej Yayasan Melaka (dulunya Seri Bendahara - kediaman rasmi Ketua Menteri).

Jalan raya yang menghubungkan Ayer Keroh dan bandar ini sedang dilurus dan dipertingkatkan (1997).

Sebatang jalan raya pintas dibina melalui tanah perkuburan berkenaan menyebabkan beberapa kubur lama terpaksa dibongkar.

Dari dalam bas, saya perhatikan dua buah kubur sudah dikorek. Tanah merah dari liang lahad, berlonggok di atas kubur.

Sekalipun liang lahad kubur sudah dikorek, binaan batunya belum diusik.

Agaknya, pihak terbabit menghadapi kesukaran memecahkan kubur itu kerana binaannya kelihatan begitu kukuh sekalipun saiznya sederhana saja.

Saya perhatikan ada banyak kubur di situ yang binaannya lebih kukuh dan besar - ada yang seluas tapak sebuah rumah kecil.

Selain tanah perkuburan dekat Kolej Yayasan Melaka itu, saya pernah menemui beberapa kubur lain dengan binaan besar di atasnya.

Terdapat kubur yang begitu hebat binaannya, siap dengan patung singa, naga dan binatang lain, kononnya untuk menjaga 'tuannya'.

Jika dulu, boleh dikatakan tiada pihak mempersoalkan saiz kubur, kini pelbagai pihak mengemukakan pandangan termasuk yang mahu keluasan sesebuah kubur diseragamkan.

Ini kerana saiz kubur yang besar dilihat sebagai menafikan hak orang yang hidup meneruskan penghidupan dengan selesa.

Ketika ini tanah kosong untuk menjayakan pelbagai projek pembangunan seperti perumahan, pertanian dan perindustrian semakin berkurangan dan terhad.

Saya berpendapat adalah lebih bijak mengutamakan orang hidup memajukan tanah kosong yang masih ada daripada 'menyimpan mayat' di kubur besar dan hebat binaannya.

Membina kubur besar hanya membazirkan tanah sedangkan orang hidup memerlukan tanah berkenaan.

Di negara kita ketika ini kerap ditimbulkan masalah tanah perkuburan yang semakin sesak dan sempit, terutamanya di ibu kota. Ada tanah perkuburan lama yang terletak di kawasan strategik dan berpotensi mahu dihapuskan (contohnya tanah perkuburan Islam di Brickfields).

Masalah berkaitan tanah perkuburan bukan saja berlaku di Malaysia. Di sesetengah negara, diwujudkan kubur bertingkat bagi menjimatkan tanah.

Ada negara mengenakan bayaran tinggi bagi keluarga si mati mendapatkan lot kubur manakala ada yang menetapkan sewa bulanan atau tahunan.

Di sesetengah negara pula, pihak berkuasa menggalakkan mayat dibakar dan abunya ditabur ke dalam laut atau sungai.

Berhubung perkara ini, saya tertarik dengan satu laporan agensi berita asing mengenai tindakan kerajaan China menetapkan pembakaran mayat menggantikan amalan pengkebumian biasa dan mengharamkan pembukaan tanah perkuburan baru.

Langkah ini diambil bagi mengelak lebih banyak kawasan peladangan dan kepentingan orang awam lain dari segi ekonomi, menjadi pupus.

Peraturan itu, yang diumumkan oleh Timbalan Menteri Hal Ehwal Awam China, Yang Yanyin, adalah usaha terbaru dalam kempen yang bermula pada 1950-an untuk menamatkan pengkebumian tradisional.

Ramai penduduk di kawasan penempatan padat memilih untuk membakar mayat, tetapi kubur besar lebih popular di wilayah yang sedikit jumlah penduduknya.

Kewujudan tanah perkuburan baru di China memerlukan kelulusan kerajaan, manakala kubur dilarang diwujudkan di hutan simpan, tanah perbandaran serta dekat kawasan tadahan air.

Kubur besar yang ada di tempat terbabit akan dipindahkan, kecuali kubur yang mempunyai nilai sejarah, seni dan saintifik.

Media China juga menghebohkan langkah bekas pemimpin tertinggi negara itu, Deng Xiaoping yang sebelum meninggal dunia pada Februari 1997, meminta mayatnya dibakar, bertujuan menggalakkan orang lain mencontohinya.

Selepas dibakar abu mayat Deng ditaburkan ke Laut China Selatan dari sebuah pesawat oleh balu dan anaknya sendiri bagi membuktikan bahawa Deng lebih mengutamakan masa depan 1.2 bilion rakyatnya daripada dirinya sendiri.

Jika China, sebuah negara besar dengan keluasan 3,696,100 batu persegi, mengambil langkah drastik bagi menjimatkan ruang tanah perkuburan, saya berpendapat tiada sebab untuk negara lain tidak mengambil tindakan sewajarnya bagi mengatasi masalah kekurangan tanah.

Dunia semakin sempit dan tidak mampu memberi ruang yang begitu besar kepada orang yang sudah mati. Nasib orang hidup perlu diutamakan daripada terlalu memikirkan nasib mereka yang sudah mati.


**** Assalamualaikum wbt. Mulai 21 April 2009 penulis menyertakan isi kandungan buku ‘Dilema Seorang Wartawan Islam’ karya dan terbitan sendiri. Buku penulis ini terbuka untuk pembelian melalui pesanan pos. Harga asal RM12; kini dijual RM10 saja termasuk belanja pos dalam negara (Malaysia). Pesanan melalui pos boleh dibuat dengan mengirimkan wang pos atau kiriman wang RM10 kepada ROSLAN HAMID, 952-3 Batu 3, Jalan Muar Semabok, Melaka. Pembayaran melalui bank adalah melalui akaun Maybank bernombor 114011751218. Untuk maklumat, penulis (ROSLAN HAMID) menggunakan nama pena LanH pada kebanyakan artikel. Sekian, wassalam.

** Ikuti ulasan buku Dilema Seorang Wartawan Islam dengan melayari http://talkonly.blogspot.com/2009_05_01_archive.html

No comments: