Wednesday, April 20, 2011

Jika mahu jadi artis, jadilah artis bertakwa

***
DENGAN Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.
***

Renungan
“Dan janganlah kamu berbuat kerosakan di bumi sesudah Allah menyediakan segala yang membawa kebaikan padanya, dan berdoalah kepada-Nya dengan perasaan bimbang (kalau-kalau tidak diterima) dan juga dengan perasaan terharap-harap (supaya makbul). Sesungguhnya rahmat Allah itu dekat kepada orang-orang yang memperbaiki amalannya.” (Ayat 56 Surah Al-A’raaf)
***

Bersyukur kita ke hadrat IIlahi kerana dipanjangkan usia dan diberi-Nya kesempatan memuzakarahkan isu-isu yang dapat dimanfaatkan ummah; terkini kita terpanggil membicarakan perihal artis selepas pejabat kita dikunjungi bekas artis, Bob (Mohd Hakim) Lokman yang menyampaikan tazkirah ringkas sebelum solat zuhur. Dalam membicarakan kerjaya ataupun apa sekali pun minat seseorang itu terhadap kehidupan dunia, Islam tidak melarang seseorang itu untuk berjaya dalam bidang apa pun selagi ia tidak bercanggah dengan syariat.


Apabila seseorang itu mematuhi hukum-hakam dalam apa juga bidang diceburinya maka apabila dia menjadi seorang jurutera dia akan menjadi seorang jurutera bertakwa; apabila dia menjadi seorang ahli politik dia menjadi seorang politikus bertakwa; jika dia menjadi seorang wartawan dia menjadi seorang wartawan bertakwa dan jika dia menjadi seorang artis dia menjadi seorang artis yang bertakwa.


Tentunya kerjaya terakhir dinyatakan (artis) menimbulkan tanda tanya, kerana apa yang dimaksudkan dengan artis yang bertakwa itu? Gambaran seorang artis bertakwa terlalu kabur pada pandangan masyarakat sekarang ini berdasarkan dunia kehidupan artis yang digembar-gembur dan diprojekkan sekarang ini. Dunia artis yang dipertontonkan sekarang ini terlalu hitam, hampir semuanya (nilai, penampilan dan paling utama niat) adalah berpaksikan kehendak dunia Barat yang mementingkan nafsu, kebendaan, eksploitasi dan sebagainya.

Soal persembahannya, soal pakaiannya, soal perangainya, semuanya mengambil contoh dari sana. Jadi dunia artis kita adalah berkiblatkan Hollywood, Bollywood, Hong Kong, Korea dan Jepun. Masing-masing berkarier untuk memenuhi kehendak, kantung (duit) dan nafsu dunia Barat; tidak ada kena mengena langsung dengan kehidupan seorang Muslim.


Jadi persoalannya bagaimana menjadi artis bertakwa? Pertama, perbetulkan niat. Aku mahu menjadi artis kerana Allah Taala. Apabila niat sudah berada di jalan lurus seperti diminta sekurang-kurangnya 17 kali sehari (dalam solat), seseorang itu sudah bersiap sedia untuk menjadi artis bertakwa. Sebelum terjun ke bidang ini, diselidiki dulu apa yang boleh dan tidak boleh (soal halal dan haram). Sepanjang perjalanan, tentunya banyak onak dan duri yang tersangat dahsyat akan ditempohi. Itulah sebenarnya perjalanan seorang anak seni yang mahu menjadi artis bertakwa.

Ganjarannya bukan keuntungan duniawi semata-mata seperti difahami dunia Barat dan orang-orang sealirannya, tetapi kebaikan di dunia dan akhirat seperti lazim kita berdoa, Rabbana atina fiddunya hasanah wa fil akhirati hasanah waqina azaban naar.


Apabila berazam menjadi artis bertakwa, tentunya panduan kehidupan bukan lagi nilai Barat yang disogokkan melalui gegak gempita Hollywood, Bollywood dan Hong Kong. Tentunya bukan lagi mencontohi cara hidup songsang artisnya termasuk dari segi pakaian, tingkah laku dan pergaulan. Tentunya bukan lagi berpakaian bagai tak cukup kain di karpet merah; tentunya bukan lagi tutur bicara takabur, satu sifat yang hanya layak dipakai Sang Pencipta Alam. Namun semuanya terarah kepada kehendak-Nya, berpandukan kepada kitab dan sunnah; dengan alam ciptaan-Nya menjadi inspirasi insan bergelar anak seni – semuanya dikaitkan dengan keagungan Yang Maha Kuasa.


Semua ini bukan kerja mudah. Puncanya kerana kita sudah terlalu lama terpesong jauh. Dunia artis kita hari ini adalah dunia jahil – menyamai zaman jahiliah sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. Namun kita tidak bermaksud menyalahkan dunia artis semata-mata kerana dunia politik kita (maraknya fitnah dan segala kebusukan lain seperti rasuah dan pembohongan), dunia kewartawanan, dunia perniagaan dan sebagainya yang berkiblatan nafsu keduniaan, semuanya menuju zaman jahiliah.


Apa yang paling menakutkan; seluruh sistem kehidupan kita menghampiri zaman punah itu. Fitnah, bunuh, zina, riba, rasuah; semuanya sudah membarah dalam masyarakat. Hanya dengan kembali kepada Islam dengan segala ilmu dan pengamalannya, kita menadah tangan merintih memohon-Nya menyelamatkan kita daripada bahana akhir zaman ini. Amin.

No comments: