Sempena Hari Wilayah Persekutuan ke-35 tahun 1 Februari lalu, saya teringatkan artikel lama yang saya tulis ini. Semoga ia dapat dimanfaatkan sekalipun Datuk Bandar dan Menteri Wilayah Persekutuan sudah bertukar. Malah Pakatan Rakyat (PAS, DAP dan KeADILan) sudah menguasai semua kawasan Parlimen di sini kecuali satu.
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MPPJ) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) tahun lalu dilaporkan membelanjakan RM5 juta bagi menggantikan bahan besinya yang dicuri.
Senarai bahan dicuri itu panjang, antara lain penutup longkang, lampu jalan, penghadang jalan dan papan tanda. Dengan industri besi buruk semakin berkembang (harganya boleh mencapai RM1,500 setan), pencuri semakin berani - mereka melarikan apa saja diperbuat daripada besi, asalkan ia boleh ditanggalkan dalam masa singkat.
Bagaimanapun apa yang mahu dibincangkan dalam ruangan ini bukanlah kegiatan mencuri besi buruk yang semakin menjadi-jadi - sama ada di desa nun jauh di pedalaman atau pusat kota raya - tetapi reaksi pihak berkuasa tempatan selepas 'bahan besi'nya dilarikan pencuri.
Tanggal Isnin, 23 Mei lalu sentiasa menjadi ingatan penulis kerana pada tarikh itu penulis bekerja ('deadline' tugasan) sedangkan hari itu cuti umum berikutan Hari Wesak jatuh pada hari Ahad (22 Mei). Penulis menaiki kereta api aliran ringan (LRT) Star dari stesen Plaza Rakyat dan turun di Titiwangsa.
Sebaik menuruni tangga dan membelok di persiar kaki, penulis hampir terjerumus dalam lubang longkang seluas dua kaki kali dua kaki di tengah-tengah persiar kaki. Jika dilihat kedalaman lubang itu, seseorang yang terjatuh mungkin boleh patah kakinya.
Lubang itu terdedah selepas penutup besinya dicabut daripada kedudukannya, mungkin dilarikan oleh pencuri besi yang tahu nilainya. Sambil bersyukur kerana terselamat, penulis memikirkan pula nasib orang lain jika lubang itu tidak ditutup segera.
Memikirkan hari itu hari cuti (mungkin ramai pekerja DBKL tidak bekerja hari itu) untuk menggantikan besi penutup itu, penulis mengheret sebuah 'tong sampah cantik' berhampiran untuk menutup lubang itu. Bukan apa, takut orang lain jatuh ke dalamnya.
Selepas itu tong sampah berkenaan berada berhari-hari di situ. Tiada siapa peduli, malah orang ramai yang lalu lalang menjadikannya tempat membuang sampah. Dari sehari ke sehari sampah bertimbun-timbun di sekitar tong sampah itu. Kulit jagung, botol plastik, surat khabar lama semakin lama semakin banyak tanpa ada pihak yang peduli.
Setelah setiap hari melalui kawasan itu, penulis pun teringat untuk mencatatkan apa-apa perkembangan yang berlaku ke atas tong sampah itu. Penulis ingin tahu bila agaknya petugas dan pegawai DBKL yang sering lalu lalang di kawasan itu akan bertindak kerana pejabat penguat kuasa DBKL terletak hanya beberapa ratus meter dari situ.
Penulis juga ingin tahu apa sikap petugas STAR LRT berhubung kes itu. Dari sehari ke sehari, tong itu terus berada di situ sehinggalah penulis lalu di kawasan itu pada pagi 9 Jun iaitu hari ke-17. Tong itu sudah tiada di situ!
Mungkin 'pencuri besi' dulu sudah melarikan tong sampah pula! Tetapi pada pandangan penulis tidak demikian sebab sampah-sampah yang bertaburan dulu sudah tiada lagi. Tentulah ini kerja kakitangan syarikat pembersih atau DBKL sendiri.
Sekali lagi lubang itu terdedah, menunggu mangsa untuk jatuh ke dalamnya. Sekali lagi penulis terpaksa berfikir bagaimana untuk menutup lubang itu. Penulis ternampak sebuah 'tong sampah cantik' lagi, tetapi kali ini lebih jauh kedudukannya, agak-agaknya 20 meter.
Tanpa mempedulikan pandangan orang, penulis mengheret tong itu dan meletakkannya di atas lubang longkang itu. Penulis berharap inilah kali terakhir terpaksa berbuat demikian, bimbang pula nanti dituduh mencuri tong sampah!
Penulis terus merakamkan dalam minda apa yang berlaku kepada tong sampah itu. Sehingga hari Khamis (9 Jun) sebelum bercuti pada Jumaat, 10 Jun lalu, penulis mendapati tong sampah itu masih berada di situ dengan sampah bertaburan di sisinya.
Bagaimanapun apabila melalui kawasan itu apabila kembali bertugas pada hari Rabu (15 Jun), penulis mendapati tong sampah itu tiada lagi di situ. Sebaliknya ia digantikan dengan penghadang jalan (jenis plastik) berwarna merah yang diikatkan di situ. Jika anda melalui pesiar kaki di stesen Titiwanngsa itu, lihat-lihat penghadang jalan itu dan fikir-fikirkanlah bagaimana begitu susah untuk pihak berkuasa menggantikan sebuah penutup lubang longkang.
Jika masalah sebuah penutup longkang memerlukan masa berminggu-minggu atau mungkin berbulan-bulan atau bertahun-tahun (harap-harap tidaklah begitu) untuk diselesaikan tidak tahulah betapa lamanya masa diperlukan untuk mengatasi masalah rakyat di kota metropolitan Kuala Lumpur ini, apatah lagi nun di kawasan pedalaman sana.
Mungkin sebab itu agaknya masalah banjir, setinggan, kesesakan jalan raya dan pelbagai lagi masalah rakyat berterusan dan menjadi semakin buruk dari sehari ke sehari.
Jika masalah rakyat 'semudah isu penutup besi yang hilang' tidak dapat diselesaikan, tidak tahulah penulis apa yang menjadi 'bahan gaduh' dalam isu Datuk Bandar KL dengan pemimpin Umno Wilayah Persekutuan. (Baca surat kiriman seorang pembaca di bawah untuk memahami isunya). Mungkinkah mereka bergaduh untuk berebut kuasa sedangkan masalah rakyat bawahan, tiada siapa peduli!
I read with amusement the article by Annie Freeda Cruez on "sharing the power of mayor" in the NST dated 8/6/05 and "Umno- Mayor row heats up" in Star 10/6/05.
The position of KL mayor is one appointed by the Prime Minister of Malaysia who delegates his powers to the mayor to run KL on his behalf as stipulated under the Constitution for a two year tenure.
Since the time of Tan Sri Elyas Omar the powers of the mayor has always been yearned by the politicians especially Umno who have always tried to control KL City Hall (KLCH) under the pretext of protecting the rights of the public.
If you research further you will find out the mayor spends 75 percent of his time attending to the files given by politicians to consider contracts in their favour.
The mayor's schedule is filled with meetings with all stakeholders including NGOs, community leaders, rukun tetangga and politicians daily. But it is politicians who bring the problems of uncompleted and abandoned projects and services as more often than not politicians enforce their will on KLCH and the mayor as you will find contracts given to parties which are not able to deliver but given priority due to their alignment to politicians.
In actual fact it the annual RM2 billion budget and the contracts in KL which is of interest to the politicians which can be utilized for political funding and contracts for their friends and supporters. Umno has been successful for years in securing these contracts by being the political masters and bullying tactics on civil servants including the mayor.
This is where the Prime Minister has to play a role in keeping his politicians level headed and at the same time KLCH does not end up being a tool for the benefit of just one party or people with influence. After all the mayor used to see the PM himself every Wednesday to discuss matters of KL up to 2001.
A mayor must be neutral and execute his work without fear of favour of politicians while at the same time upholding KLCH for the public's wellfare. In fact the new mayor and the previous mayor got into power by pleasing Umno and then had problem dealing with them when their demands became too ambitious and greedy.
Basic problems of garbage collection, garbage water aromatizing our streets, hawkers not regulated, corruption of enforcement unit , abuse of licences , and development orders will not get priority or improve by bringing about local council general elections. As it is opposition areas have also been focused on for example seputeh and kepong which has being developed in sycn with other BN areas by KLCH.
It is the mindset of politicians which need a change. Trying to control all government bodies and GLCS for personal interests and political will is not the paradigm the public needs. - IZ HP Towers 50490 Bukit Damansara
No comments:
Post a Comment