Friday, January 30, 2009

Selamat jalan (berambus) Bush...

Tanggal 20 Januari lalu, Amerika Syarikat 'berpresidenkan' seorang lelaki 'warga dunia'. Barack Hussein Obama Jr, 48, akan menjadi presiden kulit hitam pertama di Rumah Putih. Ini satu perkembangan paling menakjubkan sepanjang lebih 200 tahun sejarah Amerika. Mungkinkah peristiwa ini akan menenggelamkan kisah hebat Abraham Lincoln yang didakwa membela hamba kulit hitam?

Pemasyhuran Obama sebagai Presiden Amerika ke-44 sekali gus akan menghantar seorang lelaki bernama George W Bush ke muzium sejarah. Inilah lelaki zalim yang mengakhiri kariernya dengan membantu rejim Zionis Israel membasahi bumi Gaza dengan darah dan air mata rakyat Palestin. Inilah lelaki yang menerima malu terbesar di Baghdad, apabila kasut balingan wartawan Muntadar Al-Zaidi hampir menyinggahi muka tak malunya.

Bush sinonim dengan kemusnahan Iraq. Demikian juga kehancuran Afghanistan. Dua negara umat Islam ini kini dikuasai pemimpin tajaan Washington. Mereka menyertai puluhan boneka yang menerajui negara umat Islam, terutama dunia Arab, berteleku, berkiblatkan Washington, London, Paris dan Moscow. Inilah kota dunia pujaan orang termasyhur dan ternama Timur dan Barat.

Selamat jalan (berambus) Bush, semoga saki-baki kehidupan tuan diulit mimpi ngeri korban syuhada di bumi anbiya - Iraq dan Palestin. Berbahagialah tuan pada usia emas, mengikuti jejak Nero, maharaja gila Empayar Roman yang berlari-lari anak membakar dan memusnahkan kota Rom.

Selamat datang Obama, semoga tuan dapat menjadikan dunia tempat aman untuk didiami seluruh insan. Tetapi perkhabaran mengenai tuan, tidak menjanjikan apa-apa untuk kedamaian, apatah lagi yang membabitkan dunia Islam.

Obama pada pertarungan sengit merebut pencalonan Demokrat, seterusnya ke kedudukan orang paling berkuasa di dunia (Presiden Amerika), tidak senang dengan sebarang kaitan Islam yang cuba diletakkan pada dirinya oleh sesetengah pihak.

Sekalipun ada pihak cuba mengaitkan bapanya sebagai lelaki berasal dari Kenya yang beragama Islam, manakala beliau sendiri pernah bersekolah dan mempunyai bapa serta adik tiri di Indonesia, Obama cuba menepisnya jauh-jauh. Malah dalam satu kempen, petugas Obama bertindak 'menghalau' dua wanita bertudung jauh daripada kedudukan agar gambarnya tidak dilihat bersama-sama mereka.

Selepas menjadi bakal Presiden Amerika, Obama tidak sabar-sabar mengumumkan anak seorang militan Zionis Israel, Rahm Emanuel sebagai Ketua Staf (Chief of Staff)nya.

Emanuel, bekas penasihat Bill Clinton, adalah anak seorang pemimpin Irgun (Etzel atau IZL), sebuah kumpulan militan Zionis yang bergerak di Palestin pada 1931-1948.

Apabila tokoh Yahudi sudah menguasai Obama, apakah yang dapat diharapkan daripada lelaki ini untuk membawa keamanan di dunia, khususnya di Timur Tengah?

Sejarah merakamkan bahawa tentera Amerika yang hebat dan sofistikated itu tidak pernah terbabit dalam peperangan di negara sendiri sebaliknya menunjukkan kejantanan dan membasahi darah bumi yang jauh seperti Timur Tengah, Afghanistan dan Vietnam.

Bush bersara dengan membasahi tangannya dengan darah syuhada Palestin pada tahun baru Hijrah 1430 dan Masihi 2009, dan persoalannya sekarang apakah Obama mampu menghentikannya apabila mengambil alih taktha 20 Januari ini?

Bush pencen dengan meninggalkan Amerika dan dunia dengan kemelut ekonomi paling buruk dalam sejarah dan kini apakah Barack Hussein Obama Jr mampu melakukan perubahan (change) seperti yang sering diuar-uarkan dalam kempen pilihan rayanya?

Dunia menanti era Obama dengan penuh harapan, moga-moga beliau dapat menjadikan dunia lebih aman, sejajar dengan gelaran 'warga dunia' (bapanya orang Kenya, ibunya orang kulit putih Amerika manakala bapa tirinya orang Indonesia) yang diberikan sesetengah pihak kepadanya. 'Change', 'change', 'change' - itulah harapan dunia kepada Obama. Semoga dia dapat melakukannya!

No comments: