Wednesday, October 10, 2018

'First Lady' bantulah suami ke jalan benar...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.
***************
Renungan
"...Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar takwa (Masjid Quba'), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu solat di dalamnya. Di dalam masjid itu ada orag-orang yang ingin membersihkan diri. Dan sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bersih." (Maksud Ayat 108 Surah At-Taubah)

ADA bijak pandai mengatakan di sebalik kejayaan seorang lelaki, ada wanita di belakang atau sisinya. Wanita itu kemungkinan besar ibu, isteri atau kedua-duanya sekali.

Cendekiawan juga ada mengungkapkan kehancuran sesetengah lelaki adalah disebabkan wanita di sisinya - namun hampir tidak mungkin seorang ibu 'melingkupkan' anaknya tetapi jika hal itu disebabkan isterinya, ia ada kebenarannya.

Jika kita meneliti kisah Nabi Adam a.s. iaitu bapa kepada semua manusia, baginda 'terpelanting' dari syurga disebabkan memakan buah kuldi (larangan) hasil rayuan isteri tercinta Hawa...jadi sepanjang sejarah manusia betapa ramai suami termasuk tokoh-tokoh dunia kecundang kerana mengikut pesona rayuan sang isteri.

Negara kita turut menyaksikan pemimpin hanyut dan rebah ke lembah kehinaan gara-gara faktor antara lain terlalu mengikut kehendak nafsu buas keduniaan sang isteri...ya sang suami berwaspadalah dan wahai isteri jangan 'disesakkan'  suami anda dengan meminta itu dan ini yang akhirnya bukan saja menyebabkan sang suami meringkuk dalam penjara tetapi anda juga  tak senang duduk antara lain 'disiasat dari pagi sampai malam' dan mungkin juga turut ke penjara.

Menurut ulama, adalah amat penting untuk isteri mendoakan suami berada di jalan lurus termasuk membawa pulang rezeki halal lagi baik...ya bantulah dia ke jalan lurus; di sini adalah bermanfaat kita 'mengorek' kisah daripada lembayung sejarah wanita-wanita salihah ini yang insya-Allah, kalau boleh kita adaptasi dalam kehidupan kita.

Berdasarkan ini, kita mengharapkan sesiapa pun termasuk yang mendakwa sebagai wanita pertama, supaya menjenguk kisah-kisah teladan wanita pertama masa lampau untuk dijadikan iktibar dalam mengharungi hidup sebagai suri ketua negara atau kerajaan.

Kita akan membawakan dua watak saja iaitu Siti Zubaidah binti Jaafar iaitu permaisuri kepada Khalifah Bani Abasiyah paling hebat, Harun Al-Rashid (memerintah 786-803 Masihi) dan Siti Zubaidah permaisuri kepada Sultan Zainal Abidin dari kerajaan Kembayat Negara bagi menjadi contoh mithali wanita pertama di Alam Melayu.

Siti Zubaidah Jaafar sekalipun begitu kaya raya, telah membelanjakan sebahagian besar wang beliau sendiri untuk membiayai projek-projek berkepentingan rakyat, yang paling masyhur adalah ‘Ain Zubaidah, sebuah terusan paling hebat pada zamannya.

Ia bagi mengalirkan air ratusan kilometer jauhnya dari gunung-gunung yang mempunyai mata air di Makkah (ada mencatatkannya dari Taif) bagi kemudahan jemaah haji di Mina dan Arafah. Ahli sejarah mencatatkan kos pembinaan terusan itu adalah 1,700,000 dinar. Sekalipun dibina 1,400 tahun lalu, terusan itu masih boleh dilihat.

Selain itu Siti Zubaidah juga telah mengeluarkan belanja yang sangat besar bagi memperbaiki jalan di antara Baghdad ke Makkah. Di sepanjang jalan dibina perigi-perigi dan rumah-rumah persinggahan untuk memudahkan orang ramai terutama jemaah haji dan ahli peniagaan. Di Baghdad sendiri terdapat sebuah masjid terkenal dan dinamakan Masjid Siti Zubaidah kerana dialah yang bertanggungjawab membinanya.

Tentunya dunia Islam tidak mengingati Siti Zubaidah sebagai wanita pertama kerana dia permaisuri khalifah tetapi jasa-jasa besar yang ditinggalkannya kepada rakyat. Ahli sejarah mengungkapkan walaupun hidupnya dilimpahi kekayaan, wanita ini sentiasa memastikan dia tidak termakan dengan pujukan syaitan. 

Siti Zubaidah beranggapan kekayaan di dunia cuma sementara dan sekiranya dilaburkan mengikut cara yang betul akan mendapat keberkatan di akhirat kelak, manakala kehidupan akhirat adalah kehidupan yang kekal, indah dan terlalu manis. Keindahan dan kemanisan itulah yang dicarinya, bukan mengejar glamor dan kemasyhuran dunia.

Sementara itu Siti Zubaidah alam Melayu melalui Syiar Siti Zubaidah pula memaparkan perjuangan permaisuri seorang raja (tentunya dia wanita pertama) untuk membebaskan suaminya daripada penjara dan cengkaman musuh. Siti Zubaidah sanggup menyamar sebagai pahlawan lelaki dan dalam perjuangannya menghadapi pelbagai penderitaan tetapi berkat kesabaran akhirnya suaminya dapat dibebaskan.

Alhamdulillah, pada hari ini ada sejumlah 'Siti Zubaidah' di kalangan wanita-wanita kita. Hanya 'jauhari yang mengenal menikam' - sewajarnya wanita-wanita ini diangkat untuk dijadikan suri teladan. Bagi yang tidak mengerti, berusahalah membersihkan hati, insya-Allah lambat-laun anda akan kenal juga mereka itu!

Bagi mereka yang 'terang hatinya', kedua-dua Siti Zubaidah adalah ikon yang sewajarnya menjadi teladan bukan saja kepada ‘First Lady’ tetapi juga semua wanita terutama yang berstatus isteri. Kedua-duanya bersemangat kental bagi meraih bahagia dunia dan akhirat. 

No comments: