Wednesday, August 22, 2018

Rugi, rosak sinonim rejim lama Melaka...

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

"Orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu dengan meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri itu) menangguhkan dirinya (beredah) empat bulan 10 hari." (Maksud ayat 234 Surah Al-Baqarah)

TIDAK lama dulu emak saya dimasukkan ke wad di Hospital Pakar Putra Melaka (Putra Specialist Hospital Melaka Sdn Bhd atau PSHM). Deposit kemasukan saja RM2,000...kos rawatan setiap hari adalah lebih RM1,000, jadi selama seminggu dia dirawat di situ kosnya hampir mencecah RM10,000!

Secara 'kasarnya' kelihatan banyak duit 'mahsyuk', tetapi beberapa hari lalu terkejut saya tatkala membaca akhbar mengenai Laporan Ketua Audit Negara 2017, ada sebuah berita utama dengan tajuk besar 'PSHM catat kerugian RM30.5 juta' manakala tajuk kecilnya 'Perkhidmatan kesihatan hospital yang terletak di Melaka tak diurus dengan berkesan'.

Laporan itu mendapati syarikat kerajaan negeri itu mengalami kerugian terkumpul RM30.5 juta pada tahun 2016. Kerugian ini adalah lebih tinggi berbanding dua tahun sebelumnya iaitu RM29.77 juta pada tahun 2014 dan RM27.53 juta pada 2015.

Sungguh pelik, pada ketika hospital-hospital swasta berkembang pesat di negeri Hang Tuah bagi menyediakan perkhidmatan bukan saja kepada rakyat tempatan berkemampuan bahkan pelancong perubatan dari negara jiran seperti Indonesia (ada perkhidmatan khas menyambut pesakit di terminal feri Pelabuhan Sungai Melaka), Singapura dan Brunei, kerugian hospital kerajaan negeri semakin lama semakin teruk. Ya, apa yang tak kena?

Laporan Ketua Audit Negara menyatakan: "Secara keseluruhannya, aktiviti perkhidmatan kesihatan PSHM telah diuruskan dengan tidak berkesan dan tidak teratur. Amalan tadbir urus PSHM juga kurang memuaskan kerana terdapat amalan tadbir urus yang tidak dipatuhi."

Audit juga mendapati jumlah penghutang perniagaan bagi tahun 2014, 2015 dan 2016 masing-masing RM26.21 juta, RM27.82 juta dan RM28.04 juta. Kenapa ini berlaku, tidak bolehkah didedahkan siapa dan pihak mana yang banyak berhutang ini?

Umum mengetahui bahawa hospital ini menjadi 'port' bagi merawat pesakit di kalangan pemimpin-pemimpin rejim lama, keluarga serta sahabat handai mereka...persoalannya apakah mereka ini menyumbang kepada jumlah hutang besar yang semakin meningkat saban tahun itu?

Ekoran daripada pendedahan Ketua Audit Negara ini, Ketua Menteri Melaka daripada Pakatan Harapan (HARAPAN), Adly Zahari berkata kerajaan Melaka menetapkan tempoh satu tahun bagi menstrukturkan semula dan menambah baik PSHM.

Katanya, PSHM antara syarikat kerajaan negeri yang diberi perhatian utama selepas HARAPAN mengambil alih pentadbiran Mei lalu dan penstrukturan semula syarikat sudah dilakukan pihaknya sebelum laporan audit itu dikeluarkan.
“Pada bulan pertama HARAPAN mengambil alih (kerajaan negeri) kita mula struktur semula (PSHM) daripada awal menukar CEO (Ketua Pegawai Eksekutif). Sebelum laporan audit itu keluar CEO PSHM juga sudah buat dua audit iaitu luaran dan dalaman.

“Penambahbaikan kita sedang lakukan dan laporan audit itu kita akan lihat dan mana-mana cara kita perbaiki. Kita akan lihat jika ada melibatkan penyalahgunaan kuasa, kita akan semak,” katanya.

Selain isu PSHM, banyak lagi projek dan infrastruktur rakyat di negeri Hang Tuah perlu 'penilaian semula'. Antara yang terhangat adalah bangunan Pasar Besar Melaka di Melaka Sentral yang rosak teruk (boleh runtuh pada bila-bila masa) dan terpaksa 'ditinggalkan' lebih 300 peniaga yang kini beroperasi di pasar sementara di Bachang.

Nasib peniaga dan pengguna satu hal tetapi ada perkara perlu diketengahkan dan diketahui awam adalah berjuta-juta ringgit wang rakyat telah dileburkan untuk membina kompleks Melaka Sentral (termasuk pasar) yang selepas beberapa tahun digunakan, 'sudah hancur'.

Melaka Sentral adalah baru, hanya digunakan sejak 14 tahun lalu. Ia yang merangkumi stesen bas, bazar dan pasar besar. Ia terletak di tanah tebus guna seluas 46.6 ekar dan dibangunkan dengan kos RM53 juta. Ada pihak mendakwa ia dibina dengan kos RM61 juta.
Persoalannya, mengapa wang rakyat bernilai berjuta-juta ringgit dihabiskan untuk membina kompleks kegunaan awam yang 'cepat hancur'?  Apa, adakah wang rakyat boleh dibelanjakan sebegitu rupa tetapi hasil pulangan diterima adalah seperti apa disaksikan hari ini...syarikat kerajaan negeri rugi besar manakala bangunan milik kerajaan 'hancur'?

No comments: