Monday, August 10, 2009

Kenapa negara kaya, rakyat susah?

Sempena ulang tahun pertama debat Anwar Ibrahim-Ahmad Shabery Cheek pada 15 Ogos tahun lalu dan ketika berlaku kekecohan isu royalti minyak yang dituntut kerajaan dan rakyat Kelantan, kita rujuk kepada artikel ini.

Sungguh menghairankan mengapa secara tiba-tiba Petronas mendedahkan sumbangannya kepada perbendaharaan kerajaan persekutuan pada tahun ini (2008) berjumlah RM62.8 bilion.

Presidennya, Mohd Hassan Marican berkata bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac, lalu, keuntungan pracukai Kumpulan Petronas meningkat kepada RM95.5 bilion, naik 25.2 peratus daripada RM76.3 bilion sebelum ini, manakala keuntungan bersih meningkat kepada RM61 bilion atau 31.5 peratus daripada RM46.4 bilion.

Kata beliau lagi, perolehan melonjak kepada RM223.1 bilion, meningkat 21.2 peratus daripada RM184.1 bilion dalam 2007, pada ketika suasana industri minyak dan gas yang semakin mencabar.

Apa yang hendak ditegaskan di sini, sumbangan Petronas kepada kerajaan sebanyak RM62.8 bilion itu, di mana dan ke mana digunakan. Bagi rakyat biasa, tidak berfaedah untuk mereka mendengar Petronas menyumbang atau untung berbilion ringgit sedangkan kehidupan mereka macam itu, macam itu juga atau lebih teruk lagi akibat kenaikan harga minyak dan barangan makanan keperluan.

Mohd Hassan berkata pecahan pembayaran kepada kerajaan persekutuan, royalti berjumlah RM4.7 bilion, dividen RM30 bilion, cukai pendapatan petroleum RM20.6 bilion, cukai pendapatan korporat RM5.4 bilion dan duti eksport, RM2.1 bilion.

Duit yang diperolehi kerajaan adalah banyak, tetapi adakah ia barakah, dapat dinikmati semua rakyat? Jika kerajaan dapat diibaratkan sebuah rumah tangga, orang tua-tua berpesan, biar gaji atau pendapatan kecil tetapi hidup penuh keberkatan (barakah). Keluarga yang ketuanya bergaji kecil tetapi hidup barakah, hidupnya sentiasa mencukupi, tidak mengeluh-ngeluh malah dapat membantu orang lain pula.

Berlainan pula orang yang bergaji besar tetapi hidupnya tiada barakah. Hidupnya penuh keluh-kesah, baru setengah bulan gajinya sudah habis, untuk meneruskan penghidupan, dia berhutang di sana sini. Hidupnya tiada barakah, mungkin disebabkan pendapatannya daripada sumber haram atau syubahat.

Orang yang hidupnya mempunyai keberkatan akan membelanjakan pendapatannya di jalan yang diredai Allah. Setiap sen yang dititipkan akan mendapat ganjaran pahala daripada Allah SWT.

Jarang benar kita menyoroti erti barakah membabitkan kelompok lebih besar seperti masyarakat dan negara.

Jika negara kita mempunyai pendapatan berbilion-bilion dolar, ertinya negara kita adalah negara kaya sama seperti sebuah keluarga yang kaya (demikian kita dihebohkan melalui keuntungan Petronas dan sebagainya), pembaca boleh membuat penilaian sama ada negara kita ini penuh keberkatan atau tidak.

Sama seperti sebuah keluarga yang hidup penuh keberkatan jika ahlinya dapat hidup dalam keadaan mencukupi (tidak berhutang ke sana sini), adakah negara kita juga dapat hidup dalam keadaan yang serba mencukupi? Kenapa pula negara kita sibuk berhutang ke sana ke sini?

Jika sebuah keluarga dikatakan hidup penuh keberkatan jika ia dapat memuaskan hati semua anggotanya dari segi pemberian nafkah dan keperluan hidup, adakah negara dapat memuaskan majoriti rakyat dari segi nilai penghidupan mereka?

Mengapa akhir-akhir ini rakyat semakin keras keluhan mereka, barangan keperluan semakin meningkat, harga minyak naik mendadak, dan kadar tol turut meningkat.
Sebuah keluarga yang barakah tidak akan sesekali menindas ahlinya malah ia sentiasa bersedia menghulurkan bantuan kepada orang lain pula. Sesebuah keluarga yang hidup barakah juga tidak akan membazirkan wang dengan sia-sia sebaliknya tahu kewajipannya untuk membayar zakat, cukai, segala macam bil dan sebagainya.

Jika demikian ukurannya, mengapa pula negara membazirkan wang rakyat dengan pelbagai macam pesta, membakar bunga api bernilai jutaan ringgit, mengadakan jamuan di sana, jamuan di sini sedangkan orang yang hadir itu sebenarnya tidak lapar dan bukannya miskin pula!

Jamuan dan pesta hari ulang tahun kelahiran VIP adalah tidak perlu, orang yang diraikan sudah cukup makan, yang tidak cukup makan ialah rakyat-rakyat miskin, anak-anak petani, nelayan dan anak-anak mangsa tahanan ISA nun jauh di ceruk kampung di pedalaman.

Ada pula pesta peragaan pakaian dan tarian yang sudah tentu wang kosnya diambil daripada khazanah negara yang membabitkan wang si petani, nelayan, pekedai, penoreh getah, pekebun kelapa sawit dan sebagainya yang membayar cukai tanah dan pelbagai lesen.

Sebenarnya rakyat miskin bukan lapar untuk makan di Jamuan Hari Raya, Deepavali atau Krismas Kebangsaan tetapi mereka mengeluh dan terpaksa mengerah tenaga dan menyabung nyawa di laut untuk menyekolahkan anak, membesarkan mereka agar menjadi 'orang' pada masa akan datang.

Jika dalam sesebuah keluarga, pada zahirnya keluarga yang tiada keberkatan ialah yang porak-peranda, anak tidak mendengar cakap ibu bapa, isteri dan suami selalu bertekak, anak isteri terbabit dengan maksiat, pendeknya keluarga ini tidak mengendahkan perintah Allah SWT.

Berdasarkan gejala keruntuhan akhlak yang semakin teruk di kalangan masyarakat sekarang ini manakala jenayah seperti bunuh, rogol, ragut dan rasuah semakin berleluasa, di mana sebenar kedudukan negara kita, penuh keberkatan atau maksiat?

Ini belum diambil kira kedudukan negeri-negeri yang dilaporkan muflis sana, muflis sini. Oleh itu, marilah sama-sama kita jawab persoalan ini dengan jujur dan kemudian bertindak segera untuk membetulkan keadaan.

3 comments:

mr edz said...

jika pemimipinnya berugama pasti rakyat turut berugama tetapi jika pemimpin tidak berugama maka celakalah rakyatyner

PAS-PKR-DAPigs said...

Memang betul tu!
Itu sebab ramai orang melayu berhijrah ke Thailand, Indonesia, Myanmar dan Philipin, tidak kurang juga ramainya yang berhijrah ke Bangladesh.

Jual ice-cream kat Bangla pun melayu boleh hantar wang balik Malaysia ber ribu2 RM sebulan.

Oleh itu marilah kita tinggalkan negara Malaysia yang sangat miskin dan pemerintah nya yang zalim ini.

Wak Labu Farm said...

Anak2 muda hari ini terlalu giarah berpolitik. Malang nya mereka sangat kurang atau terlalu cetek tentang 'kuasa politik'.

Kuasa politik Tanah Melayu harus di terajui oleh Melayu/Islam. Ertinya ketua pentadbiran Melayu/Islam dan EXCO nya mestilah lebih 51% Melayu/Islam. Jika perkara ini TIDAK berlaku ini bermakna 'kuasa politik Melayu/Islam' tidak ujud.

Perkara ini sudah berlaku di negeri Perak. Walaupun PAS cuma ada 6 kerusi DUN, wakil PAS menjadi Menteri Besar Perak. Tetapi jika di lihat pada barisan EXCO nya, PAS cuma ada seorang ahli sahaja. Sedangkan DAP/PKR ada 9 ahli EXCO nya.

Jika di pecahkan kepada kaum, Melayu/Islam cuma ada 3 ahli EXCO berbanding DAP/PKR 7(bukan melayu/Islam). Inilah yang di namakan Melayu/Islam sudah kehilangan 'kuasa politik' nya.