Saturday, August 1, 2009

Anak Pasti akan akhiri kebobrokan pengamal media, politikus songsang

Seorang kenalan saya di Britain memberitahu dia mengetahui beberapa negeri di Semenanjung sudah jatuh ke tangan pembangkang mulai jam 3.00 petang (11.00 malam waktu Malaysia) pada hari pengundian 8 Mac lalu. Malangnya sebahagian besar rakyat Malaysia tidak menyedarinya sehingga menatap akhbar pada keesokan harinya.

Demikian betapa ‘lembapnya’ media massa elektronik (TV dan radio) dalam menyiarkan keputusan pilihan raya. Dari satu segi alangkah anehnya senario ini kerana pada zaman kemajuan teknologi komunikasi dan maklumat masakini, TV dan radio Malaysia ketinggalan 10 tahun ke belakang daripada perkembangan semasa. Entah kenapa siaran TV dan radio ini mahu terus kekal sebagai alat perhubungan ketinggalan zaman.

Pada malam berkenaan, pada mulanya saya dan keluarga bergantung kepada siaran TV untuk mendapatkan maklumat terkini. Selepas jam 10 malam, saya menjadi hampa dan marah kerana yang kerap disiar dan ulang siar adalah keputusan di Sabah dan Sarawak yang dimenangi mudah calon-calon BN.

Menjelang jam 11.00 malam, diumumkan kerajaan BN berjaya dibentuk di beberapa negeri seperti Melaka dan kira-kira jam 2.00 pagi, BN diumumkan berjaya membentuk kerajaan Pusat dengan majoriti mudah. Ketika menunggu keputusan, pengacara berbual dengan beberapa tokoh jemputan seperti Pengerusi Bernama, Dato’ Anuar Zaini.

Sembang-sembang mereka memual dan mengecewakan. Pengacara dan sebahagian besar jemputan kerap menggunakan ‘kita’ bagi merujuk BN dan membayangkan pembangkang seolah-olah bukan rakyat, sebaliknya pendatang asing yang cuba menawan negara ini.

Pembangkang digambarkan telah melakukan kesalahan, hakikatnya penyertaan pembangkang dalam pilihan raya adalah memperkaya dan memperkukuhkan lagi proses demokrasi yang diperakui di negara ini. Pengacara menunjukkan sikap buruk apabila mempamerkan reaksi dan mimik kecewa apabila mengumumkan kerus-kerusi utama seperti Sungai Siput, Bangsar dan Titiwangsa sudah jatuh ke tangan pembangkang.

Pengacara dan jemputan terus berbual-bual yang isinya entah apa-apa, sedangkan rakyat seperti saya dahagakan maklumat. Selepas jam 11.00 malam, saya yang sudah terlampau geram, membuka internet dan melayari laman-laman berita dan blog tertentu. Ternyata laman ini lebih pantas menyalurkan maklumat, mereka melaporkan beberapa negeri sudah jatuh ke tangan pembangkang.

Siaran TV berterusan dengan perbualan sehinggalah menamatkan siaran liputan keputusan pilihan raya itu kira-kira jam 3.00 pagi. Ketika menamatkan liputan itu, keputusan pilihan raya negeri-negeri masih tergantung. Penonton tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku. Mereka dibiarkan tertunggu-tunggu sedangkan siaran TV menyiarkan rancangan-rancangan ulangan yang membosankan.

Inilah TV dan radio di Malaysia yang menunjukkan bahawa ia betul-betul menepati peribahasa ‘katak di bawah tempurung’. Masakan tidak kerana orang di seantero dunia sudah tahu Menteri Penerangan, Zainudin Maidin (kini bekas) sudah tewas teruk sedangkan orang di Malaysia sendiri masih belum mengetahuinya. Syabas TV dan radio di Malaysia yang agaknya cuba membawa rakyat Malaysia ke Zaman Batu!

Selain marah dengan sesetengah orang media, saya juga marah dengan orang politik. Pada hari sambutan Maulidur Rasul, 20 Mac lalu, saya tidak berminat langsung mengikuti siaran langsung di TV mengenai acara berkenaan. Saya sudah serik dengan permainan TV Malaysia. Saya masih marah dengan sandiwara murahan pengacaranya ketika pilihan raya lalu. Bagi saya tengok TV boleh, percaya jangan.

Ramai orang politik pandai berslogan dan bercakap perkara muluk-muluk termasuk ketika sambutan Maulidur Rasul. Ada yang berkata contohilah Nabi, tetapi mereka berkelahi merebut kuasa dan pangkat di negeri-negeri seperti Perlis dan Terengganu.

Ada orang bekas menteri besar di negeri seperti Kedah dan Selangor memecah masuk pejabat kerajaan negeri dan merosakkan fail dan dokumen. Tentulah perbuatan ini menyalahi kehendak Islam. Sewajarnya mereka mencontohi bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Tan Sri Koh Tsu Koon yang menyerahkan kuasa secara berhemah.

Tanggal 22 Mac, saya membawa seorang anak saya yang belajar di Pasti, menyertai perarakan majlis sambutan Maulidur Rasul anjuran Sistem Pengurusan Pasti Berpusat Kota Melaka (SPPBKM) dan PAS Kawasan Kota Melaka. Kira-kira 100 anak-anak dan ibu bapa mereka berarak dari Padang Temu ke Permatang Pasir.

Melihat ketabahan anak-anak yang jernih wajah mereka, berselawat di sepanjang jalan sejauh hampir dua kilometer, menyejukkan hati. Pada anak-anak inilah terletak harapan untuk menggembalikan semula maruah dan kesucian Islam yang telah dicemari oleh penganutnya yang tidak berprinsip dalam apa jua bidang termasuk politik dan media massa.

Harapan saya itu nampaknya dikongsi bersama oleh Yang Dipertua PAS Kawasan Kota Melaka, Ustaz Kamarulzaman Ab Rahim (kini bekas0 yang pada perasmian majlis itu berkata, generasi akan datang perlu ditanamkan kecintaan pada Rasul sejak awal bagi membolehkan mereka membela Islam apabila dewasa.

Beliau berkata adalah menjadi harapan pihaknya agar tunas-tunas Islam ini (anak-anak Pasti) dapat menggembalikan keagungan Islam seperti pada zaman Kesultanan Melayu Melaka dulu.

Katanya, pencinta Islam perlu menguar-uarkan kepada jiran-jiran dan sahabat agar menghantar anak-anak mereka ke Pasti bagi membolehkan generasi muda dididik mencinta, menghayati seterusnya mengamalkan segala ajaran Rasulullah s.a.w.

Beliau yakin dengan pendekatan itu, insya-Allah, hukum-hakam Islam dapat ditegakkan kembali di bumi Melaka yang PAS gagal memenangi satu kerusi pun pada pilihan raya umum lalu. Di bahu anak-anak Pastilah tergalas harapan untuk mengakhiri kebobrokan manusia dalam pelbagai bidang termasuk di kalangan pengamal media dan politikus.

1 comment:

mr edz said...

saya dah tak percaya pada berita di TV.