Tuesday, January 1, 2019

Siapa 'merana' jika liabiliti atasi aset (seperti kes TH)...

DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. 

Renungan

"Masukkan kami dalam golongan hamba-Mu ya Allah, yang Kau sebut dalam al-Quran: 'Wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhan-Mu dalam keadaan reda dan diredai. Masukkan kami ke dalam syurga-Mu ya Allah'." (Maksud ayat 27-30 Surah Al-Fajr)

APABILA berlaku pendedahan bahawa aset keseluruhan Tabung Haji (TH) pada 2017 adalah sebanyak RM70.3 bilion manakala liabilitinya sebanyak RM74.4 bilion, saya mencari Kamus Dewan bagi mencari definisi aset dan liabiliti.

Kamus Dewan Edisi Keempat mendefinisikan aset sebagai wang tunai dan harta benda (seperti tanah, bangunan dan sebagainya) yang dimiliki seseorang (sesebuah syarikat, pertubuhan dan sebagainya).

Manakala liabiliti didefinisikan sebagai jumlah hutang yang perlu dijelaskan dengan wang, barang dan sebagainya. Kamus Pelajar Edisi Kedua pula mendefinsikan liabilti sebagai nilai tanggungan atau hutang seseorang atau sesebuah syarikat dan sebagainya kepada orang (syarikat) lain. 

Berdasarkan ini, adakah dapat disimpulkan bahawa harta (aset) TH adalah sebanyak RM70.3 bilion manakala hutangnya (liabiliti) RM74.4 bilion? Adakah ini bermakna kedudukan TH 'goyah' sekali gus 'mengiyakan' laporan akaun TH menunjukkan defisit sebanyak RM4.1 bilion pada 31 Disember 2017.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa, berkata dengan kedudukan kewangan sebenar TH pada tahun tersebut, pengisytiharan serta pembayaran hibah bagi tahun 2017 telah melanggar Akta Tabung Haji 1995.
Dr Mujahid berkata, akta tersebut khusus mengenai pembayaran hibah. Terdapat dua syarat yang perlu dipenuhi sebelum pembayaran hibah boleh dilakukan iaitu aset tidak boleh kurang daripada liabiliti serta perlu ada keuntungan yang boleh diagihkan.
TH telah mengisytiharkan hibah sejak 2014 dan ia tidak mengikut akta kerana asetnya kurang daripada liabiliti. Pada tahun itu hibahnya 6.25 peratus dengan bonus 2.00 peratus, manakala pada 2015, 5.00% hibah + 3.00% bonus; pada 2016, 4.25% hibah + 1.50% bonus manakala tahun 2017 4.50% hibah + 1.75% bonus.
Berbicara mengenai hutang seseorang atau sesebuah syarikat itu lebih besar daripada hartanya, teringat saya mengenai kelas pengajian ilmu faraid yang saya ikuti saban minggu di sebuah masjid berhampiran rumah saya.
Mutakhir ini ustaz menerangkan bagaimana menguruskan harta pusaka si mati. Sebelum memfaraidkan harta pusaka oleh waris, perlulah dibereskan daripada harta si mati beberapa urusan seperti belanja mengurus jenazah, kemudian dibayar hutang kepada Allah (seperti fidyah puasa dan badal haji) serta hutang sesama manusia, kemudian diselesaikan harta sepencarian membabitkan isteri/suami dan apabila semua perkara-perkara berkaitan dapat dibereskan, barulah harta si mati dibahagikan mengikut hukum faraid. 
Ustaz itu kemudian memberikan contoh pengiraan pembahagian harta pusaka. Tidak menjadi masalah besar jika harta pusaka si mati mengatasi hutangnya tetapi apa akan terjadi jika hutangnya lebih banyak daripada harta yang ditinggalkan, tentunya pewaris akan 'pucat muka' dan terkebil-kebil biji mata mereka. 
Katakan si mati meninggalkan harta yang keseluruhannya bernilai RM500,000 tentunya pewaris seperti anak, isteri dan sebagainya menyangkanya banyak dan tertanya-tanya berapa yang akan mereka perolehi daripada bahagian masing-masing tetapi selepas disemak hutang si mati berjumlah RM600,000; pendeknya hutang (liabiliti) lebih banyak daripada aset; apa akan terjadi selepas itu? 
Berputih matalah anak isteri. Tentunya waris tidak keruan, mereka sebenarnya bukan dapat harta pusaka, sebaliknya perlu membereskan hutang sebanyak RM100,000. Membereskan hutang itu tanggungjawab waris, tetapi apa akan terjadi jika waris tidak dapat membayarnya? "Menjadi kewajipan pihak berkuasa (seperti Baitulmal) untuk melangsaikannya," kata ustaz. 
Demikianlah dalam kehidupan ini, terutama pada zaman orang banyak berhutang sekarang ini seperti penggunaan pelbagai kad kredit, dikhuatiri seseorang itu meninggal dunia dalam keadaan mempunyai beban hutang yang terlalu banyak. 
Tentunya si mati 'sudah selamat' dimasukkan ke dalam kubur (dari sisi pandangan dunia) tetapi keluarga yang ditinggalkan akan menanggung bahana berpanjangan. Hakikatnya bukan saja keluarga saja yang menderita di dunia, si mati juga menghadapi 'masalah yang tersangat hebat' di alam barzakh disebabkan hutangnya itu apatah lagi mereka yang sengaja tidak mahu membayar hutang atau melengah-lengah atau mencari dalih mengelak diri daripada membayarnya. 
Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: "Sesungguhnya sebesar-besar dosa di sisi Allah ketika seseorang hamba itu berjumpa dengan Allah nanti selepas dosa besar lain yang ditegah ialah seseorang lelaki yang berjumpa dengan Allah pada hari hisab dengan mempunyai hutang yang belum dijelaskan lagi." Sabda Baginda lagi, bermaksud: "Semua dosa orang yang mati syahid diampuni kecuali hutangnya." (Hadis riwayat Bukhari, Tarmizi, An- Nasai, dan Ibn Majah) 
Sekalipun ancaman terhadap orang berhutang adalah besar tetapi berhutang seolah-olah sudah menjadi budaya masyarakat kita. Hampir semua kegiatan jual beli berhutang. Beli rumah hutang. Beli kereta hutang. Beli televisyen hutang. Beli perabot hutang. Beli barangan runcit dan ikan pun hutang. Malah makan di warung pun hutang dengan ditulis dalam buku 555.
Jadi tidak takutkah jika kita mati nanti meninggalkan aset banyak bernilai RM500,000 tetapi hutang kita sekeliling pinggang berjumlah RM600,000! Kita bukan menyenangkan anak isteri yang ditinggalkan sebaliknya menyusahkan mereka! Ya Allah, Kau ampuni dosa hamba-hamba-Mu ini.  
Dalam kes TH, aset (hartanya) RM70.3 bilion manakala liabiliti (hutangnya) RM74.4 bilion...ya siapa bakal merana...harap-harap bukan pendeposit sebab 'saya seorang daripada mereka'!

No comments: