Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. ***************************** Renungan *************************** "Apabila seorang manusia meninggal dunia, terputuslah semua amalnya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya." (Hadis laporan Muslim)
HAJI boleh dikerjakan dengan tiga cara iaitu haji ifrad, tamattu’ dan qiran. Haji ifrad adalah mengerjakan haji dahulu dalam bulan-bulan haji kemudian mengerjakan umrah.
Haji tamattu’ pula mengerjakan umrah terlebih dahulu dalam bulan-bulan haji kemudian dikerjakan haji dalam tahun itu juga manakala haji qiran berniat mengerjakan haji dan umrah serentak dalam bulan-bulan haji dengan mengerjakan amalan haji sahaja atau berniat mengerjakan umrah sahaja tetapi sebelum tawaf dia berniat mengerjakan haji.
Ramai jemaah memilih untuk mengerjakan haji tamattu’ yang sesetengah orang mendakwa haji bersenang-lenang. Mengerjakan haji cara ini menyebabkan seseorang itu kena bayar dam, iaitu seekor kambing.
Biasanya jemaah yang datang awal mengerjakan haji ini kerana pada kali pertama kali sampai mereka menunaikan umrah sehingga tamat dan selepas itu bolehlah membuka pakaian ihram dan terlepas daripada pantang larang ihram.
Sepanjang menunggu tarikh untuk berniat ihram haji di hotel pada 8 Zulhijah seterusnya berwukuf di Arafah pada 9 Zulhijah (sehari sebelum Hari Raya Haji), jemaah berpakaian biasa dan menghabiskan masa untuk solat, tawaf, iktikaf dan pelbagai amalan sunat lain di Masjidilharam.
Adalah molek masa itu dimanfaatkan termasuk untuk bertamah mesra dengan jemaah lain yang datang dari serata dunia. Jemaah antarabangsa ini dapat memberikan input mengenai masyarakat dan negara ini. Saya kira ini amat penting kerana ia sumber pertama bagi memahami situasi di negara masing-masing.
Ketika menunaikan haji tidak lama dulu, saya berpeluang berinteraksi dengan sejumlah jemaah negara Arab seperti Palestin, Mesir dan Maghribi. Saya bernasib baik kerana ada jemaah berkenaan tahu berbahasa Inggeris sekalipun mereka ‘merangkak’ menuturkannya.
Seorang jemaah Palestin bernama Yasin yang berasal dari bandar Jericho di Tebing Barat mengkisahkan betapa sukarnya untuk jemaah memasuki seterusnya menunaikan solat di Masjid Al-Aqsa. Katanya, hanya orang berumur 40 tahun ke atas saja dibenarkan solat di Masjid al-Aqsa. Selain itu, katanya, mereka juga dikehendaki membayar sejumlah wang kepada tentera Israel sebelum dibenarkan masuk. Saya terlupa jumlah wang yang disebutkan oleh Yasin, tetapi bayarannya agak besar juga.
Kepada seorang jemaah Mesir saya bertanyakan mengapa pihak berkuasa negaranya menutup pintu sempadan Mesir-Gaza yang menyebabkan bahan keperluan termasuk makanan terhalang daripada dibawa masuk ke wilayah terkepung itu.
Jawapan rakyat Mesir itu memeranjatkan saya. Katanya: “Mesir tidak mahu perisik dan penjahat Israel menyamar sebagai warga Gaza, seterusnya bebas keluar masuk Gaza-Mesir bagi memporak-perandakan rakyat Mesir. Orang Mesir tahu perisik Israel ini mempunyai senjata paling hebat iaitu jenis dadah suntikan yang boleh merosakkan seluruh generasi muda. Mesir tidak mahu perkara ini berlaku sebab itulah ia menutup semua pintu sempadannya dengan Gaza.”
Sukar untuk saya mempercayai apa yang dicakapkan oleh jemaah Mesir itu tetapi memandangkan perbualan kami terjadi dalam Masjidilharam ketika menunggu waktu solat, saya membuka pintu hati saya untuk mempercayainya. “Takkan dia bercakap bohong dalam Masjidilharam,” fikir saya.
Dengan seorang jemaah dari Maghribi, saya dengan dia tidak dapat berbual panjang kerana dia hanya tahu menyebut ‘good’, ‘yes’ dan ‘no’ saja. Selain itu dia banyak tersenyum dan menepuk-nepuk diri saya. Apabila terlihat sebuah buku panduan yang sedang saya belek, dia memintanya dan menyebut ‘good, good’ sebaik melihat doa-doa yang ditulis dalam bahasa Arab.
Dengan jemaah dari China juga saya cuba berinteraksi dan hasilnya adalah senyuman memanjang dan pengulangan sebutan ‘good, good’. Apa yang ‘good’ tidaklah saya ketahui.
Ketikaberada dalam Masjidilharam, saya turut terpesona dengan pelbagai karenah jemaah. Ketika menunaikan haji dulu, saya terpegun melihat bagaimana bersungguh-sungguhnya seorang lelaki Arab membaca al-Quran. Selepas puas membaca secara duduk, dia membaca secara berdiri pula. Tempoh itu bukan sekejap, tetapi lama. Kagum saya melihat cara dia membaca sambil berdiri itu.
Bagi saya dia sudah ‘expert’ dalam membaca al-Quran, tetapi apabila terpandang sekumpulan tiga jemaah yang fikir saya dari negara China yang sedang merangkak-rangkak membaca surah-surah ringkas seperti tiga Qul di depan seorang lagi rakan yang saya agak guru mereka, insaflah saya akan kebesaran Illahi.
Saya lihat si guru senyum-senyum melihat anak muridnya tetapi apabila bacaan murid teruk, dia kelihatan bengis, memarahi seterusnya membetulkan bacaan mereka. Saya turut tersenyum melihat senario itu, itulah tanda kebesaran Illahi, tidak semua orang sama pencapaian dan nasib masing-masing. Dunia dengan pelbagai ragam penduduknya, membuatkan insan tersedar dan insaf akan kebesaran-Nya.
Haji tamattu’ pula mengerjakan umrah terlebih dahulu dalam bulan-bulan haji kemudian dikerjakan haji dalam tahun itu juga manakala haji qiran berniat mengerjakan haji dan umrah serentak dalam bulan-bulan haji dengan mengerjakan amalan haji sahaja atau berniat mengerjakan umrah sahaja tetapi sebelum tawaf dia berniat mengerjakan haji.
Ramai jemaah memilih untuk mengerjakan haji tamattu’ yang sesetengah orang mendakwa haji bersenang-lenang. Mengerjakan haji cara ini menyebabkan seseorang itu kena bayar dam, iaitu seekor kambing.
Biasanya jemaah yang datang awal mengerjakan haji ini kerana pada kali pertama kali sampai mereka menunaikan umrah sehingga tamat dan selepas itu bolehlah membuka pakaian ihram dan terlepas daripada pantang larang ihram.
Sepanjang menunggu tarikh untuk berniat ihram haji di hotel pada 8 Zulhijah seterusnya berwukuf di Arafah pada 9 Zulhijah (sehari sebelum Hari Raya Haji), jemaah berpakaian biasa dan menghabiskan masa untuk solat, tawaf, iktikaf dan pelbagai amalan sunat lain di Masjidilharam.
Adalah molek masa itu dimanfaatkan termasuk untuk bertamah mesra dengan jemaah lain yang datang dari serata dunia. Jemaah antarabangsa ini dapat memberikan input mengenai masyarakat dan negara ini. Saya kira ini amat penting kerana ia sumber pertama bagi memahami situasi di negara masing-masing.
Ketika menunaikan haji tidak lama dulu, saya berpeluang berinteraksi dengan sejumlah jemaah negara Arab seperti Palestin, Mesir dan Maghribi. Saya bernasib baik kerana ada jemaah berkenaan tahu berbahasa Inggeris sekalipun mereka ‘merangkak’ menuturkannya.
Seorang jemaah Palestin bernama Yasin yang berasal dari bandar Jericho di Tebing Barat mengkisahkan betapa sukarnya untuk jemaah memasuki seterusnya menunaikan solat di Masjid Al-Aqsa. Katanya, hanya orang berumur 40 tahun ke atas saja dibenarkan solat di Masjid al-Aqsa. Selain itu, katanya, mereka juga dikehendaki membayar sejumlah wang kepada tentera Israel sebelum dibenarkan masuk. Saya terlupa jumlah wang yang disebutkan oleh Yasin, tetapi bayarannya agak besar juga.
Kepada seorang jemaah Mesir saya bertanyakan mengapa pihak berkuasa negaranya menutup pintu sempadan Mesir-Gaza yang menyebabkan bahan keperluan termasuk makanan terhalang daripada dibawa masuk ke wilayah terkepung itu.
Jawapan rakyat Mesir itu memeranjatkan saya. Katanya: “Mesir tidak mahu perisik dan penjahat Israel menyamar sebagai warga Gaza, seterusnya bebas keluar masuk Gaza-Mesir bagi memporak-perandakan rakyat Mesir. Orang Mesir tahu perisik Israel ini mempunyai senjata paling hebat iaitu jenis dadah suntikan yang boleh merosakkan seluruh generasi muda. Mesir tidak mahu perkara ini berlaku sebab itulah ia menutup semua pintu sempadannya dengan Gaza.”
Sukar untuk saya mempercayai apa yang dicakapkan oleh jemaah Mesir itu tetapi memandangkan perbualan kami terjadi dalam Masjidilharam ketika menunggu waktu solat, saya membuka pintu hati saya untuk mempercayainya. “Takkan dia bercakap bohong dalam Masjidilharam,” fikir saya.
Dengan seorang jemaah dari Maghribi, saya dengan dia tidak dapat berbual panjang kerana dia hanya tahu menyebut ‘good’, ‘yes’ dan ‘no’ saja. Selain itu dia banyak tersenyum dan menepuk-nepuk diri saya. Apabila terlihat sebuah buku panduan yang sedang saya belek, dia memintanya dan menyebut ‘good, good’ sebaik melihat doa-doa yang ditulis dalam bahasa Arab.
Dengan jemaah dari China juga saya cuba berinteraksi dan hasilnya adalah senyuman memanjang dan pengulangan sebutan ‘good, good’. Apa yang ‘good’ tidaklah saya ketahui.
Ketikaberada dalam Masjidilharam, saya turut terpesona dengan pelbagai karenah jemaah. Ketika menunaikan haji dulu, saya terpegun melihat bagaimana bersungguh-sungguhnya seorang lelaki Arab membaca al-Quran. Selepas puas membaca secara duduk, dia membaca secara berdiri pula. Tempoh itu bukan sekejap, tetapi lama. Kagum saya melihat cara dia membaca sambil berdiri itu.
Bagi saya dia sudah ‘expert’ dalam membaca al-Quran, tetapi apabila terpandang sekumpulan tiga jemaah yang fikir saya dari negara China yang sedang merangkak-rangkak membaca surah-surah ringkas seperti tiga Qul di depan seorang lagi rakan yang saya agak guru mereka, insaflah saya akan kebesaran Illahi.
Saya lihat si guru senyum-senyum melihat anak muridnya tetapi apabila bacaan murid teruk, dia kelihatan bengis, memarahi seterusnya membetulkan bacaan mereka. Saya turut tersenyum melihat senario itu, itulah tanda kebesaran Illahi, tidak semua orang sama pencapaian dan nasib masing-masing. Dunia dengan pelbagai ragam penduduknya, membuatkan insan tersedar dan insaf akan kebesaran-Nya.
***Kirimkan artikel anda kepada LanH di Lanh14@gmail.com
No comments:
Post a Comment