Sunday, February 16, 2020

Tanah Suci 7: 'Berselfie', berlintas langsung di Raudhah

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.


Renungan

"Orang-orang yang meninggal dunia di antara kamu dengan meninggalkan isteri-isteri (hendaklah para isteri itu) menangguhkan dirinya (beredah) empat bulan 10 hari." (Maksud ayat 234 Surah Al-Baqarah)

SAYA fikir adalah mudah memasuki Raudhah di Masjid Nabawi pada luar musim haji misalnya ketika umrah. Hakikatnya tidak. Cabarannya tetap sama. Hanya segelintir insan pilihan Allah berjaya memasuki taman syurga itu.

Disember 2019 ketika menunaikan umrah, saya berusaha dan berusaha memasukinya. Saya menjadi pemerhati di luar dan di dalam Raudhah. Apa saya lihat yang menjadi fenomena sekarang ini sejumlah jemaah 'berselfie' (berswafoto) dan membuat lintas langsung dalam Raudhah.

Sepuluh tahun dulu saya tak nampak pun hal ini. Malah untuk memasuki Masjid Nabawi dan Masjidilharam gajet seperti kamera kena letak di luar. Kalau degil, kamera akan dirampas. Sekarang dengan perkembangan teknologi, sesetengah jemaah syok merakam aksi sendiri untuk dihantar kepada orang tersayang atau 'viralkan'. 

Subhanallah, zaman sudah berubah...berikut sebuah artikel mengenai Raudhah kiriman seorang pembaca.

------------------------
KESYAHDUAN ketika berada di Madinah An-Nabuwwah sukar digambarkan dengan kata-kata. Apatah lagi ketika berada di Masjid Nabawi. Solat di Masjid Nabawi adalah lebih afdal daripada 1,000 solat di masjid lain kecuali Masjid Al-Haram dan Masjid Al-Aqsa.

Di Masjid Nabawi, menjadi idaman jemaah untuk solat di Raudhah yang mulia. Kedudukan Raudhah adalah di antara rumah Rasulullah s.a.w. dan Saiyidatina Aisyah r.anha dengan mimbarnya.

Kelebihan Raudhah telah diriwayatkan secara mutawatir daripada Rasulullah s.a.w. bahawa ia adalah sebahagian daripada syurga.

Ia adalah suatu tempat mulia di dalam Masjid An-Nabawi, selain menjadi tempat Rasulullah s.a.w. dan para sahabat beribabat dan tempat turunnya wahyu kepada Rasulullah s.a.w. Ia juga merupakan sebuah taman syurga. (sumber buku Rahsia Madinah oleh Khalil Ibrahim Mulia Khothir).

Suatu hari pada musim haji lalu (1422 Hijrah), saya dan rakan-rakan sebilik, berbincang bagaimana untuk memasuki Raudhah.

Masjid amat sesak, menyukarkan seseorang itu solat di bahagian depan, apatah lagi memasuki Raudhah. Bahagian depan masjid biasanya dikepung dengan tabir.

Sebaik-baik saja selesai solat waktu, jemaah berebut-rebut memasuki Raudhah. Sebahagian besar jemaah dalam Raudhah enggan berganjak menyukarkan pengunjung baru memasukinya.

Seorang sahabat berusaha memasuki Raudhah dengan menunggu di pintu masuk pada jam 2.00 pagi. Masalahnya kita tidak tahu pintu mana akan dibuka dulu.

Kadang-kadang kita menunggu di Bab As-Salam tetapi yang dibuka Bab Abu Bakar. Apabila dibuka, jemaah berlari-lari menuju Raudhah. Dalam sekelip mata, Raudhah sudah penuh.

Untuk mengenal kawasan Raudhah, warna permaidaninya boleh dijadikan panduan. Warna permaidani di Raudhah berbeza daripada di kawasan lain. Ketika saya di sana dulu, warnanya seakan-akan putih manakala di kawasan lain merah.

Untuk memasuki Raudhah seseorang itu perlu sentiasa menunggu-nunggu kesempatan.

Selalunya jemaah bertolak-tolakkan untuk masuk. Saya perhatikan apabila seseorang jemaah memasuki kawasan itu dan cepat-cepat angkat takbir untuk solat, dia tidak akan ditolak jemaah lain ataupun pengawal. Ertinya dia selamat untuk meneruskan solatnya.

Suatu hari, saya terlihat ada ruang untuk solat tetapi ketika itu saya berada dalam kedudukan kurang sesuai.

Apabila masuk saja kawasan itu, saya pun cepat-cepat angkat takbir. Saya ingat saya sudah selamat, rupa-rupanya tidak. Seorang pengawal berdekatan, menolak saya keluar dari kawasan Raudhah itu!

Demikian betapa susah memasuki Raudhah ketika musim haji. Suatu hari, seorang sahabat berkata dia sudah dapat masuk Raudhah tetapi separuh saja.

Saya tanya macam mana. Dia kata dia dapat solat dengan kakinya di permaidani merah tetapi apabila sujud, kepalanya mencecah kawasan permaidani warna putih.

Alhamdulilah, akhirnya dia dapat juga memasuki Raudhah walaupun separuh badan saja! - HAMBA ALLAH

Kirimkan artikel anda kepada LanH di e-mel Lanh14@gmail.com

No comments: