Monday, December 30, 2019

Rumah tangga 21: Cuba hayati sekelumit perjuangan Rasulullah...

DENGAN nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang; selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Renungan

Demi masa sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang beriman, beramal salih, berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran. (Maksud ayat 1-3 Surah Al-Asr)

RASULULLAH s.a.w. adalah contoh ikutan dalam semua bidang kehidupan. Sebagai contoh baginda adalah ketua negara, ketua di masjid (imam), ketua pasukan perang dan dalam konteks bicara dalam ruangan ini baginda adalah ketua keluarga (rumah tangga).

Rasulullah s.a.w. berdakwah termasuklah ke Taif seperti dikisahkan sesetengah ustaz pada sambutan Maulidur Rasul, jadi penulis (LanH) sejak 2004 cuba-cuba 'belajar berdakwah' dengan mengedarkan risalah cara pemakaian pakaian menutup aurat yang sempurna kepada wanita-wanita terutama yang dilihat bertudung tetapi tidak sempurna penutupan aurat mereka seperti memakai baju-T mendedahkan lengan atau berjeans dan blaus terlalu ketat.

Bagi saya, wanita-wanita bertudung sudah berada di permulaan landasan betul, cuma mereka perlu 'ditolong sikit lagi' dengan menerangkan kepada mereka bahawa menutup aurat itu bukan bermakna bertudung saja. Apa erti bertudung jika pakaiannya tersangat ketat, lengan terdedah atau mempamerkan akhlak yang kurang baik seperti membonceng serta memeluk erat pasangan lelaki ketika bermotosikal.  

Wanita terutama anak-anak gadis ini adalah macam anak kita sendiri, jadi kita usahakan untuk mendakwah mereka agar mereka selamat dunia dan akhirat, insya-Allah. Sebahagian wanita yang menerima risalah mengenai aurat ini menyambutnya dengan baik terutama yang berjalan 'solo' tetapi jika mereka berkumpulan, lain pula jadinya.

Suatu ketika penulis terasa tamparan hebat apabila sekumpulan remaja perempuan ketawa besar ketika membaca risalah itu malah ada yang bergolek-golek di lantai - bergelak dan membuat aksi lucu sesama sendiri.

Pedih di muka sudah terasa, seluruh badan menggigil menahan malu dan marah. Terasa tersangat hina diperlukan sedemikian rupa...tetapi bagi menyabar dan melembutkan diri penulis cuba bayangkan serta cuba hayati sekelumit daripada apa dirasai Nabi Muhammad s.a.w. tatkala baginda diusir dan dibaling batu oleh kanak-kanak ketika berdakwah di Taif.

Ohhh, alangkah susah dan sukarnya laluan dakwah Nabi s.a.w. Subhanallah bagaimana Nabi s.a.w. menghadapinya...jika aku diuji dengan 'hal sikit itu' pun sudah rasa macam nak 'give up' (berputus asa) bagaimana Nabi s.a.w. ada kekuatan hati yang membolehkan baginda 'menyabarkan' malaikat yang mahu menghempap penduduk Taif dengan bongkah gunung.

Subhanallah, alangkah hebatnya engkau (Nabi s.a.w.) wahai kekasih Allah, aku tak mampu mengambil kekelumit pun daripada hehebatan keperibadianmu...yang hanya aku lakukan adalah cuba-cuba..moga-moga Allah SWT Yang Maha Berkuasa memperkenankan doaku ini untuk cuba-cuba dekat kepada-Mu dan kekasih-Mu, Rasulullah s.a.w.

Berdasarkan senario hari ini daripada wanita bertudung mendedahkan aurat atau 'berpakaian tetapi tidak berpakaian' dan pemuda yang berfoya-foya dan 'merempit', air mata Junjungan Nabi s.a.w. dibimbangi mengalir melihat gelagat umat akhir zaman ini.

Pengorbanan serta perjuangan Rasul tidak mengenal 'pencen', sehingga akhir hayat baginda masih bimbangkan nasib umatnya.Digambarkan kecintaan Rasulullah s.a.w. kepada umatnya terutama yang berada pada akhir zaman sekarang ini. Demikianlah betapa agungnya cinta Rasul kepada kita semua sedangkan kita tidak bersemangat mengingati baginda apatah lagi mengikuti sepenuh jiwa ajaran baginda.

Dalam ceramah Maulidur Rasul, ada ustaz menyatakan jika Nabi s.a.w. hidup, baginda akan menangis melihat kelakuan umat hari ini; sekarang ini amalan hidup manusia bercampur-baur antara yang baik dan buruk. 

Sempena sambutan Maulidur Rasul baru-baru ini ada ustaz. membuat kritikan yang baik. Katanya, perarakan Maulidur Rasul dibuat di mana peserta menjerit-jerit berselawat manakala pemimpin memberi nasihat penuh syahdu seperti ‘Ikutilah Rasul’, ‘Contohilah Rasul’ tetapi ada antara mereka tidak mengizinkan cara hidup Rasul dipraktikkan dalam kehidupan.

Ada syarikat berbesar hati mengarahkan pekerja mereka berarak tetapi ketika bekerja, petugas wanitanya dilarang memakai tudung. Ada pekerja lelaki pula diharamkan memakai serban dan kopiah sedangkan itu sunnah Nabi. Jadi bagaimana ini, cakap saja berdegar-degar ‘contohilah Nabi’, hakikatnya merekalah penentang ajaran Nabi paling kuat.

Kata ustaz berkenaan, salah seorang paling gembira menyambut kelahiran Nabi adalah bapa saudaranya sendiri, Abu Lahab. Dia terlalu gembira sehingga berarak (menggelilingi Kaabah sebanyak tujuh kali), tetapi ternyata apabila Nabi Muhammad mengisytiharkan kerasulannya 40 tahun kemudian, Abu Lahablah penentang Rasul paling keras sehingga kejahatannya dirakam dalam al-Quran melalui Surah Tabbat (al-Lahab).

Sempena sambutan Maulidur Rasul ini dibimbangi ramai Abu Lahab berkeliaran, mereka beriya-iya menyambutnya termasuk mengadakan perarakan besar-besaran tetapi apabila dihadapkan dengan menunaikan kewajipan dan mencegah kejahatan (maksiat), mereka berkata nanti dulu. Ada pula yang buat dua-dua sekali – kebaikan buat, kemungkaran pun mereka buat. Konsert mereka buat, majlis ilmu pun mereka buat.

Percantuman hak dan batil semakin mengelirukan. Masyarakat sudah tidak tahu mana satu betul mana satu salah. Ambil contoh mudah, pemakaian tudung. Adalah perkara biasa sekarang, ada wanita yang kejap bertudung dan kejap tidak bertudung. Artis pun pandai bertudung litup, tetapi apabila berada di pentas, tudung mereka entah ke mana.

Ada wanita yang bertudung tetapi ‘menelanjangkan’ anggota aurat lain seperti betis dan paha (berkain belah), lengan (berpakaian baju ‘baby’) malah dada (tudung singkat manakala baju ‘low cut’). Fikir-fikirkanlah, adakah Nabi menyuruh umatnya (wanita) menutup kepala (atau rambut saja), tetapi mendedahkan aurat lain? Berdasarkan senario ini, tidak menangiskah Nabi melihat keadaan umatnya pada akhir zaman ini. Atau adakah layak atau tidak malukah kita untuk mengaku sebagai umat Nabi Muhammad s.a.w.?  

1 comment:

EVA FIORENTINA APRILA said...

Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL